Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höga farter på isarna 20110305

  • trimmarn

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 12:31

    Det vore kul om ngn gjorde det på Svenska isar.

  • kinetic

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 12:51

    Håller med Trimmarn…Vore ju rätt kul o tvåla till jänkarna:grin:

  • marden

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 14:16

    JA, På onsdag kör vi igen..

  • kinetic

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 14:59

    Mården: Trimmarn skall oxå köra på onsdag har jag för mig, ett tips är att köra på samma ställe då isarna kan vara lite luriga…Jag kommer inte kunna komma ifrån men vill du kan jag skicka med min planka med Trimmarn så kan du testa lite o se vilka farter du får med Pirate-brädan o race-segel? Oavsett så tror jag att du skulle behöva rigga bra mycket plattare, är rätt övertygad om att du då kommer kunna plussa på ett antal knop oavsett brädtyp…

  • marden

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 15:50

    plussa iofs på 11kn till 53kn när jag bytte riggen rak av över till bellan.
    så “allt” hänger nog inte på riggningen

    du kan kanske låna ut brädan till någon annan jag har fulltsjå att hinna prova min egna bräda när bellan är mycket roligare att köra

  • oaxen

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 16:34

    Jeff Brown kör ju med bra mycket mindre segel när det går riktigt fort. 3.4 eller 4.0 m2 och tight akterlik.

  • kinetic

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 17:40

    Oåxen: Ja tror att Jeff Brown kan komma att få god konkurrens bara vi får schyssta isar, bra vindar o seglare som är tokiga nog att stå på för fullt:grin:. Känns som att “Trimmarn” har hittat en liten men viktig detalj: Rigga (mycket) plattare än vad tillverkarna anger…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 19:12

    För Er som satsar på speed i veckan så ser prognosen mycket bra ut. Dagar med sol och friska vindar även in på helgen. Det gäller nog att passa på för det blir även varmare. Kolla gärna med proffsen inom Isabellagänget så att isarna är ok ute på Mysingen. I söndags var de långt ute men iskanten rör sig norrut och det snackas om sprickbildningar. Vi talar då om partier utanför öarna som ligger en bra bit utanför Bruket. Men som sagt i söndags körde de för fullt lång ut.

  • kinetic

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 19:26

    Ja TROR att man bör köra “långsamma” rekrundor innan man ger sig ut på Mysingen så man kollar efter sprickor o liknande innan man speedar för fullt…Man lär inte ha en chans att undvika en rejäl spricka i full fart…Dock så TROR jag att ev sprickor som uppstått kommer tryckas ihop då vinden vrider mot mer sydliga riktningar, dessutom lär vattnet börja strömma mer norr över vilket borde hjälpa till, eller inte….

  • tsss

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 23:06

    Försiktighet är en dygd, om man vill bli gammal! Dom som kör kitewing rekar alltid isen innan dom kör och håller sig normalt på ett väl kollat område. De sista åren har dom ibland gjort längre turer, men vad jag förstått bara på isytor som befarits av långfärdsskridskogrupper, varför dom som är organiserade i olika långfärdsklubbar kan se rapporterna innan man ger sig ut. Senaste längre tur tror jag var utanför Björkvik när man åkte nedåt på Nämdöfjärden.

    Mysingen har inte något bra rykte beroende på att den ligger helt öppen mot havet. (Precis som fjärden utanför Askö där isen bröts upp under skridskorna på många åkande för några år sen.)
    2010 så var det några som åkte tvärs över Mysingen till Rånö och åter. Dagen därpå gick nästan hela fjärden öppen…

    Så “Take care!” – det finns ju inte så jättemånga windsurfare i Svedala

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 08:02

    NÅGRA FAKTA – MYSINGEN SÖNDAG

    Om man utgår från Bruket så var det åkbart utanför Aspholmen som är en av småöarna i kanten på Mysingen. För Er som varit där så är det ön som de flesta isjakter åkte ut strax norr om.

    TVÅ VARNINGAR

    1) Det förekom en större spricka söderut och en norrut. Segmenten rörde sig under dagen och en av isjakterna kraschade i en spricka som gled isär ca 1/2 meter. Det var lite lurigt även för rutinerade åkare. Det är dock inte många stora sprickor men de förekommer som sagt.

    2) Vissa av snöplättarna långt ute på Mysingen är inte helt säkra. Isen kan ha blivit mjuk under.

    Ha gärna koll på hemsidor för DN-jakter och Isabellor.

    Mvh

    Herr Pelegrin

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 15:29
  • trimmarn

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 16:56

    Är det några som ska ut på isen i morgon Onsdag och i så fall vart. Jag kan i första hand på fm. i andra hand hela dagen 🙂

  • marden

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 17:07

    ja, jag ska ut, i första hand eftermidagen i andra hela dan..
    tror nog att man måste ut till muskö för att hitta snöfri is ?(andra förslag?)
    i innre viken lär del väl hålla iafl sen en bonus om det går ute på mysingen.

    kanske lyckas lura med mig nån speeed kompis utan bräda (kinetic?)

  • jockerookie

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 17:41

    Vi är 2st som tänkte köra vid Bruket. Dessvärre kommer vi nog inte förrän runt lunch. Piratbräda på fötterna… :tongue:

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höga farter på isarna 20110305

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.