Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hot sails Diva eller Tushingham Mustang ca 5,0 ?

  • Hot sails Diva eller Tushingham Mustang ca 5,0 ?

    Publicerad av argulander på 22 juli, 2004 vid 10:16

    Hej är det någon som vet hur man får tag i ett sånt segel eller motsvarande nytt eller begagnat, enligt uppgift ska dessa segel passa för korta och lätta personer.Önskvärt är att avståndet mellan seglets lägsta punkt(öljett eller nedhalsblock) och nederkant bomficka inte är längre än 90-91 cm, på vanliga segel är det ofta ca 96 cm. Önskvärt är också att seglet är lättare än vanligt och att det går att rigga på 400 mast.

    Mvh Klas Argulander 08-97 75 18 el 070-450 76 80

    ola-h svarade 19 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • fjant

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 10:20
  • freewave

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 11:49

    http://www.vindsurfing.se

    vet inte om de har 5.0 däremot…

    ring och hör

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 13:20

    hotsailsmaui Diva finns i 4.8 och 5.3 (bra drag i båda). Det går redan att beställa 2005or och nytt för dessa är att de även finnns med mer “maskulint” utseende men ändå är designade för relativt korta och lätta vindsurfare. Divas mer maskulina motsvarighet heter “The Dawg”.

    Jesper B, distributör för hotsailsmaui i sverige

  • kate

    Medlem
    26 juli, 2004 vid 21:24

    Hej!

    Jag är en kort och lätt seglare (50 kg) som har haft bekymmer med att hålla ner överriggat segel. Jag kör normalt North Sails. Köpte ett begagnat YES-segel (wave-side 3.3kvm) som skall vara för lätta seglare som jag körde i en månad i Marocko, och har insett hur mycket roligare och enklare det är att segla med “special-segel”.
    Min fråga är då följande:
    Vilka segel är gjorda för lättare seglare? Eller vilka fungerar bra för oss som är lättare? namn och typ.

    Tacksam för svar!

    mvh Kate

  • ola-h

    Medlem
    27 juli, 2004 vid 15:18

    North gör fina segel, men de kanske inte är mest lämpade för riktigt lätta seglare , speciellt inte i mycket vind.

    Det finns några få segel som är gjorda specifikt för lätta seglare, men inget med en lika utpräglad profil åt det hållet som Diva, så vitt jag vet. Däremot finns det många segel som har lite mindre kraft i sig, precis som det wave-side du provat. Därför finns det i praktiken rätt många val, även men del av dem kräver lite speciell riggning eller speciellt mastval för att funka riktigt bra till en riktigt lätt seglare. Diva är exempel på ett segel som med standardmast och standardriggning funkar för små, lätta seglare och designen skiljer sig egentligen rätt mycket från sideshoresegel som mer anpassats för att ha lite mindre drag och för att lätt kunna “luffas”.

    En mycket viktig sak för dig är att se till att ha lämpliga master, absolut inte för långa och/eller för styva. Jag har själv extremt goda erfarenheter av att köra 340-master i min 3.5:a. Den bästa jag provat är en GulfTech Needle 100%, den är nämligen lite mjukare än “standard”. En så kort och mjuk mast ger ett så litet segel en helt annan karaktär än om du kör det med en (för lång) 370-mast. För en stark seglare som kör ett litet segel i hård vind så kan en 370 funka. Om vinden dör och det blir lite underriggat upplevs i och för sig seglet stel och oresponsivt, men det flesta riggar då upp och många tror helt enkelt att små segel känns på det här sättet. Detta är dock inte helt sant och en 3.5:a men en passande 340-mast kan vara lika skön, snärtig och responsiv som en bra riggad 5.0:a. Detta är guld värt för en seglare som är lätt (och bra även för en tyngre). Samma princip gäller sedan även på lite större segel, men du som lätt seglare tjänar ofta på att köra kortare master med mer förlängning, typ en 340 mast på segel med mastlängd upp till ca 380, en 370 upp till 410 en 4m upp till ca 440 osv. Normalt funkar segen utmärkt med dessa kortare master och den lilla förändringen i böjkurva från en 400 till en förlängd 370 märks inte mycket, om något.

  • voodoo

    Medlem
    27 juli, 2004 vid 16:42

    vad är gränsen för “riktigt lätta seglare”?
    Orjan Jenssen 65kg klarar North seglen rätt bra på sina hemmavatten i Pozo.

  • ola-h

    Medlem
    27 juli, 2004 vid 20:35

    Jo, pro-seglarna klarar ju i princip vilka segel som helst, och bland dem finns det många som har “speciell smak”. Orjan är väl uppväxt på Kanarieörna och van vid rätt mycket power i prylarna. I det här fallet handlade “riktigt lätt” om 50 kg, typ, och en segare med långt ifrån samma bakgrund som Örjan.

    Det jag sade om North var inte menat som kritik mot märket i allmänhet. Det är bara det att North, så vitt jag vet, är designade så att de levererar en del drag även när de skotas ut och inte blir helt plana som en del andra segel. Jag har inte seglat North själv på länge, men en av deras teamseglare Nik Baker menar att dylika karakteristika hos seglen till och med påverkar hur hans brädor är designade. Nik är t ex endast marginellt mindre än Matt Pritchard (de har samma shaper) men Matts segel är har mer av/på och “mjukare kraft” och skillnaden i segeltyp är _en_ av anledningarna till att Nik vill ha betydligt mer “kontroll” och mjukhet inbyggd i sina brädor. Allt detta är förståss “på marginalen” för oss vanliga dödliga. Många lätta seglare kan dessutom säkert trivas utmärkt på sina Northsegel, men jag menar ändå att de karakteristika som beskrivs ovan, och att seglen inte är så lätta i sig själva är två saker som gör att North inte rakt av kan betraktas som ett naturligt förstaval till lätta seglare, om det inte specifikt vet att det är denna känsla de är ute efter.

  • mag

    Medlem
    27 juli, 2004 vid 21:18

    Rent generellt brukar riktiga sideshorevågsegel vara enklare att hålla för lätta seglare. De brukar också sys så att de ska kunna ge med sig lite mer i vindbyar än onshoresegel och slalomsegel. Detta för att inte påverka vågridningen så mycket. T ex Simmer WaveCompm & Vision är sydda att passa lättare seglare. Dessa segel har fungerat bra för mig som också är ganska lätt (64kg). Nu seglar jag mest vågor och kör bara vågsegel men jag tycker nog främst du ska kolla bland dessa när du köper segel. North har ju sitt Voodoo som bör vara åt det platta och flexiga hållet. Gaastra Manic är inte heller dumt har jag hört och läst.

    Och som Ola säger, kör med en mjuk mast som passar seglet. Att förlänga en kort mast 25-45 cm gör att du kan köra en mjuk mast även till större segel. Detta är betydligt bättre än att köra med för lång och styv mast. Då får du definitivt svårt att få seglet att twista ut i hård vind och vindbyar.
    /Magnus

  • voodoo

    Medlem
    27 juli, 2004 vid 23:30

    Ett litet tips bara att Superstar -05 kommer att vara sytt så att det “tappar” draget när man skotar ut wink.gif

  • ola-h

    Medlem
    28 juli, 2004 vid 07:35

    Jag har en kommentar till som segel för lätta personer. Som Mag (och jag själv) sa så är ofta så kallade sideshoresegel bra för lätta personer eftersom de är gjorda för att inte ge för mycket drag och att kunna släppa överskottsdrag medelst lätt utskotning. Detta är förståss bra för kontroll i mycket vind. Ibland är dock dessa segel designade för att riggas med rätt mycket löst i akterliket. Detta gör att de inte känns så bra när man kör dem utan bra drag och alltså känns de inte bra i lättvind. Detta gör att de, även för lätta seglare, inte får ett lika stort vindregister som de får för tyngre seglare.

    Lite virrigt kanske, men det jag menar är att för att få bra prestanda i lättvind (för en liten seglare) på ett segel så måste det gå att riggas med lite mindre löst i akterlikat och fortfarande vara förlåtande och släppa vind. Alla segel är gjorda för att få en viss form när de fylls med vind och segel för lätta seglare måste kunna nå denna form i mindre vind än ett segel av motsvarande storlek för tyngre seglare. Det är den här typen av tänk som skiljer segel speciellt framtagna för lätta seglare (typ Diva) från “vanliga sideshoresegel”. En mjukare mast åstakommer delvis detta, men det finns mycket att göra med själva designen också.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hot sails Diva eller Tushingham Mustang ca 5,0 ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.