Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Högre vindhastigheter 10+

  • Högre vindhastigheter 10+

    Publicerad av regfellow på 9 september, 2010 vid 11:01

    Det finns ganska mycket information på nätet för nybörjare rörande säkerhet, hantering av kite osv.

    Finns det även instruktioner, tips och råd rörande vad man skall tänka på i kitesurfning i högre vindar? Att testa sig fram kan ju ha ödesdigra konsekvenser.

    Att inte ha kiten kl 12 nära land har jag plockat upp, men:

    – Självlaunchar man på samma sätt? Har ett jordankare…
    – Går det åka på TT eller är surfbräda är att rekommendera? Tänkte mest när det är dax för de riktigt små drakarna 3-6m?
    – När det blåser runt 10-12 m/s är byarna även högre 15-16 i förhållande till medel. Är de mindre drakarna t.ex. 9a anpassade för detta eller får man sig rejäla åkturer?

    Hur tog ni steget upp i de högre vindarna? Gick ni ut kite only och stog och lekte med draken?

    /M

    valentin svarade 13 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • sourra

    Medlem
    9 september, 2010 vid 13:19

    Vid högre vindstyrkor brukar vinden bli byig på sina ställen och det är framför allt det som gör att man vill ha lite extra marginal i allting man gör. Blåser det 10 m/s så går vinden i 36 km/h och skulle du klanta till det och få kiten ned i powerzone kommer du åka i vindens riktning i moppefart. Vid 15 m/s så har vi helt plötsligt drygt 50 km/h och i såna vindhastigheter vill man inte ha lite svängrum.

    Så för att svara på dina frågor då:
    * Självlauncha gör man helst inte och ska man tvunget göra det är ett rejält jordankare att rekommendera. Ge dig inte ut över huvud taget om du inte har någon att köra med och se till att säkra kiten ordentligt på stranden.

    * TT eller vågbräda är helt efter egen smak. Med en vågis kan du ofta köra en mindre kite än med en TT vilket är en fördel. Dessutom medför högre vind ofta att det blir vågor och det är ju fan så mycket roligare att köra med en vågis då jämfört med en TT.

    * En 9m-kite är inga konstigheter att köra i 10-12 m/s och duktiga åkare kan hålla drakarna uppemot 15 m/s men personligen tycker jag det är en dålig idé om man inte är besatt av att hoppa högt.

    * Jag tog steget upp i de högre vindarna genom att köpa en beggad 7m-kite och ge mig ut i lagom vind. Det är inte särskilt annorlunda jämfört med att köra stor kite men om man inte är van får man tänka på att inte dyka draken så hårt när man ska starta och starta längre från land än man brukar.

  • regfellow

    Medlem
    9 september, 2010 vid 19:34

    Undra hur många kiteåkare som strykit med för att komma dit materialet och kunskapen är idag?! =]

    Tack igen!

  • valentin

    Medlem
    2 oktober, 2010 vid 22:43

    Tänkte starta nu tråd men lånar denna då de har relevans.. Vindbyar som e på ca 30 -35 knots va spelar det för roll på kite storleken när det blåser typ 14 – 17 knots e det fortfarande en ca 11m ( vindregister 14 – 28 knots) som gäller då ? . har inte riktigt tänkt på det innan då jag kört men då har det bara varit vind byar på ca 20 – 23.

  • sourra

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 00:56

    Det verkar vara ett spot som är byigt utav bara helvete som du beskriver. Jag skulle välje an size mindre än normalt om det stöter så illa.

  • valentin

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 14:14

    Näh det e björkäng och rågelund jag kollar på windgurun . och det skall vara typ 15 – 16 med byar på runt 30 och tyvärr har jag bara en 11 m drake. ( 14 – 28 )

  • sourra

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 14:53

    Jag hade inte ens funderat på att ge mig ut med en 11 i de vindarna. 7 eller mindre är vad som hade krävts för att jag ens skulle överväga det.

  • valentin

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 15:26

    har varit ute i 20 knots ( 10 ms ) innan med 11 men det var lite mer power i men funka ganska bra. men har inte vart ute i 16 ( 8 ms ) med 30 ( 15 ms ) vindbyar . nått som man skall tänka på ? om man nu mot förmodan ger sig ut . ( draken skall ju klara upp till 28 ( 14 ms )

  • sourra

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 17:41

    Menade du knop förut? Tror det blir enklast om du bara pratar m/s.

  • valentin

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 18:00

    aha sry att var lite otydlig .. Enligt prognosen skall det blåsa 8 – 9 m/s och byar på 17- 19 m/s .. jag har endast en drake som är en 11 m med vinsspann på 7 – 14 m/s . Går det att köra i dessa vindförhållanden med en 11 ? vad skall man tänka på så fall ? alltså hur mycket påverkar vindbyarna ?

  • sourra

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 18:07

    Visst går det men med så stökiga vindar ökar ju risken för tråkigheter avsevärt. Jag hade inte gett mig ut med någon drake, oavsett storlek.

  • valentin

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 18:15

    k tack för hjälpen 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Högre vindhastigheter 10+

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.