Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höjd och kontroll i luften

  • Höjd och kontroll i luften

    Publicerad av anonym-anvandare på 30 juli, 2002 vid 09:18

    I likhet med många andra som surfat ett tag är mitt mål att förr eller senare sätta en framåtloop. Jag känner mig dock inte redo att börja rotera ännu utan känner att jag först vill kunna få mer höjd och kontroll i hoppen.

    Skulle därför vara tacksam om jag kan få lite tips och råd vad man bör tänka på i uthoppet, i luften och hur man landar kontrollerat.

    Läste också i en annan tråd om att man kan spräcka trumhinnan om man missar en framåtloop. Är det vanligt att det händer eller?

    / Anders

    anonym-anvandare svarade 22 år sedan 1 Medlem · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juli, 2002 vid 14:33

    Nyckelordet är fart, fart, fart och åter fart.

    Men även en del andra saker,
    Sikta på en brant våg,
    fall av för att få mer fart
    gå upp i vind (normala svenska onshoreförhållanden) så du träffar där vågen är som brantast.
    gör en “gung” rörelse typ som när du sätter fart på en gunga, alt. pumpar fart med en skateboard i ramp, dvs böj på benen innan upphoppet och rätta sedan ut dem, alltså skjut ifrån. Räta upp riggen innan och dra den sedan mot dig i upphoppet så att du skotar in. Upp med brädan och fötterna. Och för helvete, se till att TA I ordentligt, man måste anstränga sig för att hoppa, inte bara åka upp på vågen. strunta i skräpvågorna och hoppa på de bästa vågorna och se till att ta i så ska det nog ordna till sig.

    Fall av i luften för mer kontroll (kom ihåg att du lovade lite innan)

    sikta
    landa

    no problemo.

    rotationen tar vi sen

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juli, 2002 vid 16:05

    Skrik “Hardcore!!!” innan uthoppet så blir allt mycket coolare. Se till att rikta upp brädan i färdriktningen innan landningen. Detta görs genom att dra åt dej brädan med benen samt vinkla upp undersidan mot vinden. Vinden tar då tag i brädans för och du faller av något i luften. Försök landa med häcken först genom att sträcka ut benen innan landningen. Det är dock rätt svårt att bedöma landningen så den blir lätt platt (känn stötvågen genom underbenet =). Är riktningen hyffsad undviker du alltför mycket spinout efter landningen. Jag brukar iofs alltid få mer eller mindre spinout i landningen efter ett högt hopp men den häver man ju lätt på en vågbräda.
    Skulle också vilja rotera men varje gång ute har jag inte hittat lägena…hrmm. Hoppa högt har jag inga problem med men att rotera där är det stopp (“vet hur man gör” men vågar inte, snyft…).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juli, 2002 vid 18:32

    läste någon artikel om hur man ska loopa och där stod det att man skulle göra det på chop i slör för att rotera mer horisontellt.. är det någom som provat den metoden?
    jag har provat att hoppa på slör ibland men det burkar bli mer eller mindre livsfarligt, eller så blir det inte mycket till hopp.. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 juli, 2002 vid 08:34

    det finns alkohol som man kan köpa i olika typer av konsumentförpackningar. en måttlig konsumtion av dessa (förslagsvis en eller max två burkar 7,5% öl) innan rotationen påbörjas kanske hjälper till att göra herr Kongo lika modig som på Tallinresan. (och en gammal JOFA hjälm med öronskydd)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 juli, 2002 vid 16:51

    äähh håll käft’n….

    Hjälm är kanske ingen dum idé iofs :^P

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höjd och kontroll i luften

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.