Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hot Sails Maui 2007

  • ola-h

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 17:32

    Inte glömmer jag fluid. Jag har en 7.0:a beställd, men kanske skulle man testat ett mindre också. Att jag inte nämnde det explicit beror dock snarare att jag inte vet om det “fundamentalt” skiljer sig från alla de andra. Jag nämnde inte heller Spyclone (eftersom jag tycker det liknar Diva i den grundläggande känslan även fast det samtidigt är annorlunda (vad tycks o den helgarderingen…(oj dubbla paranteser, coolt (fan, nu blev det ju trippla..eller kvadruppla, faktiskt)))).

  • jesper_b

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 20:48

    Ola,
    Med viss risk för att detta är ett rätt internt samtal mellan oss så måste jag ändå lägga till: Fluid skiljer sig fundamentalt från de övriga hotvågseglen i och med att det är ett högspänningssegel med rätt mycket insydd buk och hyfsat mycket monofilm. Därutöver är till och med några lattor tublattor för att styva upp ytterligare.

    Spyclone och Diva är rätt olika, fundamentalt olika, till och med om du frågar mig. Diva är plattare, lite mindre mastkurva och softare i material och antal lattor. Personligen är jag rätt impad over hur stabilt och vindtåligt de lyckats göra Diva med så få lattor. Spyclone har ju däremot grymt drag om man riggar det för det. Spyclone har liknande buk som Smack men tightare akterlik och monofilm. Möjligen skulle man kunna säga att Diva är mitt emellan Spyclone och SO, fast mer likt Smack i materialet, dessutom en gnutta SF…

    Nu börjar det bli lite snurrigt även för mig.

    /Jesper B

  • ola-h

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 21:40

    Jo, det beror ju lite på hur man ser det där med likheter och olikheter – om vi nu skall fortsätta vara lite interna. Poängen är vi dock överens om – att det finns VÄLDIGT många fundamantalt olika vågsegel i Hots sortiment.

    Jag är också väldigt impad över hur stabilt Diva är och en annan sak som jag tycker skiljer det från Spyclone är att det kräver mindre omtrimmning. Det klarar bra med vind även i ett lite bukigt trim. Det jag tycker förenar Spy och Diva är att de har ett rätt tight förlik, vilket t ex är schysst när man pumpar i väldigt lätt vind. SO och Smack har liksom en lite “lösare” framdel. Jag tycker också att nya Smack har markant mer insydd buk än Spy (men jag har inte jämfört samma storleker). För oinvigda kan jag avslöja att Smack för övrigt är att rätt unikt segel med å ena sidan mycket insytt power och grym stabilitet men å andra sidan ett snärtigt akterlik och 100% mjuk rotation runt masten även i bukigt trim. En likhet mellan Diva/Dawg och SO är väl annars att båda har trycket rätt långt fram.

    Fluid har jag som sagt inte kört – än.

    Hur som helst, alla kan nog vara överens om att det med alla dessa likheter och skillnader finns valmöjligheter så det räcker och blir över. Det sjuka är att jag kan plocka vilket segel som helst av Diva, Dawg, SO, Smack, Superfreak och Spyclone och tycka det är superskönt…men det kanske är jag som blivit lite suddig i personligheten av allt pryltestande.

    Grym bild!

  • pederboy

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 06:13

    Ser man på, ser man på

    S.O.S.
    SO CLASSIC 71 och SO CLASSIC 88 har letat sig in i bilderna.

    S.O.S brädorna ser mycket fina ut.
    Har klämt lite på 88 och 99an, dock bara på torra land.
    Mycket custom känsla i dessa brädorna.
    99an är en fet en j…l

    /P

  • mangew

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 09:26

    Behöver lite riggningstips till mitt Psyclone 5.9:

    Vid lite vind <9m/s tycker jag det känns ok, men så fort det ökar minsta lilla tycker jag seglet känns mycket tungt. Då föredrar jag att segla med SO 5.0, även om lite underriggad planar jag bättre och har mer kontroll.

    Så hur riggar jag mitt Psyclone på rätt sätt? Använder en Gulftech RDM 4m mast med lång förlängare.

    Om det är någon därute som känner sig manad att svara blir jag oerhört tacksam / Magnus W

  • basse

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 09:30

    Vet inte riktigt men jag tycker vårat SO 5.8 inte är något vidare om man inte drar det duktigt i nedhalet. När man väl gjort det är det riktigt najs!
    Du kanske måste dra det ett par cm till i nedhalet för att det skall funka i hårdare vind. Så var det i vårat SO iaf!

  • philippos

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 09:47

    Jag hade tidigare ett Psyclone 5.9 (från 2005) som jag riggade på en HotRod 400 med 44 cm förlängning (50 cm libertyförlängare). Oftast riggade jag seglet med ganska lite nedhal (sparade kanske 1 cm). Uthalet drog jag en knapp centimeter. Med denna riggning så fick jag rätt bra drag men ganska litet vindregister. Då vinden ökade drog jag den där sista centimetern nedhal och ytterligare upp mot 2 cm uthal. Tycker att det funkade skitbra!

    Helt genialt att rigga Psyclone 5.9 (som egentligen är typ en 5.7:a) på en 400 mast. Riggen kändes något lättare och så slapp man köpa en 430 mast. Jag prövade även att rigga seglet på en 430 mast och visst blev det något styvare men jag föredrog ändå min 400 mast. Kan tillägga att jag väger ca 80 kg.

  • mag

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 10:35

    Mer nedhal definitivt så känns det lättare i handen. Och sedan lite mer uthal om det brallar i. Reglera vindstyrkan i uthalet mer än nedhalet.
    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 19:09

    SO, och Psyclone är väldigt olika. Om man känner att Psyclone är tungt och har bakhandsdrag är det (som philippossos och mag påpekat) mer uthal som gäller. Man kan dra detta segel väldigt mycket, så mycket att det ser löjligt platt ut på land. I själva verket skulle jag säga att Psyclones standardtrim är när det är rätt platt draget och ett bukigare trim är en slags kraftreserv. Det är svårt att ge visualla råd, men även ett vad jag tycker är ett bukigt trim går lattan även bommen helt fri från masten när man roterer den för land. Från det läget kan du dra säkert 2cm till.

    Nedhalet är inte jättekritiskt. Jag kör tre lägen kan man säga:
    1. Standard: Lite löst mellan de två översta lattorna.
    2. Lättvind, bara aningens antydan till löst.
    3. Riktigt mycket vind: dra så att det blir löst ned till latta 2/3. Det krävs BETYDLIGT mer kraft för detta.

    Ett psyclone 5.6 i “medeltrim” kan du se längst ned på följande sida:
    http://www.olah.se/Windsurfing/SO-Smack/index.html
    Notera att lattan över bommen nästan inte har någon rotation och inte nuddar masten.

  • budda

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 19:50

    Måste göra lite reklam för fluid. köpte en 6.0 av jesper i våras. måste säga att jag är grymt nöjd. Funkar kanon för mig på min 95 liters free wave.
    Det käns kanon, fasten man är en stadig kille på nära 100 kg.

  • mangew

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 06:12

    Hej o tack för alla riggningstips. Ser ut att blåsa idag så jag ska testa 5.9:an

    /Magnus W

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hot Sails Maui 2007

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.