Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höst/vinterprylar

  • Höst/vinterprylar

    Publicerad av malibu på 25 september, 2014 vid 17:39

    Var ute idag, och även om det fortfarande är hyfsat varmt märks det att kylan är på väg. Det här blir min första surfhöst så jag behöver tips på bra-att-ha-prylar för att överleva på stranden före och efter och även i vattnet.

    En sån där neopren-poncho? Är de varma?

    Jag kommet sannolikt cykla en del, hur kallt blir att cykla hem i våtdräkt till hösten?

    partydk svarade 9 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • electric

    Medlem
    25 september, 2014 vid 17:57

    @malibu 727980 wrote:

    … Jag kommer sannolikt cykla en del, hur kallt blir att cykla hem i våtdräkt till hösten?

    Jag tror att du håller dig ungefär lika varm på cykeln som när du vindsurfar. Men jag tror inte det är så bra för våtdräktens bak att slita mot sadeln! Kan nog paja om det är en längre sträcka du ska cykla.
    /Lars

  • malibu

    Medlem
    25 september, 2014 vid 18:18

    Nej, det är bara ca 2 km

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 september, 2014 vid 18:21

    Med huva och handskar kommer Du ganska långt. Huvan värmer inte bara huvudet utan nacken. Du blir knappast kall av att cykla. Själv fryser jag inte på el-scotern, som kan vara ett alternativ om Du inte ska åka så långt.

  • malibu

    Medlem
    25 september, 2014 vid 18:24

    Hur kallt vatten klarar 5/3-dräkt av? Och hjälper verkligen underställ?

  • sailortrash

    Medlem
    25 september, 2014 vid 18:27

    Underställ hjälper totalt. 5.3 räcker året runt med underställ så länge su inte får in vatten genom halsen. Så huva är ett måste. Jag lägger ner när händerna blir för kalla, det suger att köra vindsurf med vantar.

  • maglu

    Medlem
    25 september, 2014 vid 18:38

    Uppklippta handskar förlänger värmen extremt bra. Slippa vinden på utsida hand som kyler, utan att försämra greppet.

  • robin

    Medlem
    25 september, 2014 vid 19:24

    Ta på ett vindställ eller vinterkläder utanpå dräkten när du är på land så fryser du mindre. Riktiga skor eller stora skor att dra utanpå surfsojorna hjälper också. 5/3 funkar året runt med en väst och luva, även om det blir lite kallt. Vanligt underställ kan också vara skönt, främst på överkroppen. Helt täta surfskor är ett måste, Atan är svinbra. Så bra att deras tjockaste är bara nödvändiga under vintern. Testade 3 mm skor den 21 december 2013 och blev för kall men det var ändå hanterbart ett tag.

  • joloo

    Medlem
    25 september, 2014 vid 19:32

    Kör också med deras 3mm året runt. Något som man oftast glömmer är att värma upp ordentlig innan, så pass uppvärmd att man nästa svettas gör väldigt mycket både för åkningen och kylan.

  • bicless

    Medlem
    25 september, 2014 vid 21:55

    Hej

    En flatsydd 5mm klarar temperaturer 16/17-22 grader

    En limmad och blindsydd 5mm klarar 15-20 grader

    En limmad, blindsydd 5mm med lite lyxigare materialval och någon form av speciallaminering klarar 12-20 grader

    En limmand, blindsydd, tejpad (eller liquid seam) 5mm i premiumkvalite med speciallamineringar och extra isolerat neopren typ Xcel infiniti, Ripcurl e-bomb, Mystic Majestic klarar 9-20 grader

    En 6mm med huva av modellen ovan klarar ytterliggare ca 5 grader kallare vatten.

    Med underställ i polyprolen eller metalit neopren kan du utöka med ytterliggare ca 5 grader kallare vatten på samtliga modeller.

    OBS, hur känslig man är för kyla är väldigt subjektivt och har också att göra med hur stilla man är med siffrorna ovan är en sorts snitt från vår erfarenhet.

    Dräkten måste också sitta bra, dyrare dräkter har flexigare neopren som är enklare få sitta tajt och tätt.

    Mvh

    Bicless

  • styret

    Medlem
    25 september, 2014 vid 22:04

    Simmers hela handskar med nedslipat grepp och remspray på in och utsida är det bästa jag har haft på händerna under mina 14 surfvintrar.

  • malibu

    Medlem
    26 september, 2014 vid 07:05

    @Bicless 728005 wrote:

    Hej

    En flatsydd 5mm klarar temperaturer 16/17-22 grader

    En limmad och blindsydd 5mm klarar 15-20 grader

    En limmad, blindsydd 5mm med lite lyxigare materialval och någon form av speciallaminering klarar 12-20 grader

    En limmand, blindsydd, tejpad (eller liquid seam) 5mm i premiumkvalite med speciallamineringar och extra isolerat neopren typ Xcel infiniti, Ripcurl e-bomb, Mystic Majestic klarar 9-20 grader

    En 6mm med huva av modellen ovan klarar ytterliggare ca 5 grader kallare vatten.

    Med underställ i polyprolen eller metalit neopren kan du utöka med ytterliggare ca 5 grader kallare vatten på samtliga modeller.

    OBS, hur känslig man är för kyla är väldigt subjektivt och har också att göra med hur stilla man är med siffrorna ovan är en sorts snitt från vår erfarenhet.

    Dräkten måste också sitta bra, dyrare dräkter har flexigare neopren som är enklare få sitta tajt och tätt.

    Mvh

    Bicless

    Såvitt jag vet är min dräkt limmad och sydd, men det är typ allt jag vet. En NPX Assassin:
    http://www.tropical-paradise.net/NPX-wetsuits-assassin.html

    Har även 3mm huva och skor.

    Gissar att jag åtminstone behöver skaffa bättre skor och handskar.

  • malibu

    Medlem
    26 september, 2014 vid 07:06

    @styret 728006 wrote:

    Simmers hela handskar med nedslipat grepp och remspray på in och utsida är det bästa jag har haft på händerna under mina 14 surfvintrar.

    Är det sådana här? http://www.surfers.se/sv/vatdrakter/handskar/simmer-generator-glove.html

  • robin

    Medlem
    26 september, 2014 vid 09:25
  • malibu

    Medlem
    28 september, 2014 vid 07:19

    Tackar! Får bli en sväng till surfers i veckan.

  • canoya

    Medlem
    1 oktober, 2014 vid 15:21

    @Electric 727981 wrote:

    Jag tror att du håller dig ungefär lika varm på cykeln som när du vindsurfar. Men jag tror inte det är så bra för våtdräktens bak att slita mot sadeln! Kan nog paja om det är en längre sträcka du ska cykla.
    /Lars

    Kör som kitarna med shorts utanpå!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höst/vinterprylar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.