Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hmmm. freestyle wave

• hmmm. freestyle wave

Publicerad av anonym-anvandare på 5 mars, 2004 vid 15:56

Tjena.

Sitter och funderar om jag ska inhandla en ny bräda inför sesongen. Väger cirka 75+ kilo. Klarar jag av att köra en 84 liters, med rätt tung rigg och cirka 4 år på vattnet.

lars_k svarade 21 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • lars_k

Medlem
    5 mars, 2004 vid 16:24

Klarar du vattenstarta? Då klarar du nog en 84 liters.
    Äh vafan. 4 år..då borde du nästan sätta loopen (iofs sätter inte jag den heller efter 12 år…) 😛
    Vad har du för bräda nu och vilka förhållanden kör du i?

• oskie

Medlem
    6 mars, 2004 vid 09:37

Med tanke på trådens ämne…

Jag vill ha en bräda som är smalare och livligare än min Fanatic Cross 110 (260/62/109), kan seglas med mindre segel (helst en hel del mindre än 5.0), och kan seglas med fördel i svenska förhållanden men klara av vågor på kanske upp till 2 meter i on-/sideshoreförhållanden. Men framför allt ska brädan inte vara mycket svårare att segla än Cross’en. (Jag jobbar på gippen på för tillfället, sätter en del men inga powergibes ännu…) Är det en modernare freestyle-wave-bräda jag ska ha eller en mindre freeride?

• lars_k

Medlem
    6 mars, 2004 vid 13:17

Man kan nog säga att vill du:
    – bränna fram och tillbaka i vågorna, ladda på en fett hopp ibland, tricka lite (vulcanos, willys etc…), rida vågor backside ibland – Köp en Freestylewave eller freewave.
    – snabb segling fram och tillbaka i hög fart, ladda hopp då och då, göra utdragna tyskgippar i hög fart. Du vill ha en snabb bräda som gippar, accar och planar lätt – köp en mindre freeride.
    – Rida vågor i cross-on till sideshore, trycka på i snäva bottensvängar, göra slashiga cutbacks, hoppa högt och loopa etc – köp en riktig vågis. Ju duktigare du är desto mindre bräda i förhållande till din vikt. Men börja med en på ungefär lika många liter som du väger i kg (lägg gärna på 5 liter till – plusvolym är inte fel…).

• oskie

Medlem
    6 mars, 2004 vid 17:29

Tackar Lars, blir nog alt. 1 eller 2 för min del… Såg föresten att du har en massa Gun Wave MC ’04, hur tycker du de funkar? Ska ha en 5.3a antingen Wave MC eller Target.

• lars_k

Medlem
    6 mars, 2004 vid 18:30

Jodå. Jag är riktigt nöjd med mina MC:s. Sköna onshore segel med stabil tryckpunkt och bra bottendrag. Stort trimområde, bara att justera uthalet in eller ut. Körde dessa i Sydafrika i vintras. Funkade fint.
    Men om du ska köra freestyle/wave eller freeride kanske Target är riktigare. Ännu stabilare buk och snabbare segel. Mer allround och lätthanterligt än MC:t.
    Du får helt klart mycket segel för pengarna. Kvalitén på sömmar och material är det heller inget fel på.

• oscar

Medlem
    6 mars, 2004 vid 19:29

Det konstiga är ju att i surfs test förra året så fick impact bättre kritik som onshoresegel än Wave MC…undrar hur det kommer sig?

• lars_k

Medlem
    6 mars, 2004 vid 19:57

Hehe. Japp precis. Har jag också funderat på. Det verkar som de har blandat ihop seglena totalt. Impact som bra onshore-segel med mjuk profil som ”dämpar” vindbyar…när det egentligen är en ”hård” stabil profil och buk man vill ha i vindbyar. Jag blir fan inte klok på det testet jag heller. De skriver också att MC är mer ”hardcore” utrustat med mer X-ply etc…är ju tvärtom.
    Återigen bevis för att man ska läsa tester med en nypa salt…

• smurff

Medlem
    7 mars, 2004 vid 12:20

Köpte en 86 liters AHD pwrwave 257 i sommras. Den är av typen eurowave dvs inte riktigt en hardcore-wave bräda. Det är mer W-surf än vågsurf över den och livligheten är det inget fel på. Har en 120 liter fanatic cross annars som känns som rena rama supertankern i jämförelse med AHD´n. 30 liter neråt ger stor skillnad på vattnet.

Hmm.. hämtade vi inte våra brädor samtidigt på kastrup av Ben i höstas?
    Tror att denna brädan eller den typen av bräda kanske skulle passa dig som ”nybörjarvågis” den verkar var rätt allround bräda då det blåser ordentligt.

AHD-bräda

Väger själv 83 kilo men planerar att gå ner något 3-5kg (max 7kg mindre annars får jag gömma mig bakom nån stolpe grin.gif på stranden) till våren/sommaren för att bli lite smidigare på vattnet på brädan etc

• smurff

Medlem
    7 mars, 2004 vid 12:23

Vilken storlek använder du mest? av dina wave mc? 4,5-5,0?
    Har oxå funderat på att köpa dessa

• lars_k

Medlem
    7 mars, 2004 vid 15:06

I sverige kommer jag att använda 5.3 ca dubbelt så ofta som 4.5. Men båda segel behövs. Även 4.0 de 4 till 5 dagarna per år man inte vill stå på stranden och glo.
    Förresten köpte jag senaste SURF idag där de testar Gun MC. Får betyg helt i nivå med NP Search eller North Instinct trots att det kostar 150 Euro mindre. Knappast testvinnare men klart prisvärt och skönt onshore-segel enl SURF. Köp! =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hmmm. freestyle wave

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.