Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hmmmm. Vilken vilken

  • bizonoxe

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:03

    @Brushanen 472148 wrote:

    Jag skulle tagit Robsports erbjudande
    Valfri kite Best eller Flexifoil
    Valfri sele fr Mystic
    Valfri bräda
    -50% off på brädan
    =Kanonpaket
    Mvh
    Robsport

    Du har PM 🙂

  • neven

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:04

    Jag har precis gått över från icke-one pump kites till one-pump och min upplevelse är så här:

    *När man inte har det så saknar ma´n det inte direkt. Så himla svårt är det inte att ta ett steg åt sidan och pumpa nästa strut.
    *När man väl har det så är det ganska najs. Slippa ta dom där stegen 🙂

  • bizonoxe

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:18

    Förresten lilla jag väger inte mer än 58 kg, någon sa att jag skulle ha en 11a någon sa en 9a. Jag vill kunna köra i vind från ca 5ms – när det blåser riktigt bra.

    Frågan är vilken jag ska ta 🙂

  • johnk

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:19

    @Bizonoxe 472143 wrote:

    Men spar man verkligen så mycket extra tid då med en one-pump?

    annasofia, ja det är förbannat svårt 😛

    Har inte one-pump själv men har testat en gång och det var sjukt smidigt tyckte jag. Bara att plugga i på ett ställe och pumpa en gång. Vet att jag tänkte “nä, men är det redan klart? måste vara nåt mer som behöver göras”.

    Utan onepump i mina ögon:
    Lägga kiten med ena vingtippen downwind andra upp.
    Lägga nåt tungt på upwindtippen.
    Plugga i 1:a struten. Pumpa. Känna om trycket är bra. Pumpa lite till (genom att hoppa upp och trycka ner snabbt eftersom jag väger så lite). Vända struten upp och ner så backventils-kulan faller på plats och dra ut pumpen. Feppla i pluggen och sluta kardborren.
    Plugga i 2:a struten. Pumpa. Känna om trycket är bra. Pumpa lite till. Vända struten upp och ner så backventils-kulan faller på plats och dra ut pumpen. Feppla i pluggen och sluta kardborren.
    Plugga i 3:a struten. Pumpa. Känna om trycket är bra. Pumpa lite till. Vända struten upp och ner så backventils-kulan faller på plats och dra ut pumpen. Feppla i pluggen och sluta kardborren.
    Plugga i 4:a struten. Pumpa. Känna om trycket är bra. Pumpa lite till. Vända struten upp och ner så backventils-kulan faller på plats och dra ut pumpen. Feppla i pluggen och sluta kardborren.
    Plugga i 5:a struten. Pumpa. Känna om trycket är bra. Pumpa lite till. Vända struten upp och ner så backventils-kulan faller på plats och dra ut pumpen. Feppla i pluggen och sluta kardborren.
    Ta bort vikten på vingtippen och vänd kiten vinkelrät mot vinden.

    SEN samma arbete som på one-pump…
    Kroka fast pumpen i kiten. Plugga i LE. Pumpa. Känna om trycket är bra. Pumpa lite till. Luta LE så backventils-kulan faller på plats och dra ut pumpen. Feppla i pluggen och sluta kardborren. Kroka loss pumpen.

    OBS: Om du hoppade över någon del av texten ovan eftersom “det var jobbigt att läsa allt”…

    En annan sak att tänka på är att, tiden det tar att rigga din kite =
    tiden det tar för dig att rigga din kite ensam +
    tiden det tar för dig att launcha och landa alla runtomkring dig medans du riggar din egen kite 😀

    Behöver jag säga mer?
    OK. De som kan brukar bara tömma LE och rulla ihop kiten och packa in den med stutarna uppblåsta inför nästa gång. Det finns en anledning till det.
    Om jag hade sluppit pumpa strutar så hade jag riggat i tveksam vind istället för att först överväga det lika länge som det hade tagit att göra det.

    Oj nu kommer alla som företräder one-pump-lösa kitemärken lyncha mig! 🙂
    Om det inte framgår så tänkte jag även tillägga att jag är en lat person.

  • brushanen

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:19

    @skotten 472152 wrote:

    oooh better than a slap in the face from skotten with a wet fish… you got a place for me to crash this weekend Rob?

    Hallå Skotten
    Kul om du kommer upp! Om du inte visste det så älskar Göteborgare fisk. Lägenheten är som en sardinburk vi har fullt. Gör ett nytt försök att campa, ta med en fisk bara så slipper du tricks med sticker och tusch all over. Kolla in Askimsbadet, schysst ställe som är ok att kita på vid sydvästan. Ligger endast en 10min resa med buss till Linnéplatsen + 10min promenad till Såggatan 32. Nattbussar går de med. Tror jag löste det för dig där matey!

  • johnk

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:23

    @Brushanen 472150 wrote:

    Har en demo Waroo 11m -07
    20% off på allt i butiken på lördag…Waroo, Flexifoil mm mm
    Välkommen till Såggatan 32, Göteborg

    Jag kommer och hämtar mina skor på lördag då ;-p (OBS: skämt!)

  • brushanen

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:24

    @johnk 472171 wrote:

    Har inte one-pump själv men har testat en gång och det var sjukt smidigt tyckte jag. Bara att plugga i på ett ställe och pumpa en gång. Vet att jag tänkte “nä, men är det redan klart? måste vara nåt mer som behöver göras”.

    Utan onepump i mina ögon:
    Lägga kiten med ena vingtippen downwind andra upp.
    Lägga nåt tungt på upwindtippen.
    Plugga i 1:a struten. Pumpa. Känna om trycket är bra. Pumpa lite till (genom att hoppa upp och trycka ner snabbt eftersom jag väger så lite). Vända struten upp och ner så backventils-kulan faller på plats och dra ut pumpen. Feppla i pluggen och sluta kardborren.
    Plugga i 2:a struten. Pumpa. Känna om trycket är bra. Pumpa lite till. Vända struten upp och ner så backventils-kulan faller på plats och dra ut pumpen. Feppla i pluggen och sluta kardborren.
    Plugga i 3:a struten. Pumpa. Känna om trycket är bra. Pumpa lite till. Vända struten upp och ner så backventils-kulan faller på plats och dra ut pumpen. Feppla i pluggen och sluta kardborren.
    Plugga i 4:a struten. Pumpa. Känna om trycket är bra. Pumpa lite till. Vända struten upp och ner så backventils-kulan faller på plats och dra ut pumpen. Feppla i pluggen och sluta kardborren.
    Plugga i 5:a struten. Pumpa. Känna om trycket är bra. Pumpa lite till. Vända struten upp och ner så backventils-kulan faller på plats och dra ut pumpen. Feppla i pluggen och sluta kardborren.
    Ta bort vikten på vingtippen och vänd kiten vinkelrät mot vinden.

    SEN samma arbete som på one-pump…
    Kroka fast pumpen i kiten. Plugga i LE. Pumpa. Känna om trycket är bra. Pumpa lite till. Luta LE så backventils-kulan faller på plats och dra ut pumpen. Feppla i pluggen och sluta kardborren. Kroka loss pumpen.

    OBS: Om du hoppade över någon del av texten ovan eftersom “det var jobbigt att läsa allt”…

    En annan sak att tänka på är att, tiden det tar att rigga din kite =
    tiden det tar för dig att rigga din kite ensam +
    tiden det tar för dig att launcha och landa alla runtomkring dig medans du riggar din egen kite 😀

    Behöver jag säga mer?
    OK. De som kan brukar bara tömma LE och rulla ihop kiten och packa in den med stutarna uppblåsta inför nästa gång. Det finns en anledning till det.
    Om jag hade sluppit pumpa strutar så hade jag riggat i tveksam vind istället för att först överväga det lika länge som det hade tagit att göra det.

    Oj nu kommer alla som företräder one-pump-lösa kitemärken lyncha mig! 🙂
    Om det inte framgår så tänkte jag även tillägga att jag är en lat person.

    Kom igen John, så slitit är det inte. En del EZ-pumpkiter måste du pumpa upp, vänta, pumpa igen för att få tryck i struttarna. När du pumpar single-inflation så kan du vila lite gott mellan du pumpar varje strut, gott nu på sommaren när det är varmt. Behöver jag säga något mer? Jo, jag kör med EZ-pump…men inte en jättefördel.

  • sourra

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:27

    @Bizonoxe 472170 wrote:

    Förresten lilla jag väger inte mer än 58 kg, någon sa att jag skulle ha en 11a någon sa en 9a. Jag vill kunna köra i vind från ca 5ms – när det blåser riktigt bra.

    Frågan är vilken jag ska ta 🙂

    Skicka gärna in myten om “The one kite quiver” till Mythbusters så de får döda den en gång för alla =) Du behöver två kites om du vill kunna köra från 5 m/s till “bra vindar”. Förmodligen behöver du tre. Antagligen kommer du med din vikt väldigt långt på att han en kite som är size 11-12 och sen kompletterar den med en kite som är 7-8. Ska du bara ha en kite är nog nio en bra storlek men det blir inget kul surf vid 5 m/s kan jag lova. Fast det blir sällan kul surf vid de vindarna ändå.

  • sourra

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:29

    Tony: We have a mate crashing on the couch this weekend but I think we can squeeze you in on another bed.

  • neven

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:33

    och annars finns det en lägenhet i samma byggnad som har en najs soffa som kan erbjudas

  • johnk

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:42

    @Brushanen 472179 wrote:

    Kom igen John, så slitit är det inte. En del EZ-pumpkiter måste du pumpa upp, vänta, pumpa igen för att få tryck i struttarna. När du pumpar single-inflation så kan du vila lite gott mellan du pumpar varje strut, gott nu på sommaren när det är varmt. Behöver jag säga något mer? Jo, jag kör med EZ-pump…men inte en jättefördel.

    Då kan vi nog konstatera att det är subjektivt.
    Menar du att jag ska strunta i ION3:an och behålla min Rebel? 😉 Det var din Atom jag pumpade, men jag kommer inte ihåg att jag väntade så det kanske inte blev optimalt tryck då heller.

  • sourra

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:55

    @Neven 472183 wrote:

    och annars finns det en lägenhet i samma byggnad som har en najs soffa som kan erbjudas

    Japp, Johannesburg Allstars tar hand om dig.

  • neven

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:56

    Enligt min mening: Det är så mycket annat som är viktigare vid val av kite att one-pump eller inte blir i förhållande ganska betydelslöst. Kolla snarare på kitebeteende i luften, kraft i svängar, direkt styrning, relaunch, hur hanterar kiten vindbyar, stallning, bomlösning, säkerhetslösning, förstärkningar av kiten osvosv.

  • hbgkitare

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 12:46

    Kolla in Rev 13, ganska snabb i svängarna för att vara så stor, hur är då inte deras 11;a?
    Själv köra jag Crossbow3 och är helnöjd!

  • cortex

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 13:35

    Kom till Öland den 14-15 och testa/kläm på alla olika märken. Verkar ju som om precis alla märken som finns reppade i Sverige kommer att vara där. Kul!

    Jag passar väl även på att slå ett slag för Flysurfer (du behöver inte pumpa alls) och Caution (onepump). Cautions Mayhem (SLE) är iofs inriktad mot duktiga åkare så om man är nybörjare passar nog en FS Pulse2 bättre.
    Mer info finns på http://www.kajtech.nu

    Annars gör både Best och Slingshot fin-fina kites så du kommer att bli nöjd oavsett vilken av dem du väljer.

    /Kaj(Tech)

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hmmmm. Vilken vilken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.