Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höghastighetswindsurfing!!

  • Höghastighetswindsurfing!!

    Publicerad av anonym-anvandare på 10 september, 1999 vid 09:21

    Hej!!
    Jag funderar på att börja tävla i höghastighetswindsurfing. Jag tycker det ser fräckt ut med de smala brädorna med ofta fina färger på. JAg har en Vinta Kestrel -82 som jag hade tänkt att forma om till en sådan smal och färgglad höghastighetsbräda. Kan jag bara ta pappas planhyvel och sätta igång, eller hur skall jag göra? Seglet är 5,7 m2 med en bom på ca 190 cm fast seglet har inga pinnar genom sig. Tänkte be mamma fixa det. Har någon något tips??

    anonym-anvandare svarade 24 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 1999 vid 10:21

    Ta vinkelslipen och kapa av det mesta, sedan kan du hyvla på och sandpappra lite. Till pinnarna i seglet kan du ta armeringsjärn som du kapar i lagom längder och sedan tejpar fast med eltejp, det håller garanterat.
    När du sedan kör så tänk på att ha en strut på huvudet där det står
    “JAG ÄR HELT DUM I HUVUDET”!!

  • windseeker

    Medlem
    10 september, 1999 vid 12:12

    Egentligen behöver du inte göra något alls:
    Tro mig, Vinta Kestrel är känd för att vara en mycket snabb bräda med gedigen välbeprövad shape samt ett segel med väl anpassade höghastighetsegenskaper.

    Tänk bara att du måste sätta på stroppar, det kan du be Uffe Larsson eller kanske din mamma att göra, Uffe gör ett bra jobb och vet precis var de skall sitta. Passa även på att göra en re-finish som det kallas, då blir brädan blankare och planar snabbare samt får högre toppfart vilket är viktigt i “Speedsegling” som känns som ett lite tuffare uttryck än Höghastighetswindsurfing.

    När väl stropparna är på plats och du skall ut och spränga 50 knops-vallen med din Vinta, tänk på att fälla upp centerbordet så mycket som möjligt så att det ligger längs med skrovet – det är viktigt.

    Strunta i pinnarna i seglet, det är bara en massa onödig vikt. Det är mitt råd. Och du tänk på att alltid använda flytväst när man seglar.

    Här får du även en liten ramsa som kan vara bra att kunna:
    Vinden Vänster Väjer!!!

    Lycka till!

    Var är Dr. Masse??? Jag saknar kungen av konfen!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 december, 1999 vid 11:31

    Skall texten stå på både fram och baksidan??

  • dr-masse

    Medlem
    14 december, 1999 vid 08:58

    50 knop på en Vinta Kestrel?!?! Är du helt galen?

    En sådan underbar Freestyle-bräda tillåter icke hastigheter över 43 knop, då delaminerar den totalt. Den är faktiskt gjord för balla manövrar för killar som vill imponera med läckerheter som fast-flying-ass-dip (“inverterat lavemang” är väl det korrekta, inte fullt så tuffa, svenska uttrycket), hängselesegling och babordshopp med endast fenan kvar i vattnet.

    Nej, nej, nej. Vad du behöver är en Surfpartner Ray. När du väl fått massan att röra sig i rätt riktning (vanligtvis framåt) lär naturlagar, strömningslära och ren rädsla göra att hastighetsrekorden på vatten bryts ned ett efter ett efter ett. Bra att veta är att när det vita börjar gå mot rött så närmar du dig ljusets hastighet, då är det läge att skota ut.

    Det där med strut på huvudet är inte sant. En snabbseglande kille som du kommer för det första att se lätt löjlig ut, men framförallt är det en fråga om vindmotstånd. Skillnaden mellan högst mediokra 38 knop och rackarns tuffa 50 knop ligger i luftmotståndet hos seglaren. Det är både vetenskapligt och pryltoksmässigt märkligt att det vindsurfande släktet aldrig insett detta.

    I stort sett all forskning och utveckling i vår sköna sport ligger inom området för segel, brädor och fenor. Vilket, som vi alla inser, är heltokigt. För det vi alla EGENTLIGEN vill är att ha mycket, mycket tuffare utstyrsel än flebbiga våtdräkter, fula blöjor med stålgalgar på och rufsiga frisyrer.

    Därför några sista hemliga tips, förutom införskaffandet av en Surfpartner Ray, som ingen annan än du får läsa:

    – Du vet sådana där asballa hjälmar som speedskiingåkare har? Som liksom täcker hela överkroppen och lite till? Skaffa en sån. En jättestor. Glöm inte att visiret MÅSTE vara svart. Vi kommer in på varför senare.
    – Vad är det som gör minst motstånd mot allt som finns? Just det, teflon. Stjäl mammas, mormors och Erik Lallersteds alla teflonpannor. Ta en rejäl stekspade i stål och skrapa ur allt teflon (jag vet, det tar emot att göra så efter alla förmaningar om träredskap under hela din uppväxt, men kämpa på). Du lär ganska snabbt få ihop ett par kilo teflondamm.
    – Köp (vi kan inte sno allt) en enorm hårfön modell jättevarm. Hittar du ingen finns det sådana däringa varmluftspistoler att “låna” på närmsta byggarbetsplats. Klä av dig naken, men behåll din nya, asballa speedskiing-hjälm på. Nakenheten har INGENTING med sex att göra, fåntratt! Vi pratar vikt. Hela din kropp skall nu täckas av ett tunt men ändå heltäckande lager teflon. Lägg ut teflondammet i lagom mängd på din kanske inte så vältränade men vindmotståndsfulländade kropp. Smält nu ner det hela (kan göra lite ont) med hårfönen/varmluftspistolen och voilá – din cv är nu 0,01! Det motsvarar ungefär luftmotståndet hos ett knappnålshuvud i 200 km/h.
    – Knalla ner till närmsta vattendrag, helst innan teflonet kallnat alltför mycket, rigga seglet rejält bukigt och invänta en kastby på sisådär 70 sekundmeter. Lycka till!

    Surfa På!

    (Varför visiret på hjälmen skall vara svart? Dels för att själva teflonnersmältningsprocessen påminner en hel del om ett svetsjobb, dels för att jag tror att du kommer att uppskatta möjligheten till anonymitet fram tills den dag då speedrekordet 4ever är ditt och bara ditt.)

    (tyder det här inlägget på att det börjar bli vinter?)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 december, 1999 vid 08:21

    Jag är rörd till tårar över den hjälpsamma attityd som dessa inlägg ändå visar att det finns i vårt kyliga Sverige.
    Tack för ett gott garv…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höghastighetswindsurfing!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.