Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hjulinställning

  • Hjulinställning

    Publicerad av ollefax på 9 september, 2007 vid 19:29

    Min saab drar ju lite mycket. Nu har jag märkt att ett av framdäcken har blivit slitet på utsidan. Vilket tyder på fel hjulinställning, eller?

    kan det bidra till ökad bränsleförbrukning?

    kinetic svarade 16 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • simpa

    Medlem
    10 september, 2007 vid 06:45

    Google is the shit, detta borde svara på din fråga:
    “Hjulinställning på din bil påverkar markant livslängden på dina däck. Vid
    felaktig inställning slits dina nya däck snabbt ner och du får onödiga
    däckskostnader samt ökad bränsleförbrukning.”

    Mer om hjulinställning:
    http://www.dackhornan.se/hjulinstallning.asp

  • wisco

    Medlem
    10 september, 2007 vid 11:05

    @ollefax 413111 wrote:

    Min saab drar ju lite mycket. Nu har jag märkt att ett av framdäcken har blivit slitet på utsidan. Vilket tyder på fel hjulinställning, eller?

    kan det bidra till ökad bränsleförbrukning?

    Hjulinstællning ær inte dyrt om du ringer runt lite. Går att hitta før 500 spænn så det kan kanske vara vært det æven bara før dæckens skull.

  • drakglenn

    Medlem
    10 september, 2007 vid 15:03

    Men hallå, ställer du hjulen rakt så går bilen rakt!!! ställ in hjulen åt vänste så går bilen åt vänster:wink:

    Hittade ett ställe i Gbg som tar 350:-, helt OK enligt mig….

  • judo-freddan

    Medlem
    10 september, 2007 vid 16:08
    Drakglenn;413386 wrote:
    Men hallå, ställer du hjulen rakt så går bilen rakt!!! ställ in hjulen åt vänste så går bilen åt vänster

    Det finns andra grejer som kan hända. På min Peugeot Boxer lyckades de aldrig få bilen att gå rakt fram genom att ställa toe-in rätt. Trodde länge att tidigare ägaren måste ha kört i diket eller på en trottoarkant för castervinkeln (lutningen framåt-bakåt) var mindre på högra sidan än vänstra. Visade sig vara något så enkelt som att gummina i fjäderbensinfästningen var slitna, det högra mer än det vänstra..

  • kinetic

    Medlem
    10 september, 2007 vid 21:29

    Ollefax: Inte nog med att du sliter dina däck mer än nödvändigt utan även andra saker som tex hjullager kan få jobba hårdare än nödvändigt…

  • tdk

    Medlem
    14 september, 2007 vid 04:38

    @Drakglenn 413386 wrote:

    Men hallå, ställer du hjulen rakt så går bilen rakt!!! ställ in hjulen åt vänste så går bilen åt vänster:wink:

    Hittade ett ställe i Gbg som tar 350:-, helt OK enligt mig….

    Pekkas på hisingen eller?? Han e grym!!

  • drakglenn

    Medlem
    18 september, 2007 vid 19:49

    😉

    TDK;414787 wrote:
    Pekkas på hisingen eller?? Han e grym!!

    yepp

  • ollefax

    Medlem
    25 september, 2007 vid 20:07

    Ja nu tror jag hjullagret har gett sig.

    Den knäpper när jag svänger och skrapar när jag kör sakta. Inbillar mig att den skakar mer runt 90 och låter mer i högre hastigheter. Trodde det var drivknuten i sedvanlig 900 anda. Så den har jag bytt, ingen förbättring. Surt sa räven.

    Tror ni det är hjullagret? svårt att byta? låter som det kommer från höger fram.

    Skulle vara fint att få en bekräftelse på att det är lagret. Lite lack på att byta fel saker nu…

  • kinetic

    Medlem
    25 september, 2007 vid 20:16

    Sväng “kraftigt” höger-vänster flera gånger i lagom fart…Tilltar ljudet när du svänger åt vänster samt avtar åt höger så har höger hjullager tackat för sig…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Hjulinställning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.