• HSM hjalp!

    Publicerad av morot på 17 november, 2010 vid 08:28

    Dar jag bor och seglar fins inte HotMauiSails, Jag kor med Naish Force och ar sugen pa att byta till HSM, jag vet att det ar en hel del av Er som kor HSM och jag vill hora era erfarenheter om Fire eller smack kanske rent av SF. Vad jag funderar pa ar att byta mina force 09, 4.0 4.5 5.3 till Fire. Jag vill ha lite variation fran tunga power lite backhandiga segel till mer kansla smooth och vill ha mycket bra on/off power men fortarande tillrackligt med power att kora Quad och tidig planing garna ha trycket framat.
    Seglar mest cross on till cross shore allt fran waist till mast+, 182 lang 78kg. Hur kanns Fire, eller skall man valja smack? Jag funderar ocksa lite pa Vandal Enemy eller Riot, jag skall forsoka att test kora Vandal men kan inte testa HSM segel.

    canoya svarade 13 år, 5 månader sedan 18 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    17 november, 2010 vid 09:32

    HotsailsMaui hoppas jag du menar:)
    Låter som Fire e vad du söker. Var bor du nånstans? Finns Hotreppar utspridda i hela (södra halvan) av sverige.
    Kolla upp om du har nån i näreheten på: http://hotsailsmaui.se/hotspots.php
    Annars så brukar alltid nån av oss dyka upp där de går av för dagen, fast just nu börjar ju tyvärr säsongen så smått läggas på is. Men av oss får du mer än gärna testa segel.
    En sak till du bör tänka på, dom BLÅA e bäst!

  • jesper-b

    Medlem
    17 november, 2010 vid 09:33

    Fire: Full on rock n roll. Snärtigare segel får du leta efter. Framhandsdrag/neutralt. Absolut tillräckligt bottendrag för det mesta, inkl cross on med quad.

    Nackdel: Kan kännas lite “plåtigt/stelt” första gången. Men det ÄR inte det när man väl kommit på hur det funkar. Då är det superslipprigt genom vinden; snabbt och smidigt. Det som känns lite plåtigt första 15 minuterna övergår till att kännas som snärtig respons som gör seglet snabbt och känsligt, på gränsen till nervöst.

    Den där snärten/responsen/feedbacken inbjuder till aktiv rippig stil och som man sedan aldrig vill vara utan.

    Jag älskar Smack och har i många år haft ett Smack 5.0 som mitt lättvindsguppasegel. Bra grävande bottendrag (lite mer backhand) men ändå stabilt i byar och lite soft pumpvänlig grundkänsla, men, varje gång jag byter till mitt 4.7 Fire blir jag såååå laddad och glad. Fullfrästurbo!!!!!!

    Kanske ska tilläggas att jag är sverigedistributör och extremt partisk, älskar alla HSM-prylar! Men bland alla dessa är Fire 4.7 min absoluta favo!!!

    /JB

    Bild 1: Bolt 5.0 (JB) med Fire 4.7 lite bakom
    Bild 2: Fire 4.7 (Poppo)
    Fotat av Filip Wallin en fin liten Torödag ett par veckor sedan

  • morot

    Medlem
    17 november, 2010 vid 10:04

    Tack grabbar for snabba svar, jag kor Quatro SL75 och 85 (fina brador) skulle nog pass bra med Fire eller Smack, JesperB intressant med “Platen/Stelheten” det ar lite det jag vill komma ivag fran Force vilker borja kanna lite dott i handerna.. Aktivt On/Off med framat drag mjuket men samtidigt sharp sa man fa snartiga topturns, QQ har ju ett harligt driv i bottom turnen, men samtidigt dar jag surfar sa ar det byig vind och jag tycker om sma segel sa man vill ha drag ocksa. 4.0m och 4.5m blir mina mest anvada segel 90% 5.3m mer nar jag kor cross off guppa segling, tror Ni att 5.3m Fire eller 5.0m smack eller 5.0m Firepower kanske eller skall man halla sig till 5.3m Fire. Jag har klarat mej fint med 4.0 4.5 5.3 Naish force dar jag seglar kanske minst nojd med Force 5.3m kanns valdigt tungt och dott. Ursakta min svenska, jag skriver inte svensk sa mycket nu for tiden..

  • jesper-b

    Medlem
    17 november, 2010 vid 11:27

    Du är verkligen inte den första med detta närmast globala vågseglingsproblem, dvs att man inte gillar sin 5-plus-kvadratmeter-segle lika mycket som de mellan 4 och 5 kvadrat. Men jag kan ju ge dig svaret: Smack 5.0. Det har lika mycket drag som många 5.3or om man riggar det lite säckigt, men känns mindre och kompaktare. Löjligt fin allround, guppa-till-tryck, segel. Sedan en Fire 4.5 och 4.0 för de där 90% med grym release i top turn och fantastisk speed i bottomturn. Skit i vad jag skrev om plåtighet, Fire är allt annat än dött!

    Case closed!

    /JB

  • basse

    Medlem
    17 november, 2010 vid 12:12

    Plåtighet är väl lite att överdriva men visst är de ganska stiff. Detta är något man efter ett par sessioner inte märker av tycker jag.
    Kommer själv från Boxer 2010 och skillnaden mellan dessa är helt klart att boxer gick igång mycket tidigare men var å andra sidan inte alls lika stabila men samtidigt mycket mjukare. Jag gillade ffa mitt Boxer 5.4 ganska mycket mer än mitt Fire 5.3 så jag skall kolla lite på att gå över till Bolt i det största. Köra som Leon Jamaer helt enkelt. Bolt i de stora och Fire i de små. Blir fint att utvärdera detta på Maui i vår…. he he
    Med risk för att vara lite flummig och osammanhängande var jag mycket missnöjd med mitt 5.3 de första 2-3 gångerna. Inget drag och tungt som satan var mina främsta argument men så en solig dag i underbara Fiskebäck var 5.3’an jääävligt najs. Inga problem med planingen och hur lätt som helst i flakan. Ibland funkar det liksom. Jag tror att jag vid det laget helt enkelt lärt mig segla dem som man skall.

  • poppo

    Medlem
    17 november, 2010 vid 15:03

    Har kört Fire 4.2 och 4.7 i höst. Kom från mjuka neutrala goya guru innan och tyckte först Fire kändes “stiff” aka “plåtigt”, men efter kort inskolning är jag meganöjd – Ett superbt krispigt segel!
    Bolt 5,3 har jag tyvärr knappt testat än.

    Testade även Smack 5,0 – instant love! Enkelt, mjukt, stabilt, skönt. Inte alls överdragit och bakhandsorienterat som jag befarat. Dock ej lika responsivt som Fire.

    Lite actionbilder på 2011:orna finns på min blog

  • ola-h

    Medlem
    17 november, 2010 vid 16:48

    Ja, när det gäller Hots vågsegel är jag postmodernsk relativistisk till 100%. Jag älskar allihop, fast de är så olika. Och så älskar jag att de är så olika.

    Smack 5.0 och 4.5 kan aldrig vara fel. Extrem trimbarhet. Mjukt, pumpbart. Stabilt när det brallar. Och väldigt förlåtande på vågen. Bra manöverbarhet, men samtidigt precis lagom mycket “delay” i det för att det skall förlåta lite snubbelfasoner i vågridningen och hjälpa dig få både snabbare och renare svänger. Det är svårt att tänka sig vem som inte skulle segla bra med ett Smack. 5.3:an är också bra, men kanske lite, lite “långsammare” i manöverkänslan. Ett kraftfullt riggat 5.0 räcker mycket långt.

    Fire, är 100% snabb reaktion. På det sättet är det lite motsatsen till Fire. Rör på 1cm på skothanden svarar seglet på en tiondels sekund med att öka draget eller minska draget. Jag tycker egentligen Fire funkar bäst i ett och samma trim för de flesta vindar, men registret i detta trim är väldigt stort. Inte samma tunga bottendrag som Smack kan ha i rätt trim, och inte riktigt samma pumpbarhet heller, men faktum är att det ändå finns en hel del pulver i Fire. Man kan säga att när man bara undviker den allra lättaste vinden så är det bra drag i Fire. En märklig sak är att trots att seglet egentligen inte blir helt platt när det skotas ut är det ändå sjukt lätt och “försvinnande” i händerna i toppsvängen.

    Bolt är en märklig kombination av att å ena sidan leverera mycket drag som man inte alls blir av med på samma sätt som Fire. Med Bolt använder man mer draget för att driva brädan genom svängen. Men samtidigt är det (i positiv mening) en slags avsaknad av balanspunkt. Så man kan “flytta runt” seglet hur som helst trots att det samtidigt levererar drag. Väldigt märkligt, men så känns det. Även om nya Bolt håler sig stabilare i mycket vind så tappar seglet lite sin poäng där. Man vill helt enkelt inte längre ha denna “lättrörlighet” när man är lite överriggad och liksom måste “hålla i” brädan genom svängen. Då är ett segel som Fire, Smack eller Superfreak som “står där man ställer det” bättre.

    Superfreak&SF ME/SF UL är till slut unika segel som är extremt mjuka och sjukt bra i hårdvind. De är i en anna liga än allt annat när man är lite överriggad. Inte bara för att de håller formen utan för att man kan “släppa” vind med dem bättre än med något annat. Och så är det helt tysta och ger aldrig minsta lilla ryck tillbaka i armarna. Från 4.7 och upp är det olika om man gillar detta eller ej, men från 4.5/4.2 och nedåt är det ytterst får som inte fastnar för SF om de provar

  • doc

    Medlem
    17 november, 2010 vid 20:38

    Jag får väl hoppa in här, eftersom jag (mig veterligen) är den enda som kör Vandal Riot i Sverige och du övervägde det.
    Jag har Manic HD 3.7, Riot 4.0-4.4-4.8 och 5.6. Jag behöver egentligen inte ett 5.2 men kommer nog att skaffa det också, när budgeten tillåter.
    5.6 med sina 5 lattor har en fantastisk kombination av att vara lätt i handen och ändå grymt bottendrag. I sämre vindar släpper man 2-3cm på nedhalet och får mer pumprespons och tidigare planing utan att rigga upp till en 6.2.
    4.8 och nedåt riggar på 370 men jag har kört 4.8 en del på 400 och då går det igång tidigare till mina 83kg. 4.4 är kanske favoritstorleken, annars hade jag utan vidare klarat mig med 4.0-4.8-5-6 som kompakt linje.
    Riot är fantastiskt mjukt i känslan, riggar platt (plattare än Gaastra IQ) men fyller ut när du skotar in och har bra kraft. Det blir helt neutralt i toppsvängen och jag upplever draget ganska lågt och långt fram.
    Jag snackade lite med Jamie Hancock, som väger ca 10 kg mindre än jag. Han kör Vandal Enemy 3.3 och Riot 3.6-4.0-4.4-4.8 men jag vet att en del andra lätta seglare kör Enemy upp till 4.0 och Riot från 4.4 eftersom Enemy håller sig stabilt bättre i överriggad segling. För min vikt funkar det perfekt med Manic HD (väldigt likt Enemy) i 3.7 som minsta. Hoppet till 4.0 Riot är perfekt eftersom Riot har mer drag. Med mycket nedhal blev det dock hur stabilt som helst (kolla löjligt överriggad segling på kulingvarning.se).
    Nya Enemy 2011 sägs vara annorlunda och ännu bättre. (marknadsföring…)

    Sammantaget – små segel = enemy för bättre top-end. 4.0 eller 4.4 och uppåt är Riot svårslaget tycker jag. Det man hävdar – att det går att segla en storlek mindre – håller jag med om. I Klitmöller side-off körde jag 4.8 när jag normalt hade kört 5.3.

  • pelle_o

    Medlem
    17 november, 2010 vid 20:43

    Hej du morot, tycker det låter som du vill promota hotsegel. Varför skulle du annars varaså intresserad av just hot när det finns en uppsjö av segelsom får bättre betyg i tester.

  • ola-h

    Medlem
    17 november, 2010 vid 20:59

    Ja, just det, Pelle. Och vet du: Månlandningen ägde egentligen aldrig rum. Det hela är bara ett filmtrick från Hollywood. Å HIV är förresten skapat av CIA.

  • pelle_o

    Medlem
    17 november, 2010 vid 21:16

    Visst var månlandningen fusk, blåser det på månen?? 😉 Är det du som är en morot Ola??

  • morot

    Medlem
    17 november, 2010 vid 21:20

    Poppe: Jag har tankt pa Guru ocksa, sa intressant att hora din jamforelse.

    Ola: harlig utlaggning, men nu blev jag ocksa intresserad av SF i sma segel, problemet ar att
    jag har aldrig set ett HSM segel, speciellt om SF are lite annorlunda. Om jag nu valjer HSM sa funderar jag nu pa
    4.0m 4.5m Fire 5.0m Smack, verkar som smack 5.0m can koras som guppa 5.3m vagsegel, inte alls intresserad av freestyle conditions.

    DOC: En kompis har precise skaffat kopt 4.4m Riot och han skriker av gladje.. men han ar en liten skit som gillar power, kanske har set hans postings, “Vandal join the Riot!! by Hans” jag skall test om timing funkar snart hoppas jag…
    Vandal, da funderar jag pa 3.8m 4.4m 5.2m Riot eller 4.0m Enemy 4.4m sedan har jag svart for nasta segel storlek..4.8m eller 5.2m riot eller 5.3 Enemy. Jag har testat Gaastra Manic (2011)4.5m kandes bra men jag var inte blown away.. Enemy 2011 kommer om nagon vecka kanske man skull vanta lite.. DOC vad tror du om segel storlekar.

    Pelle_O ABSOLUT Inte jag ar ingen team seglar bara en soul wave rider, andledningen att jag fragar om HSM ar att jag har aldrig sett nagot och tycker det ser bra ut vet ingen med erfarenhet av HSM och det ar alltid intressant att vara lite annorlunda…

  • doc

    Medlem
    17 november, 2010 vid 22:29

    Storlek? Tja… Vad väger du och vad kör du för bräda? Vilka vindar är viktigast?

    Jag tycker Riot är fantastiskt mycket bättre än mina Manic HD -09 från 4.4 och uppåt men jag skulle ogärna byta bort min 3.7, den är grym. 4.0 Riot eller 4.2 Enemy? Smaksak.
    Problemet med Riot är att hoppet 3.6-4.4 är för stort.

  • tws

    Medlem
    18 november, 2010 vid 00:41

    Er det bare jeg som har testet Fire og funnet at seilet oppfører seg som gummi? Altså helt ubrukelig for et lite pump engang? Føltes som om seilene var felprodusert med bommen i feil vinkel, ingen areal under bommen og nesten ingenting av den sharpe responsen som nye seil har med 100% carbonmaster. Akkurat som om seilmakeren motarbeider effekten av superrask carbon i masten. Kom igjen. Vis litt ærlighet. I Oslo har vi også en hyggelig fyr som selger seilet, (kjøper Quattro av ham), men det er grenser for hvor lenge man skal hype et seil som er til de grader for mykt. Fan, det er på tide at Hot bruker sitt brand til å produsere skikkelige seil. Nå begynner sikkert halve Sweden å grine men det driter jeg i. Merket gjør meg forbannet.

  • morot

    Medlem
    18 november, 2010 vid 05:38

    DOC: Jag kor Quatro Quad 75 och 85, cross-on cross shore mest 70%10% cross-off 20% on shore, 4.0m 4.5m vader 90% av tiden, Riot 3.6m 4.4m 5.2m tycker du att ar for stort hopp Kanske da 4.0m Enemy 4.4m 5.2m Riot? ligger inte 4.0m 4.4m Riot nara varandra? Skulle Riot funka med Hotrod mast? eller Naish firestick ar det nagon som vet?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.