Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hjulbultar…

  • Hjulbultar…

    Publicerad av rasmus_w på 22 december, 2009 vid 11:39

    Det verkar återkomma varje år. Varför sitter de så j-a hårt? Är det för att verkstadskillar har tokstarka verktyg när de monterar hjulen? Eller drar de på nåt sätt åt sig/rostar fast för att bilen brukade stå ute (jag har sen oktober äntligen garageplats) eller så? Jag gav mig på att byta till vinterdäck igår och eftersom jag inte har nån slägga så tog jag en hammare och bankade en stund så hårt jag kunde på varje bult (tanken är att man slår rakt in va?) och satte sen domkraften mot uppdelen på fälgkorset tills det började böja sig samtidigt som jag pressade nedåt med nästan hela kroppstyngden i andra änden och efter några försök släppte äntligen bultarna. Varenda mutter satt så hårt.

    Förra året lät jag NB Gummi ta det hjulet som satt hårdast och de plockade fram en lednyckel (efter att släggan varit framme och bankat) med nästan meterlångt skaft och de fick loss hjulet men leden på lednyckeln gick i bitar precis när sista muttern kommit loss…

    Gör det stor skillnad om man letar upp en slägga i stället för en hammare? Förra året när jag frågade skrev nån att två knack med släggan så släpper bultarna till och med på hjullastare. Med hammaren var det banka, banka och banka ännu mer som gällde, i kombination med domkraft, kroppstyngd och banka med hammare på “ner”-sidan av fälgkorset som gällde.

    Jag bytte bara två hjul (på höger sida, ger jag mig ut nu lär den gå i cirklar) igår kväll för jag orkade inte mer (och tog för all del lite jourärenden under tiden, jag är IT-jour) och när jag var klar så var klockan halv ett. Jag tror inte en sekund att vänsterhjulen kommer vara enklare att byta.

    rasmus_w svarade 14 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • rmz

    Medlem
    22 december, 2009 vid 21:23
    Rasmus_W;592996 wrote:
    Det verkar återkomma varje år. Varför sitter de så j-a hårt? Är det för att verkstadskillar har tokstarka verktyg när de monterar hjulen? Eller drar de på nåt sätt åt sig/rostar fast för att bilen brukade stå ute (jag har sen oktober äntligen garageplats) eller så? Jag gav mig på att byta till vinterdäck igår och eftersom jag inte har nån slägga så tog jag en hammare och bankade en stund så hårt jag kunde på varje bult (tanken är att man slår rakt in va?) och satte sen domkraften mot uppdelen på fälgkorset tills det började böja sig samtidigt som jag pressade nedåt med nästan hela kroppstyngden i andra änden och efter några försök släppte äntligen bultarna. Varenda mutter satt så hårt.

    Förra året lät jag NB Gummi ta det hjulet som satt hårdast och de plockade fram en lednyckel (efter att släggan varit framme och bankat) med nästan meterlångt skaft och de fick loss hjulet men leden på lednyckeln gick i bitar precis när sista muttern kommit loss…

    Gör det stor skillnad om man letar upp en slägga i stället för en hammare? Förra året när jag frågade skrev nån att två knack med släggan så släpper bultarna till och med på hjullastare. Med hammaren var det banka, banka och banka ännu mer som gällde, i kombination med domkraft, kroppstyngd och banka med hammare på “ner”-sidan av fälgkorset som gällde.

    Jag bytte bara två hjul (på höger sida, ger jag mig ut nu lär den gå i cirklar) igår kväll för jag orkade inte mer (och tog för all del lite jourärenden under tiden, jag är IT-jour) och när jag var klar så var klockan halv ett. Jag tror inte en sekund att vänsterhjulen kommer vara enklare att byta.

    Hej!
    Med en sån här ex.biltema nr:(10-2608) hjulbultsnyckel i kombination
    med kopparpasta nr:(36-1800) på gängorna får du aldrig mer bekymmer
    med att lossa hjulbultar!

    /per

  • rasmus_w

    Medlem
    23 december, 2009 vid 00:05

    Eller för den delen om jag hade haft ett två meters järnrör att trä på fälgkorset. Jag lekte med tanken på att ta av bakstycket på en bom och trä in fälgkorset i bomrören men skippade det.

    Men nu har jag i alla fall för första gången nånsin lyckats byta alla fyra däcken på bussen själv. Heureka! Efterhand fick jag in lite vana. Spänn hårt med domkraften och ett antal hårda knack neråt med hammaren och ett tu tre släppte det. Borde inte bli allt för sned belastning på muttern heller eftersom det var kraft från bägge hållen.

  • kinetic

    Medlem
    23 december, 2009 vid 07:45

    Rasmus: Som du säger så drar en del däckfirmor bultarna liiite väl, 90Nm skall räcka, har man känsliga alu-fälgar är det ännu viktigare att dra de lagom. Jag har själv råkat ut för ungefär samma sak som du, var tvungen att förlänga fälgkorset med ett ca 2m långt järnrör för att kunna lossa bultarna, de va dragna super-hårt. Själv drar jag bultarna på känn endast, dvs drar åt de så de sitter bra “för hand”, sänker ner bilen, o drar sedan kanske max 1/2 varv genom att rycka lagom med foten på fälgkorset, bultarna sitter bra men fortfarande möjliga att lossa för en normal stark/händig person av valfritt kön med handverktyg

  • fastforward

    Medlem
    23 december, 2009 vid 08:51

    Fälgkors är inget vidare egentligen – de är ofta av undermålig kvalitet och framför allt så hamnar hävarmen för långt ut från hjulet vilket leder till snedbelastning. Använd en bra hylsnyckel istället och försök jobba så nära hjulet som möjligt.

    Det här med att använda fötterna är också ofta onödigt, får du tag i en bra momentnyckel någon gång och läser i instruktionsboken så ska du se att det inte alls behövs så stort moment för att dra åt bultarna. Handkraft + en något längre hylsnyckel + medelstark karl räcker.

    Glöm inte att efterdra bultarna heller.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 december, 2009 vid 12:49

    Nej det där med att använda fötterna låter jag bli. Jag höll på och hoppade på fälgkorset och hade mig när jag var yngre men numer gör jag inte det. Men när bultarna redan sitter som berget så har man ju inget annat val än att först banka och sen komma på nåt sätt att åstadkomma det sjuka vridmoment som behövs för att få loss dem. I mitt fall blev det domkraften på fälgkorset, men det kändes nervöst för det ger ju en enorm snedbelastning. Dessutom rörde sig inte bulten ett dugg fast jag närapå lyfte bilen i fälgkorset, det var först när jag tryckte nedåt i andra änden med rejäl kraft som nånting hände.

    Vinterdäcken monterade jag däremot enbart med handkraft, inga fötter på korset alls. Få se om de sitter som berget i vår när sommardäcken ska på eller om lätt att få på betyder lätt att få av. Sitter de som berget är det nog dags att fundera på om nya bultar kunde vara nåt.

    Nånstans på nätet hittade jag nån som skrev att om man låter verkstan byta däck så kan man lika gärna lämna reservdäcket och domkraften hemma, man kommer ändå aldrig lyckas byta däck den dag man får punka.

  • kinetic

    Medlem
    23 december, 2009 vid 14:54

    Rasmus: Ena foten på fälgkorset medans du tar tag i andra änden med handen så får man perfekt, jämnt drag utan minsta risk att slinta från bulten…

  • svenne

    Medlem
    23 december, 2009 vid 15:42

    Köp riktiga verktyg gadd dammit.

  • rmz

    Medlem
    24 december, 2009 vid 07:11
    Svenne;593096 wrote:
    Köp riktiga verktyg gadd dammit.

    och underskatta inte the power of lubrication!

    God Jul :santa:
    /per

  • freddandson

    Medlem
    25 december, 2009 vid 09:35

    smörj bultarna med lite fett nästa gång du drar dit dom. så slipper du rost och skit som gör att de fastnar.

  • canoya

    Medlem
    29 december, 2009 vid 08:47

    Misstänker att däckverstan drar så hårt för att vara säkra på att ingen kommer tillbaka och har tappat ett hjul efter besök hos dem. Sen att man inte har en chans att byta hjul på väg kanten om man får punka bryr de sig mindre om.

  • ola_p

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 13:12

    Som någon sa innan, lite kopparpasta i gängorna/anläggningsytan mot fälgen i kombination med vettiga verktyg (inte fälgkors alltså, lärde jag mig för några år sen) så blir det en barnlek. Tror jag har/hade (plockade inte med mig till brasilien) en ändamålsenlig hylsnyckel från biltema. Var lite sladdrig i kvalieten (biltema), men kostade kaffepengar och var oändligt mycket bättre än ett fälgkors.

  • kinetic

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 13:54

    Hm…Nu minns jag inte 100 men den som kan kemi kan säker rätta mig…Det är INGEN höjdare att använda kopparpasta på bultarna o runt själva navet om fälgen är av aluminium har jag för mig, blir nån slags “kemisk reaktion” som gör att fälgen kommer sitta “bra”…

  • stefanlindmark

    Medlem
    12 januari, 2010 vid 10:17

    Har blivit rekommenderad alupasta för bultar/fälg/nav istället för kopparpasta av “någon som kan” just av anledningen att inte blanda koppar och aluminium.

    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=719&iItemId=83243

    Teleskopisk hjulmutternyckel tycker jag själv är ett ovärderligt hjälpmedel för 60 kr:
    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=502&iItemId=82794

  • svenne

    Medlem
    15 januari, 2010 vid 11:23

    Går hur bra som helst med vanligt fett eller kedjeolja på sprayburk.

  • plumsen

    Medlem
    15 januari, 2010 vid 20:27

    Fan vad skönt….en oändligt lång tråd om hårt sittande hjulbultar. Hur ser en tråd ut där någon byter motor? Hörru Svenne, shoot!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hjulbultar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.