• Hobie Cat

    Publicerad av anonym-anvandare på 22 juli, 2004 vid 09:59

    Ok, inte direkt vindsurfingrelaterat, men ni som håller till på det här forumet är ju vind-junkies iaf smile.gif

    Någon som har en hobie cat katamaran?
    Jag testade för några år sedan och tyckte det var kanon!!!
    Har aldrig vindsurfat, men jag kan tänka mig att den segling som ligger närmast WS är katamaransegling?

    Funderar på att köpa en Hobie 16 till hösten och fixa upp den till kommande vår, men å andra sidan kanske man ska börja vindsurfa istället smile.gif

    Ska iaf. sälja motorbåten och börja med någon mera aktiv vattenhobby.
    Står i valet och kvalet mellan att köpa en Hobie cat 16 eller en WS utrustning.

    jaca svarade 19 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • sinclair

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 10:38

    Varför inte köpa en 49er i stället för en hobbie? nackdelen med hobbie och 49er är att man måste vara 2 när man utövar sporten. men jag är själv sugen på en båt.
    http://www.49er.org

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 10:52

    jag gillar katamarener och siktar av någon anledning på Hobie Cat.
    Av vad jag läst på nätet så seglar man en Hobie 16 solo utan problem, det trixiga är när man välter den så måste man ha nån typ av ballast för att rätta upp den igen.

  • andreas-f

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 13:15

    Jag är delägare i en gammal tornado (som en hobiecat fast mycket större) och kan säga att det är riktigt roligt att segla! Den går skitfort och är kul även i lite vind, vilket gör den till ett bra komplement till surfingen. Att man måste vara två för att segla ser jag bara som en fördel, kul med lagarbete osv.
    Jag har mätt hastigheten med gps och lyckats maxa dryga 18 knop. Wallén påstår att man kan komma upp i 30 med dom.

    Nackdelen är att dom är dyra och stora.

  • sia

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 20:30

    Hade en Hobie 16 förut, kan dela med mig följande tankar:
    – jättekul båt, absolut, går att segla själv men helst ska man ju vara två.
    KONFLIKT mellan om man ska wsurfa eller segla när det blåser mycket! Men du hade tänkt antingen/eller ändå, så då så (fast skaffa hellre wsurfprylar tycker jag då, billigare, man måste ändå kränga på sig våtdräkten och du slipper synka med gast)(om du inte skaffar en liten typ Hobie14 men det är mesigt a la optimistjolle)
    konkreta seglingstips: om det är mkt vågor/dyning se till att vara långt bak så du inte dyker framåt (har fortfarande ärr på benet efter en framåtloop i trapets) den går att välta tillbaks men det är trögt även om man är två, blåser det mycket välter man lätt över åt andra hållet… tog gärna hjälp av förbipasserande båt men det är ju lite snyltigt… visstja se upp för masten när du mastar av/på den flippar upp brutalt… och bräck med focken när du slår så du kommer runt… och se till att hålla dig långt akterut i medvind fast det skrev jag nog redan
    Nu finns ju en massa nyare/större Hobie-modeller men en 16 är rätt bra start i katamaransvängen, om du är i Stockholm finns väl Hobiesar vid Nacka strand nuförtiden man kan prova?
    Nackdelar: Kattor kryssar som skadeskjutna ankor, det är lite badbåt över Hobie 16, inte så mkt trimtåtar om man gillar sånt, saknar spinnaker, inget stuv fast man kan ju surra fast lite på trampolinen, inte så billig, otymplig på land.

    Tja, det var lite hågkomster ur ett dåligt minne, buller om huller
    – huvudsaken är att du slutar motorbåta och börjar med vindkraft!!
    tycker
    /sia

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 20:53

    Testade WS idag och kan inte säga varken bu eller bä, det blåste inget så jag testade nog inte på riktigt.
    Hur som helst blir det lite krångligt med katamaran, man måste ju ha trailer/släp och masta på/av.

    Det blir nog WS, så man kan sätta grejorna på takräcket och bara dra iväg utan att vara beroende av gast.

    Får se om jag säljer motorbåten, den är jäkligt bra att ha när man ska ut och fiska smile.gif

  • electric

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 23:20

    Jodå, sedan något år finns det spinnaker (15 kvm) till Hobie 16 så nu är den ändå mer spännande. De flesta Hobie 16 finns numera hos Boo IF vid Baggensfjärden (Mjölkudden). Kolla f ö http://www.hobiecat.nu och [url=”http://www.hobieforbundet.org.”]www.hobieforbundet.org.[/url] En fördel med Hobie jämfört med vindsurfing är att det är kul även när det inte blåser tillräckligt mycket för planing. Men bäst för båda är förstås när det blåser mycket. När det blåser kuling är dock vindsurfing att föredra – eftersom det då är enkelt (och kul!), medan det är ganska så avancerat att tygla en Hobie 16 (fast det är kul det med …).

  • rambo_johnson

    Medlem
    28 juli, 2004 vid 22:52

    Svar till:


    Ok, inte direkt vindsurfingrelaterat, men ni som håller till på det här forumet är ju vind-junkies iaf smile.gif

    Någon som har en hobie cat katamaran?
    Jag testade för några år sedan och tyckte det var kanon!!!
    Har aldrig vindsurfat, men jag kan tänka mig att den segling som ligger närmast WS är katamaransegling?

    Funderar på att köpa en Hobie 16 till hösten och fixa upp den till kommande vår, men å andra sidan kanske man ska börja vindsurfa istället smile.gif

    Ska iaf. sälja motorbåten och börja med någon mera aktiv vattenhobby.
    Står i valet och kvalet mellan att köpa en Hobie cat 16 eller en WS utrustning.

    [/ QUOTE ]

    jag har haft en Hobie 16 jevla kul båt, fast tröttna på den när jag tyvärr börja kitesurfa..jevla nerköp så här i efterhand…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 juli, 2004 vid 08:58

    Alla dom här Hobisar och windsurfing är bra men kan omöjligen ersätta en motorbåt! Är du ute efter aktiv surf så är nog vindsurfingen bättre. Precis som du sa varför krångla med caten, betala båtplatser kanske ta upp varje gång å så… när man är ändå ute en kort stund. Dessutom gast är nog ändå måste på såna båtar. Själv har jag gått precis i samma tankar för ett tag sedan och köpte mig en Banner 28 segelbåt. Det är nog det vettigaste köpet jag har gjort. Båten är riktig kul å segla med mycket jollekänsla, jag kan segla den ensam gott å väl och båten går undan även i svaga vindar som 3-5 m/sek. Det finns liten kök i och det går å bo i båten ett par veckor lätt om man så vill. Jag å polare var ute i måndags och drog lite makrill så fiska är inga problem om det inte går för häftig dyning.
    lite info om båten finns här Banner

    Jag har däremot ångrat starkt att jag köpte en fin kitepakett i början på sommaren. Har bara varit med prylarna och surfat 2ggr just pga av det är så mycket mer skönare å vara ute med båten

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 juli, 2004 vid 20:00

    word! smile.gif

  • jaca

    Medlem
    5 augusti, 2004 vid 06:57

    Skaffa en windsurfingbräda istället så kan du göra cirklar runt Hobie Cat’en. Raceade mot en Hobie 16 och han blev skitförbannad när jag gjorde fullfartsgippar runt honom och sedan körde i kapp honom igen cool.gif

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.