Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hot Sails Maui 2007

  • brutus

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 10:46

    de må vara hur sköna som helst, men jag måste säga att förutom SO som e rätt fräck, så är dom sanslöst fula segel, grafikmässigt…
    /Martin

  • mag

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 11:16

    Jag kan faktiskt inte hålla med dig. Att kunna designa ett eget galet snyggt SuperFreak är ju det absolut coolaste som finns på marknaden, utan konkurrens! 😀 enfärgat eller 10 färger, det är bara att välja.

    Och Diva seglen är ju hur sköna som helst, flower-power! 🙂
    /Magnus

  • blandsvamp

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 11:49

    Sanslöst modemovänlig sida. Jag orkade bara att kolla Divan.

  • manno

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 12:21
    brutus wrote:
    de må vara hur sköna som helst, men jag måste säga att förutom SO som e rätt fräck, så är dom sanslöst fula segel, grafikmässigt…
    /Martin

    Synas eller dö! Måste erkänna att spyclonet var rätt fult, tur att jag köpte 06! Tycker att Hot är ett av få märken som sticker ut lite rent grafiskt, annars är det ju neilpryde och severns som försöker få sina segel att glittra så mycket som möjligt eller north som gör sina segel gråare och gråare, trist..

  • rabbit

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 12:42

    Kan man köra Diva segel trots att man väger 80kg?
    Ruskigt snygga segel! Blommor är skönt.

  • jesper_b

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 12:59

    80 kg och Diva? Visst kan man det. Jag väger visserligen några få kilo mindre men älskar Diva. Har man dock en smak för segel med lite extra bottendrag bör man nog välja Smack och vill man dessutom ha lite freestylepop kanske ännu hellre gå på Spyclone.

    Personligen gillar jag dock lite plattare halvsofta segel som Diva och SO. Men smaken är ju som bekant delad – därav många olika modeller.

    /Jesper B

  • jomensaatt

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 13:21

    Enligt mitt tycke så är det rent grafikmässigt SO och Diva som är snygga, och sen så kan Superfreak vara riktigt ball i vissa färgkombinationer.

    Men SO har ju sett lika dant ut (i stort sett) i rätt många år nu. Hur förändras det seglet i shapen? Blir det förändringar mellan år till år?

  • svanvik

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 14:21

    Skitkul att färgge sitt eget segel!

  • ola-h

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 19:07
    JoMenSåAtt wrote:
    Enligt mitt tycke så är det rent grafikmässigt SO och Diva som är snygga, och sen så kan Superfreak vara riktigt ball i vissa färgkombinationer.

    Men SO har ju sett lika dant ut (i stort sett) i rätt många år nu. Hur förändras det seglet i shapen? Blir det förändringar mellan år till år?

    SO, har ändrats en del från år till år. Personligen tycker jag 04-05 var ett rätt stort steg. 06 kom sedan dacron-varianten som ändrade känslan något också. 07 har jag inte kört än. Jag skulle dock gissa att även om skillnaderna från år till år har upplevts som hyfsat små så skulle det kännas “gammalt” om man provade ett SO 2002. Det är ju liksom så som “evolution” funkar.

    80 kilo på Diva? Tja, kanske. Jag skulle inte tro att det är bottendragt som är problemet eftersom det kan kompenseras med lite mer yta. Snarare kan det bli problem med att seglen helt enkelt är designade för att köras mindre, dvs ha perfekt dynamik och funka optimalt i mindre vind än de flesta andra segel. Det är absolut inte så att ett Diva är direkt dåligt på att ta mycket vind, men när man “laddar upp det” REJÄLT så blir känslan lite vek. Om man dock är en 80-kilosseglare med lite mer “finess” kan troligen ett Diva funka mycket bra. Det är t ex ett grymt bra val som största vågridningssegel i en linje om man vill ha något superlätt och extremt pumpbart och snärtigt i känslan.

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 augusti, 2006 vid 08:27

    SO har utvecklats oerhört genom åren. Generellt har de blivit lite softare från år till år, utan att för den skull kompromissa med den typ as stabilitet som ger vindtålighet. Första årets SO var ganska stelt och gick inte att trimma så mycket för olika förhållanden med uthalet som man kan på senare årgångar (det kändes nästan som ett mycket stort segelmärkes plattare vågsegel?).

    Sedan har man gjort lite olika andra förändringar från år till år. En stor grej mellan 04 och 05 var att småstorlekarna fick kortare mast och längre bom – blev mycket mindre vingligt i byig vind. Materialmässigt har också en hel del hänt: 05orna fick lite lite mindre mastkurva och ny maststruma (5 delad med olika material och vikt) som gjorde seglen ytterligare lite softa. 06 kom dacronet som inramar “flamman” och gjorde att sglet fick en touch Superfreak i sig, dock inte i närheten så dämpat/soft, men lite grann. Dacronet gjorde även att 06orna blev betydligt lättare men ändå hållbarare än de extremt biffigt byggda 05:orna.

    07orna är ganska lika 06orna. Dacronet kräver en hel del svåra “optimeringar” för att inte seglet ska bli skrynkligt, i synnerhet där dacronet övergår till stummare material. 07orna är fintrimmade vad gäller dacronvikter och trådriktning för ett slätare segel. Dessutom är flammans material bytt från den närmast pansarliknande mylarduken i 06orna till helt infärgad X-ply. Även detta gör övergången mellan Dacronet och “flamman” mindre abrupt och resulterar i ett slätare segel. X-plyen är dessutom lite lättare än pansarmylaren. Trotts lite uppbiffade detaljer är 07orna därför lite lättare än de redan lätta 06orna.

    Det finns fler förändringar, men nu orkar jag inte skriva mer. De första 07orna SO dyker upp om ca 2 veckor – då är ni välkomna att kolla in själva (gäller även Diva, SF, medflera modeller).

    Tjoho!

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 08:35

    Glömde logga in i ovanstående inlägg. Här bild på nya SO (4.7). /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 08:39

    Man va f… Det blev fel bild. Fet var den här jag hade tänkt – seglet syns litte bättre här. /Jesper B

  • manno

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 12:47

    Vet du nåt om bommen?

  • ola-h

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 17:47
    manno wrote:
    Tycker att Hot är ett av få märken som sticker ut lite rent grafiskt […]

    Håller med. Annars tycker jag att det som gör Hot mest unikt är att de gör så många olika vågsegel som verkligen bygger på helt olika designprinciper. Det är liksom inte bara lite justeringar av samma grunddesign. Exempelvis är SO, Smack, Superfreak och Diva/Dawg verkligen olika segel som dock alla är supersköna.

  • jesper_b

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 12:40

    Glöm inte Fluid som, även om det marknadsförs som ett freeridesegel, i storlekar upp till 6.0 är ett riktigt powervågsegel. Det mesta hot hittar på har en rejäl dos vågsegling inbyggt (vilket innebär att det blir hållbart och användarvänligt). /Jesper B

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hot Sails Maui 2007

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.