Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hookipa försvunnet

  • Hookipa försvunnet

    Publicerad av ola-h på 27 februari, 2016 vid 09:07

    Well… Hookipa är kvar, men en meter sandlager spolades iväg med Eddie-svallet. Det blir lite hårdare att gå ut och in nu. För er som inte varit där, i princip hela undra halvan av bilden var tidigare sandstrand. Badvakterna visste inte ens att det var stenar under…. Mao, så här har det inte sett ut i mannaminne

    10371276_10153971182804254_2311288204063569542_o.jpg

    sailortrash svarade 8 år sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    27 februari, 2016 vid 12:08

    Oj, hur ser det ut nedanför pavils? /JB

  • alexasu

    Medlem
    27 februari, 2016 vid 12:57

    Skulle vilja se campello göra om det här i strandens rådande tillstånd: https://www.youtube.com/watch?v=Sgpb8Q8CsI4

  • ola-h

    Medlem
    27 februari, 2016 vid 20:04

    @Jesper B 738375 wrote:

    Oj, hur ser det ut nedanför pavils? /JB

    Det ser ut som mycket av sanden har pressats mot pavils-hållet och stranden där nedanför är snarare större och än vanligt. Jag är inte där borta så ofta så jag minns inte exakt hur det brukar se ut där, men redan när jag kom hade jag känslan av att det var lite mindre sand på västra sidan och mer bort mot Pavils.

    Men kanske har en del sand svepts iväg också, inte bara flyttats över stranden. Mäktiga krafter dock. Jag tror inte bara det var det senaste svallet som gjorde detta, utan hela vintern med många NV-NNV-svall har nog skapat förutsättningarna.

    Någon trodde ett par feta mer nordliga svall kommer att återställa ordningen, men det känns långt ifrån säkert när det gått så här långt. Ett ställa som Riberira D’Ilhas alternerar ju ofta mellan att vara mestadels sten och mestadels sand, men där verkar det vara en mer naturlig cykel. Kanske är det en cykel på Hookipa med – med 100 års period, typ…

  • challgren

    Medlem
    28 februari, 2016 vid 14:26

    Ah, ser ut som ett snällt Torö ju :smirk:

  • jesper-b

    Medlem
    1 mars, 2016 vid 17:17

    Tror inte det återställs med ett svall eller två i rätt riktning. Hela Maui nordsidan har problem med eroderande stränder. För 70 år sedan var t ex Kuau en sandstrand. För 30 år sedan var det mycket mer sand och mycket mindre sten på Tavaras, längst in i norra ändan av bukten låg det en liten sandstrand som är helt borta. Lite speciellt när 100år plussare kravlar sig upp på Kuaus stenar och försöker hitta stranden där de föddes.

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    2 mars, 2016 vid 06:56

    Jag har inte kollat Hookipa de senaste dagarna, men det kommer ett hyfsat stort och lite nordligare swell nu, tror jag. Vi får se vad som händer.

    Här en sån där hundraplussare på stenbesök:
    12719227_10153973772269254_4091133177496024899_o.jpg

  • jonatanasu

    Medlem
    1 april, 2016 vid 09:40

    Ojdå!

    Man har ju sett en del roliga krascher i beach breaket. Både på väg in/ut och av både nybörjare/proffs. Fick själv mig en fin omgång första gången jag skulle i. Då lär väl Hookipa äta upp ännu mer utrustning nu.

  • sailortrash

    Medlem
    1 april, 2016 vid 12:10

    https://earthengine.google.com/ gå till hookipa och tryck på “timelaps” så kan ni se förändringen i strandlinje de senaste 40 åren eller så, sedan vi började “fota” jorden från satelit i princip..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hookipa försvunnet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.