Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hoppa riktigt högt ?

  • Hoppa riktigt högt ?

    Publicerad av graf på 30 november, 2003 vid 13:15

    Har kitat drygt en säsong nu,vändningar och hopp börjar väl sitta hyfsat. vill komma högre i hoppen, varit uppe ca 5-7 meter med min 15m2. jag funderar lite på när det ultimata ögonblicket är att skota in. jag brukar lägga mig på en lätt slör, hålla draken hyfsat högt,kant emot, svänga upp den ovanför huvet,då med draken ovanför mig skotar jag in. frågan är är detta det optimala sättet för att flyga högt? jag vill höööööögre!!!!!!!!

    hengo svarade 20 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • kitelife

    Medlem
    30 november, 2003 vid 13:53

    japp din hoppbeskriving är hellt rätt på karamellen…

    För att komma höööögre gäller precis rätt timing mer vind och mer fart framförallt mer fart…

    //Pan

  • patrikol

    Medlem
    30 november, 2003 vid 15:51

    Fin beskrivning har precis börjat lite med hopp. Skall prova enligt den men vad är slör? En riktig landkrabba undrar.

  • graf

    Medlem
    30 november, 2003 vid 16:12

    för att få de hela riktigt glasklart för mig, jag ska alltså inte skota in samtidigt som jag svänger upp draken, utan vänta till den står kl 12, och först då dra bommen mot mig. Korrekt eller ? eller,

  • hengo

    Medlem
    30 november, 2003 vid 17:18

    precis.
    för att kommariktigt jävla högt krävs att man är så riggad att man precis kan hålla draken när man har max depower. så depowra gärnet tills den är på 12, då hoppar du allt vad du pallar och skotar drar bomen mot dig! precis som pan sa de helta handlar om tajming!

  • graf

    Medlem
    30 november, 2003 vid 19:15

    tack för tippsen, om tre veckor 20/12 åker jag till islademargarita, för att under tre långa,varma,blåsiga veckor praktisera detta! ha de GÖTT!! hehe

  • melker

    Medlem
    1 december, 2003 vid 11:04

    Om du redan nu har dina hopp runt 5-7 meter så är det nog inte tajming etc som behövs för att komm högre utan större drake mer vind å mer muskler att hålla emot med !

  • kotivoito

    Medlem
    1 december, 2003 vid 19:59

    Jo, jag hoppar lite.

    Fick du veta va slör är? Jag använder Svenska Akademis Ordlista och där finns förklaring: “i det bildl. uttr. vara på (en) slör, vara (lätt) berusad”

    Mypa

  • kotivoito

    Medlem
    1 december, 2003 vid 20:03

    Men. Man borde inte vara berusad när man är på sjön. Ju.

    Mypa

  • kitelife

    Medlem
    1 december, 2003 vid 20:03

    eller kanske sluta kanta så mycket och följa med lite så farten ökar…

    //Pan

  • patrikol

    Medlem
    1 december, 2003 vid 20:55

    Nja nu var det nog termen slör inom seglingen som det refererades till men tack i alla fall ingen annan som verkar veta vad det är, inga gamla seglare här?

  • nilsson

    Medlem
    1 december, 2003 vid 22:34

    falla av, åka med vinden, som du gör i starten innan du börjar kanta brädan

  • patrikol

    Medlem
    1 december, 2003 vid 22:51

    Tack!

  • virre_bu

    Medlem
    1 december, 2003 vid 23:31

    Svar till:


    Nja nu var det nog termen slör inom seglingen som det refererades till men tack i alla fall ingen annan som verkar veta vad det är, inga gamla seglare här?

    [/ QUOTE ]

    Jo.. jag är seglar… men inte speciellt gammal…(18(ändå huvudansvarig på seglarskola…))
    Tycker att det är väldigt få av nybörjarna som har koll på regler till sjöss…
    och termer… har inte nån lust att knåpa ihop en liten ordlista för newbis…
    jag har inte tid… crazy.gif

  • eddie

    Medlem
    2 december, 2003 vid 18:03

    Svar till:


    Nja nu var det nog termen slör inom seglingen som det refererades till men tack i alla fall ingen annan som verkar veta vad det är, inga gamla seglare här?

    [/ QUOTE ]

    Läns är när du har vinden rakt i ryggen. Du seglar alltså i vindriktningen.
    Halvvind då kommer vinden från tvärs. Du seglar alltså 90 grader i förhållande till vinden.
    Slör är ett mellanting av de båda. Vinden kommer alltså in (ca) 135 grader “akteröver”

  • patrikol

    Medlem
    2 december, 2003 vid 18:13

    Tack

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hoppa riktigt högt ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.