Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hopp/trix i freestyle!

  • Hopp/trix i freestyle!

    Publicerad av wind-lover på 28 november, 2006 vid 20:32

    Jihaa!!!

    Någon som har lust att berätta om några hopp/trix i freestyle?
    Ska börja nu med att öva in lite sånt, typ dom lättaste …
    Jag kan poppa med brädan på våg och på plattvatten …

    Tacksam för svar 😀 😀
    /:laugh:

    calle_b svarade 17 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • styret

    Medlem
    28 november, 2006 vid 21:10

    två riktigt klassiska och sköna oldschoolmoves att träna på är bodydrag och aerial duckjibe.

    Bodydrag. Segla fullt spett på halv-vind, lossa fötterna lite grann u stropparna. böj armarna så du hänger när riggen. nu är det dags att släpa. det är bara smalbenen som ska släpa i. lägg i frambenet först och när det känns kontrolerat, lägg i bakfoten med. nära riggen hela tiden.
    lyft upp bakbenet mellan stropparna igen, släpp upp seglet lite och på med framfoten.
    sen är det bara att släpa längre och längre. minns fortfarande Stefan Kläppes 25metersdrag på nm 2002. shiid.

    Aerial duckjibe. klassiskt och ganska coolt men jävligt lätt trick. fall av lite, bredda greppet bakåt, hoppa på baksidan av en våg och ducka seglet. kör du stort segel så får du nog korsa armarna och greppa gamla framhanden vid boknocken och sen byta grepp till andra sidan men små segel kan du flytta förra framhanden direkt till sitt nya läge påandra sidan. sen bara skicka vidare gamla bakhanden till sitt ya läge som framhand.
    så få grepp som möjligt gäller.
    nu är du lite clewfirst så det är bara att lägga ner railen, carva runt och stå kvar i stropparna hela vgen till andra sidan då du helt enkelt bara byter sida. går rätt snabbt att lära sej plana ut dom.

    det var mina klassiska och lätta moves… och drä var min trickrepetoar slut.

  • kinetic

    Medlem
    28 november, 2006 vid 21:22

    Nu e ja inte nåt freestyle-freak men nåt som ser “hyffsat” coolt ut är snabba nästan planande stagvändningar:-) (sorry jag seglar “slalom”). Sen kan man ju öva på att stå på fel sida om riggen tex o segla så, eller segla med ryggen mot riggen (på båda sidor…). O det var ungefär de trick jag har kunnat iaf*haha*

  • kelso

    Medlem
    29 november, 2006 vid 06:11

    Verkar som du är mer inne på Volvanos och Willyskippers…. Det är dom lättaste trixen där du poppar runt brädan. Willyn utan fötterna i spropparna och Volcanos med fötterna i stropparna.
    Willy: Gå något downwind eller halvvind(smaksak, lättare med Lollipop i downwind)). Sätt bakfoten framför/bakom/på fotstroppen(testa dig fram till vilket du tycker är skönast. Lagon brett grepp. Dra ur framstroppen halvvägs(så den inte sitter så hårt) Popp upp brädan och för brädan runt med framfoten(inte sparka!!) Håll kroppen nära riggen i upphoppet. Den skall vara rätt upprätt när du kommer runt med brädan. Flippa seglet och dra det in framför kroppen i den riktning du vill segle. Skota in. Le!!
    Volcano: Bra med fart är bra för då blir det lättare att poppa brädan. Halvind. Kicka till snärtigt med bakfoten. Skota in något precis innan upphoppet så kommer du runt lättare och landar lättare mjukt. Skifta händerna direkt i luften så snabbt du kan då du är färdig när du bärjar slida frammåt. Du skall dra rigger förbi kroppen, bakåt. Skota in.

    Ladda på!! Grym känsla att sätta ett nytt trick. Kolla in lite tricksidor så får du mer tips…

  • wind-lover

    Medlem
    29 november, 2006 vid 16:31
    Kelso wrote:
    Verkar som du är mer inne på Volvanos och Willyskippers…. Det är dom lättaste trixen där du poppar runt brädan. Willyn utan fötterna i spropparna och Volcanos med fötterna i stropparna.
    Willy: Gå något downwind eller halvvind(smaksak, lättare med Lollipop i downwind)). Sätt bakfoten framför/bakom/på fotstroppen(testa dig fram till vilket du tycker är skönast. Lagon brett grepp. Dra ur framstroppen halvvägs(så den inte sitter så hårt) Popp upp brädan och för brädan runt med framfoten(inte sparka!!) Håll kroppen nära riggen i upphoppet. Den skall vara rätt upprätt när du kommer runt med brädan. Flippa seglet och dra det in framför kroppen i den riktning du vill segle. Skota in. Le!!
    Volcano: Bra med fart är bra för då blir det lättare att poppa brädan. Halvind. Kicka till snärtigt med bakfoten. Skota in något precis innan upphoppet så kommer du runt lättare och landar lättare mjukt. Skifta händerna direkt i luften så snabbt du kan då du är färdig när du bärjar slida frammåt. Du skall dra rigger förbi kroppen, bakåt. Skota in.

    Ladda på!! Grym känsla att sätta ett nytt trick. Kolla in lite tricksidor så får du mer tips…

    På Volcano; när du säger -klicka till snärtigt med bakfoten,, och sedan när jag kommit runt hur gör jag då med fötterna och hur placerar jag mig?

    kan tänka mig att det e härligt när man sätter nya trick:laugh:

    Tack ska du ha för tipsen :laugh:
    Det var väldigt bra förklarat.

  • wind-lover

    Medlem
    29 november, 2006 vid 16:36

    Tack för alla tipsen:laugh:

    Ser kul ut med bodydrag:wink:
    Hehe slalom e ju också ballt!!

    Någon som har tips på hur man fixar att planingsgippa på bästa sätt ?
    Hur placerar jag mig med fötterna hur lutar jag mig …osv?

  • kurtkomet

    Medlem
    30 november, 2006 vid 23:59
    wind-lover wrote:
    Tack för alla tipsen:laugh:

    Ser kul ut med bodydrag:wink:
    Hehe slalom e ju också ballt!!

    Någon som har tips på hur man fixar att planingsgippa på bästa sätt ?
    Hur placerar jag mig med fötterna hur lutar jag mig …osv?

    http://www.stableroad.com/videos/guidetobetterjibing.htm

    Kör hårt!
    /Mats

  • wind-lover

    Medlem
    1 december, 2006 vid 08:45

    🙂 perfekt sida, tack för den

  • majo

    Medlem
    1 december, 2006 vid 09:40

    Här finns det mesta man behöver tror jag
    http://www.daily-dose.de/moves/moves.htm

    //Martin

  • wind-lover

    Medlem
    1 december, 2006 vid 10:44

    Tackar….:)

  • calle

    Medlem
    8 december, 2006 vid 07:25

    Köp den här dvd:n: http://www.guycribb.com/
    Om man har tid och pengar så rekommenderar jag en av Guy’s kurser, tycker att han är mycket bra på att lära ut och dessutom en skön typ.
    Mvh Calle

  • calle_b

    Medlem
    14 december, 2006 vid 14:10

    håller med alla föregående talare och drar ett slag för “höga hopp”.
    Tycker höga flyg är sjukt imponerande även utan allehanda rotationer och tweakar. Kolla in Dave som seglar (flyger med) the Hucker (stafningh?), eller Robby Naish i R.I.P. Stora, rena, långa, höga flyg är klart underskattat. Med bra teknik kommer man sjukt högt och långt även på mindre vågor. Med denna teknik kan man sen dra en dubbel framåt a la Campello på en knähög våg. Respekt… och grym teknik.

    Flyg mera!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hopp/trix i freestyle!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.