Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hölick, Torö eller västkusten?

  • Hölick, Torö eller västkusten?

    Publicerad av bjorn-daniels på 20 oktober, 2015 vid 06:24

    Har möjlighet att åka iväg nu onsdag- torsdag + ev 1/2 fredag. Vad tror folk?
    Hölick närmast men hinner nog inte bygga så mkt och antar jag blir ensam.
    Torö lite längre men funkar som dagstripp, hur blir det på sv? Aldrig kört där.
    Västkusten, längst men har full koll på spotsen men kanske lite tveksam prognos just nu för en flerdagars trip och de dagarna jag kan.

    bjorn-daniels svarade 8 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 07:25

    sist jag var på torö var på sydväst runt 18 M/s, det var sjukt stort och stökigt på stenstranden. Tror jag såg 2 lyckade svängar/våg som mest. Många spolningar, tuffa förhållanden helt klart. Jag körde vid udden, det var stort och hyfsat cleant faktiskt, men fel vinkel mot vågorna. Ok för hopp, men aningen snett in på rampen liksom.

    Denna prognos är nog för klen för att det ska bli bra vågor vid udden, men man vet ju aldrig..

  • challgren

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 11:56

    För dålig vinkel för Torö tycker jag, dessutom lyfter vinden lite på rak SV. Man vill gärna ha ett vrid mot V för att vinden ska hålla enligt proggarna.

    Hölick låter spännande. Skicka gärna en rapport om du åker dit!

  • jesper-b

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 12:16

    Torö bra sammanfattat av Challis. Sen är ju jag en sån där lite udda fågel som gillar stort stökigt Torö i cross-on. Det blir visserligen mer äventyr, risktagande och spolningar än lekfullt ripande, men jag gillar när det pirrar i magen, när naturen bestämmer och man måstre skärpa sig för att båda ta sig ut och igenom. Dessutom kan det bli en hel del fett hoppande. Skulle vinden vara för svag så tar jag fram surfbrädan!

    Men väljer du Torö är risken att du blir rätt ensam på utsidan (ett par till brukar leta sig dit). Då är det värsta som kan hända att du får köra insidan/kärringviken och det vill man väl helst undvika… :-)?

    Tidig fredag morgon kan bli grym clean lekfull surf (utan rigg) dock!

    /Jesper

  • sailortrash

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 12:37

    vart åker du ifrån? jag tvekar själv på Torö eftersom jag har 12 mil enkel väg. Hade det vart rak syd hade jag nog testat viken/udden, då borde vinkel bli bättre mot vågorna och hopp. som det ser ut nu blir det kanske bara lite plattvatten ngnstans inomskärs..

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 12:47

    Jag har inga problem med cross on eller rent av on och hoppa är ju hur kul som helst. Prognosen för Hölick har bättrat på sig lite men samtidigt ser det mesta att gå förbi på natten, men där är det dead on på syd, och jag tror nästan garanterat jag blir ensam
    Verkar även som det blir tight att hinna med västkusten då jag behöver vara hemma fredag mitt på dagen.

    Jag kör från Siljan så typ drygt 3h till Hölick, drygt 4h till Torö om man inte fastnar i nån kö som jag har hört talas om att det finns i Stokeholm.

  • sailortrash

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 13:37

    ok
    shit..det var en bit..

  • schnitzler

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 17:46

    @Bjorn Daniels 736510 wrote:

    Jag har inga problem med cross on eller rent av on och hoppa är ju hur kul som helst. Prognosen för Hölick har bättrat på sig lite men samtidigt ser det mesta att gå förbi på natten, men där är det dead on på syd, och jag tror nästan garanterat jag blir ensam
    Verkar även som det blir tight att hinna med västkusten då jag behöver vara hemma fredag mitt på dagen.

    Jag kör från Siljan så typ drygt 3h till Hölick, drygt 4h till Torö om man inte fastnar i nån kö som jag har hört talas om att det finns i Stokeholm.

    Hallåhallå, av en händelse råkar jag befinna mig på Hornslandet med alla prylar. Kan köra Hölick med dig om du har lust att hämta mig vid Kuggören (12km?). Har ingen bil nämligen….Annars kommer jag surfa här på kuggören men det blir isåfall B&J alt freestyle…

    Men….blir det ens någon vinkel på hölick?

    nollsjutre 667 2812 isåfall!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 18:52

    @schnitzler 736514 wrote:

    Hallåhallå, av en händelse råkar jag befinna mig på Hornslandet med alla prylar. Kan köra Hölick med dig om du har lust att hämta mig vid Kuggören (12km?). Har ingen bil nämligen….Annars kommer jag surfa här på kuggören men det blir isåfall B&J alt freestyle…

    Men….blir det ens någon vinkel på hölick?

    nollsjutre 667 2812 isåfall!

    Schysst, jag hör av mig om jag bestämer mig för Hölick.

    Näe, det var ju det med vinkel, dead on och antagligen för mycket sv för att det ska bygga nåt.

  • sailortrash

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 21:38

    Brukar ni köra vid hornslandet? Har länge funderat på att köra en tripp dit…finns det några bra vågor/stränder utan sten t.ex?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    21 oktober, 2015 vid 06:00

    @sailortrash 736519 wrote:

    Brukar ni köra vid hornslandet? Har länge funderat på att köra en tripp dit…finns det några bra vågor/stränder utan sten t.ex?

    Nej det ska jag väl inte påstå. Kört där på rak syd och varit där och campat med familjen. Det är fantastiskt fint där. Finns ett par stränder med sand men även en hel del sten. Jag körde i bukten på sydsidan, 5.0 blev ganska bra storlek(typ 2m) men det bröt endast mitt ute i bukten, antagligen på nåt litet stenrev. finns sandstrand även på västsidan men när jag var där kom vågorna inte in. , jag tror ostsidan vid Hornslandsudden skulle kunna vara grym på syd men där är det klappersten. dessutom är det svårt att ta sig dit, blir en (för) lång promenad genom skogen på stigar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hölick, Torö eller västkusten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.