Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hot Sails Quad, åsikter?

  • Hot Sails Quad, åsikter?

    Publicerad av mag på 26 oktober, 2013 vid 17:21

    Funderar på en ny typ 4,7-5 att ha på Maui. Kör med 4,7 Superfreak ME nu i den storleken men vill ha lite mer grunddrag att guppa ut med. Tror att Quad skulle funka bäst i HSM linen för mina 64 kg, vad tror ni?

    Kommer ta med en SF4,2 om det skulle få för sig att blåsa mer och till sambosegel.

    jesper-b svarade 10 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • m-c

    Medlem
    26 oktober, 2013 vid 18:17

    Saknar E-type utstrålning?, Är Krönleins ett skämt till bryggeri?, Räknas Torö som ett “Stockholms-spot” trots att det ligger 70km söder om staden?, Verkar det bli vind på måndagkväll?, Får man de svar man förtjänar om man slänger ut frågan en lördagkväll?:grin:, Skiter björnar i skogen?…

    KÖP!

    /M

  • jesper-b

    Medlem
    27 oktober, 2013 vid 08:55

    Av HSMs alla vågsegel tycker jag QU4D kännetecknas av en väldigt snabb, krispig känsla med draget lågt och relativt långt fram. De enda som inte är 100% supernöjda med QD är de som gillar hårdare stelare riggar och väger upp mot 90 kg. Då kan QD kännas lite för vekt (Smack eller Firelight rekommenderas för dessa).För mina 78 kg finns inget av det och jag har flera kunder som väger mer som älskar QD.

    Med dina 64 kg så är det ett supersegel med bra grunddrag, välbalanserat, snabbt, lätt….

    Jepp, jag säljer och tjänar lite pengar på HSM!

    /JB

    PS: Sen finns ju KS3!!!!!!!!!!!

  • mag

    Medlem
    27 oktober, 2013 vid 12:05

    Hahaha!
    Hur är draget jämfört med Fire, som jag gillandet guppa med på Maui?

    Ohana visade ett KS i veckan och det såg klart intressant ut. Men har det inte för mycket drag till min flugvikt?

  • jesper-b

    Medlem
    27 oktober, 2013 vid 15:07

    Om du tyckte Fire var mysigt att guppa med kommer du tycka QD är en dröm att guppa med! Som jag skrev för rätt länge sedan på min blogg (jeppe’s surf notes) så finns det konstigt nog en litet och indirekt släktskap mellan QD och Fire, men det är mer när det är full on rocknroll då båda är extremt snabba och livliga (Fire mer plåtkänsla för den lättare dock). Men i guppa skulle jag säga att QD är helt överlägset tack vara sin lätthet. Drag har det minst lika mycket som Fire, vad gäller bottendrag kanske ett snäpp mer.

    KS3 för lätta seglare? Jag har faktiskt inte provat ut eller så tillräckligt för att kunna svara på det. Seglet har mycket drag i sin normaltrimning. Har en kund som är hyfsat lätt (Jonas G, tror han väger drygt 70) som har köpt KS3 4.0 och 4.6. So far är han helnöjd. Kauli själv väger 74 och det är ju hans drömsegel. Jag har seglat 4.9 rejät överriggat och även om det har mycket drag så beter det sig klanderlöst… QD eller KS3?: QD säkert kort. KS3 otroligt ballt och vad jag vet kalasbra för allt, men som sagt har inte testat ut det sistnämnda för att vara 100% på just din fråga, dvs liten risk. Om du åker till Maui: prova båda och bestäm sen!

    /JB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hot Sails Quad, åsikter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.