Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hoppa med mindre drake

  • Hoppa med mindre drake

    Publicerad av gnutten på 20 september, 2010 vid 08:32

    Kan få till hopp med min stora kite (15 m2). Kanske inte världens bästa kontroll, men går ändå hyggligt.

    Nu när det blåste lite mer surfade jag med min 9a istället. Då kunde jag knappt få till några hopp. Fick ingen kraft av draken alls kändes det som. Borde det inte vara lättare med en mindre drake??

    Det är samma märke och model på drakarna. Hade kraft vid båda tillfällerna och det var tex lätt att hålla höjd.

    Några funderingar jag har varför det blev knas:
    Kantade inte emot tillräckligt.

    Har ställt bommen i 2:1 läget, dvs går skota draken mer. Pga detta hade jag kanske bommen i för utskotat läge, dvs ingen kraft. (fast jag har haft bommen så här även med min 15). Försökte tänka på att skota in vid hoppen.

    Dålig kite kontroll… Med 9:an styr jag ofta draken aldeles för långt bakåt (från åkriktningen). Hinner inte riktigt med att styra tillbaka. Fast det blir inget större drag ändå.

    pjoter svarade 13 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jakobb

    Medlem
    20 september, 2010 vid 09:05

    tror att hela problemet ligger i tekniken. Prova att styra draken mer aggressivt och skota in så mycket det bara går, samtidigt som du edgar… så ska det nog bli bättre

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    20 september, 2010 vid 12:31

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=6rpkUTaKtiI”]YouTube – how to jump kitesurfing[/ame]

    Tänk på va de säger i filmen.
    Bra fart, styr draken aggresivt som jakob säger (nästan från draken-nuddar-vatten-position till kl 12-13/11) och edga me brädan / ta en våg.

  • jakobb

    Medlem
    20 september, 2010 vid 14:06
    JagkallasPiotrellerPete;632075 wrote:
    YouTube – how to jump kitesurfing

    Tänk på va de säger i filmen.
    Bra fart, styr draken aggresivt som jakob säger (nästan från draken-nuddar-vatten-position till kl 12-13/11) och edga me brädan / ta en våg.

    du har lite fel där piotr 🙂 för att få bra höjd i hoppen är det faktiskt bättre att han draken över 45 grader innan man drar den över huvudet. annars är det lätt att man får 1 meter och 20 meter långa hopp!

  • gnutten

    Medlem
    20 september, 2010 vid 14:13

    Såg Jakob svar lite sent…

    Är det skillnad på varifrån man startar kiten i hoppet beroende på kitestorlek? Men min stora drake brukar jag ha den 45-50 grader upp. Och det ger tillräckligt med kraft för att lyfta någon meter. Borde ju bli mer drag genom att starta från en lägre vinkelposition (nära vattnet) iofs…

    Kanske bara jag som är kyckling och satsar för klent. Men känns lite märkligt att det blir så lite drag mot vad jag är van vid från den stora draken (även vid marginell vind).

  • jakobb

    Medlem
    20 september, 2010 vid 16:22

    det är nog du som satsar lite klent 🙂 problemet med att dra kiten över huvet från en låg position är att man inte får någon höjd i hoppet. Du kommer väl max 2 meter men 50 meter framåt istället 😉

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    20 september, 2010 vid 16:39
    jakobb;632105 wrote:
    det är nog du som satsar lite klent 🙂 problemet med att dra kiten över huvet från en låg position är att man inte får någon höjd i hoppet. Du kommer väl max 2 meter men 50 meter framåt istället 😉

    beror väl på vilken teknik man kör. självklart är inte själva “startpositionen” från nudda vattnet. Jag drar den långt ner för att få upp fart och brallar sedan på.

    VIll du slippa oroa dig över teknik går du ut med en kite för stor vid när det blåser. Då är det bara o kötta. (roligast…)

  • gnutten

    Medlem
    21 september, 2010 vid 07:35

    Tackar för tipsen! Stämde rätt bra, var bara fegsatsning… 😮

    Styrde kite lite hårdare, och framförallt skotade jag in vid upphoppet. Skotar jag inte in, så flamsar draken bara iväg… Är väl rätt självklart egentligen, men men

    /Tobias

  • nordqvist

    Medlem
    21 september, 2010 vid 17:01
    jakobb;632091 wrote:
    du har lite fel där piotr 🙂 för att få bra höjd i hoppen är det faktiskt bättre att han draken över 45 grader innan man drar den över huvudet. annars är det lätt att man får 1 meter och 20 meter långa hopp!

    hmm det där problemet känner jag till.
    Får själv sådana hopp, nu vet jag nog varför! Bra tips 😀 Får testa nästa gång

  • pjoter

    Medlem
    22 september, 2010 vid 05:18

    Du startar kiten så lågt du kan utan att tappa greppet på brädan medans du styr upp den.

    Är du mästare på kantning och har en bra teknik så kan du börja lååååångt nere då bygger du mkt energi och kommer riktigt högt. Orkar du däremot inte hålla kanten så blir hoppet bara långt och lågt.

    Det viktiga är att KANTA! det är bättre att köra sakta med kiten högt och hålla kant hårt än att köra fort och tappa kanten. Det är också så du lär dig kanta med mer och mer ladd vilket ger högre och högre hopp.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hoppa med mindre drake

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.