Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Höftproblem/kitesurfing?

  • Höftproblem/kitesurfing?

    Publicerad av deaz på 3 februari, 2012 vid 01:56

    Helllloo

    Har haft problem med min högra höft senaste 5-6 månaderna efter förmodad överansträngning från kite. Smärtan sitter framsida höft, nästan en bit ner i muskeln.
    Om n tänker att ni gör en railey så förstår ni vilken muskel det är som har blivit utsatt.

    Så jag undrar om någon har haft liknande problem och isåfall hur ni har löst det?
    Jag är öppen för alla förslag 🙂

    ciao

    chrille svarade 12 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • jakobb

    Medlem
    3 februari, 2012 vid 02:26

    dags för en ny höftkula

  • pathfinder

    Medlem
    3 februari, 2012 vid 08:44

    Kitare är oftast inte purunga atleter längre, men lätt medelålders aktiva människor. Dom flesta av oss håller på med kite som fritidsyssel och ser inte på det som en idrott. Det är ju egentligen helt huvudlöst att sticka ut och kita utan att värma upp ordentligt innan. Har tänkt på det själv också, men får mig inte helt att göra det. Då får man i kombinationen: åldrande kropp/ inte tillräckligt uppvärmd samt ryckiga trick och hopp räkna med att ljumskar, höfter o dyl. är mer utsatt för skador.. Det går att förbreda sig bättre och förebygga/ minimera risken för skador..

    Så mitt svar Deaz: Nej jag har inte haft samma skada. Ja, jag har haft andra liknande skador beroende på att jag inte värmt upp tillräckligt och fått smällar som sitter kvar..

    Shit vilket moraltal;-)…..

  • viktor77

    Gäst
    3 februari, 2012 vid 09:46

    Det är inte i ljumskarna du har ont? Om du står upp, lyfter ena benet i 90 grader och svänger ut det åt sidan, gör det ont då?

  • pepa

    Medlem
    3 februari, 2012 vid 10:11

    Pajjade min rejält efter att ena foten hoppat ur stroppen vid landning (kör bara boots nu). Den löste sig per automatik dock.

  • deaz

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 02:52
    Pathfinder;680902 wrote:
    Kitare är oftast inte purunga atleter längre, men lätt medelålders aktiva människor. Dom flesta av oss håller på med kite som fritidsyssel och ser inte på det som en idrott. Det är ju egentligen helt huvudlöst att sticka ut och kita utan att värma upp ordentligt innan. Har tänkt på det själv också, men får mig inte helt att göra det. Då får man i kombinationen: åldrande kropp/ inte tillräckligt uppvärmd samt ryckiga trick och hopp räkna med att ljumskar, höfter o dyl. är mer utsatt för skador.. Det går att förbreda sig bättre och förebygga/ minimera risken för skador..

    Så mitt svar Deaz: Nej jag har inte haft samma skada. Ja, jag har haft andra liknande skador beroende på att jag inte värmt upp tillräckligt och fått smällar som sitter kvar..

    Shit vilket moraltal;-)…..

    jo att man inte värmer upp ordentligt är väl egentligen det grundläggande problemet..
    Men jag är 22 år och ser mig själv som rätt vältränad och har byggt upp kroppen för att kajta och tycker inte jag borde få skador redan.. men det är ju ganska extrema krafter man utsätter kroppen för så det är väl naturligt

  • deaz

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 02:53
    viktor77;680903 wrote:
    Det är inte i ljumskarna du har ont? Om du står upp, lyfter ena benet i 90 grader och svänger ut det åt sidan, gör det ont då?

    Nä det är inte ljumskarna utan mer muskelfästet framsida lår..

  • pelle-surf

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 12:43

    Det låter precis som att det är likadan överansträngning i lårmuskelfäste-höft, som jag fick i höstas, jävligt ont när man skulle lyfta benet och nedsatt muskelstyrka. Det tog ca 5 veckor innan det släppte för mig, och min erfarenhet av denna och liknande skador samt ett eländigt diskbråck, är att trots att jag egentligen inte gillar det, smärtlindra med något anti-inflammatoriskt typ ipren, röra på sig måttligt, promenera är bra, utan att överbelasta skadan, stretcha försiktigt samt att vila skadan och inte hålla på att manipulera skadan med en massa olika övningar, så som en del sjukgymnaster och kotknackare anser.
    Problemet är nog att trots om man är vältränad och värmer upp ordentligt, så är det svårt att få en kontinuitet i utövandet av sporten. Man är styrd av väder och vindförhållanden och vid dåliga förhållande kanske man inte är ute på flera veckor, när det sedan kanske vänder och blir bra förhållanden, i rent glädjerus kör man då kanske timmar i sträck, flera dagar i följd, tyvärr ofta med en och annan skada som följd.
    Lycka till, ifrån en gubba-stel som gör så gott han kan.

  • chrille

    Medlem
    4 februari, 2012 vid 14:41

    Har samma problem som du!
    Har surfat mycker och i alla olika former sedan jag var 14 (nu 34). Kitat sedan 2000 och kört rätt hårt några år bla i världscupen. I samband med det fick jag problem med höft/ljumske, speciellt vänster sida. Mycket hårda landningar, varit dålig på att värma upp och stretchade väldigt sällan.

    Är och surfar på Barbados nu och känner av det även i vågsurfing. För någon vecka sedan var på gränsen till att jag var tvungen att ta en paus från surfing pga problemen. Kunde knappt knyta skorna längre så stel jag var!

    Kände att det var dags att verkligen ta tag i problemen och är sedan några veckor väldigt noga med att värma upp före och stretcha båte före och efter varje session. Tro det eller ej, men problemen börjar gå bort och jag tror att jag kan bli av med dem helt.

    Så en kort summering: uppvärmning och stretching hjälpr verkligen!

    /Christian

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Höftproblem/kitesurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.