• jesper-b

    Medlem
    19 november, 2010 vid 15:38

    Först och främst.
    Klart kul att folk är märkeslojala. Ofta kan det förklaras med kognintiv dissonansteori som gör att man gärna efterhandsrationaliserar så att man blir än mer nöjd med gjorda inköp, i synnerhet om det handlar om mycket stålar, än vad man kanske behöver vara. Det kan också handla om att man får en bra deal på ett visst märke, känner personer och så…

    Mindre kul med märkesfientlighet. Typ att folk går och retar sig på produkter av ett visst märke bara för att man själv inte gillar märket av anledningar som säkert kan ha att göra med rätt mycket annat än själva produktens egenskaper.

    Hur som helst. Om någon frågar om Hotsailsmauis olika segel och det öser in svar på dessa frågor så är väl det lika bra som om någon ställer fråga om Simmer, NP, North eller vilket märke som helst och det öser in svar om dessa. Självklart bra om även det trillar in mer kritiska anmärkningar och erfarenheter, oavsett vilket märke det nu handlar om.

    MEN. Vi kan väl hålla oss till erfarenheter mer lite faktaunderlag, oavsett vilket märke vi pratar om. Ifall jag nu tycker en viss segelmakare är en riktigt trist besservisser, eller om ett visst fabrikat gör segel med extremt ful grafik, eller om jag tycker att en känd vindsurfingprofil förknippad med ett varumärke är en idiot – då kanske inte det är helt relevant i en tråd som för övrigt handlar om vilken modell man ska välja eller hur man riggar ett visst segel.

    Att hålla på att slänga varumärken i huvudet på varandra känns grymt onödigt.

    Bara min personliga uppfattning.

    Tillbaka till sakfrågorna:

    Hur rigga Bolt?

    Bolt är gjort för att vara så lätt och lätthanterligt som möjligt, samt ha bra bottendrag. Tanken är i första hand freestyle och/eller vågsegling, i synnehet i lite lättare vindar. Givet dessa mål har man tvingats tumma lite på stabilitet, dvs en 90kg powervindsurfare bör nog titta på Smack, Fire Power Ed. eller SF ME istället för Bolt, i vart fall i allt utom som största guppasegel.

    Jag har kört Bolt 5.6 och 5.0 2010 och 2011 och kommit fram till ungefär vad som skrivits ovan: Mycket nedhal! Det ska se ut som FÖÖR mycket uthal på land. Jag gillar att kollapsa hela akterliket inte enbart mellan topplattorna. Jag sätter även på en del uthal, men relativt mindre än nedhal. Väl ute på vattnet blir seglet slätt och fint, dessutom otroligt lätt i handen och håller relativt fint i byar.

    Min generella erfarenhet är att det alltid lönar sig att prova rigga med lite mer nedhal än vad man brukar gilla. Trots att alla erfarna vindsurfare slutat göra nybörjarfel nr 1, dvs dra för lite nedhal, skulle jag ändå vilja uppmana alla att prova ännu lite mer nedhal än man vanligtvis kör. Inte minst när jag fuskade i Formula lärde jag mig hur oerhört mycket prestanda man kan vinna på att våga dra en liten extra bit nedhal. Även om seglet blir plattare och får lite mindre “automatdrag” blir det lättare att pumpa och inbjuder till mer aktiv seglingsstil, blir snabbare, tar byar på ett bättre sätt och släpper ut mer power i t ex cut backs.

    Segel mot bommen? Tror aldrig jag haft det, i vart fall inte så jag lagt märke till det (undantag formula på undanvindar, men det ä en helt annan 5a). Min gissning är att seglet är rejält felriggat. I vart fall om ett våg eller freestylesegel viker sig runt bommen så ÄR det felriggat. Dra mycket mer i allt blir mitt råd!

    /JB

  • bohm

    Medlem
    19 november, 2010 vid 16:11

    För att vara helt ärlig, mitt Bolt 5,6 är helt oseglingsbart. Jag har läst att detta seglet ska vara perfekt lättvindsvågsegel eftersom det är bra bottendrag, men jag hade mer bottendrag i mitt 5,3 simmer Icon. Jag tycker även att Bolt 5.0 är mer bottendrag i, eftersom jag kan minska nedhalet och få mindre släpp i akterliket.

    Jag har provat att rigga det på alla sätt och vis, och som du säger är MYCKET nedhal enda sättet. Om jag riggar det som jag riggar alla andra segel, alltså löst akterlik 1/2 till 2/3 in på seglet mellan översta lattorna, och att det är löst ner till 3: lattan funkar det att segla med, men i vindbyar viker sig seglet över bommen och seglet får en profil som gör att all kraft släpps ut.

    Om det blåser lite brukade jag på mina andra segel (och på de mindre storlekarna på Bolt) låta släppet i akterliket endast gå ner till 2:a lattan och får då bättre bottendrag. Detta funkar inte på 5.6:an.

    Jag gillar 4.5 och 5.0:an så jag hoppas att jag kan få 5.6:an till att funka. Min gissning och förhoppning är att jag har haft fel mast.

    Finns det några andra master än hotsails som passar Bolt? Jag tror att min lokala shop är återförsäljare av powerex, naish, north och neil Pryde.

  • jesper-b

    Medlem
    19 november, 2010 vid 20:50

    Hm, låter konstigt. Mitt Bolt 5.6 har mycket mer drag än 5.0, även om jag riggar båda på en 400 hotrod. Med en 430 på 5.6an får du sannolikt ännu mer drag.

    Svårt att säga varför ditt segel beter sig som det gör. Om du har tillgång till annan mast så skulle jag definitivt prorigga på den. Powerex 400 och hotrod 400 är inte helt olika. Hotroden är snäppet styvare i botten och klarar därför lite större segel. Var finns du? Hur långt har du till närmaste hotrep eller Ohana?

    Du skulle kunna låna en 430 hotrod av mig och kolla om det löser ditt problem. Om inte, måste det vara nåt fel på ditt individuella segel, och då ska du självklart ha ett nytt.

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    19 november, 2010 vid 21:54

    Det måste vara masten som inte riktigt fixar ett så stort segel. Jag har själv kört med 5.6:an i fråga och planat i verkligen lätt vind. Efter din senaste beskrivning är en misstanke är att masten är lite för mjuk på mitten. Då blir seglet för platt på mitten. Om man då ändå försöker rigga det mer ordentlig buk blir seglet i regel oseglingsbart. Om masten då dessutom är lite mjuk överlag kommer detta göra saken ännu värre.

    Vi får se till att du får testa seglet på en 400 HotRod.

  • poppo

    Medlem
    19 november, 2010 vid 22:45

    förutsatte att seglet riggas på rätt mast, det är ju pretty basics…

  • maca

    Medlem
    19 november, 2010 vid 23:07

    Låter som en HotRod 400 topp på 430 botten skulle vara den gyllene medelvägen då förlängningen är 33cm på 5.6an med 400 mast enligt specs.

    Kommer testa med HotRod 400, 430 och kombinationen av de 2 då min 5.6a dimper ned among others.

  • ola-h

    Medlem
    20 november, 2010 vid 09:31

    Om vi går in på finliret är min uppfattning att 2011 bolt vill ha aningens mer nedhal än 2010:orna. 430botten/400top kan säkert vara en bra idé, speciellt om man är lite tyngre.

  • dr-masse

    Medlem
    20 november, 2010 vid 11:22

    Om Bolt 5.6 vet jag inte mycket, annat än att det sett helt OK när Jesper varit ute å åkt med det på Stenstranden.

    Men generellt sätt så tycker i alla fall jag att det inte ger ett smack (hö, hö) att försöka få bättre bottendrag genom att rigga vågsegel med (för) mycket buk. Den lilla, lilla fördel som det möjligtvis kan ge precis när man går igång sabbas nästan direkt så fort man är uppe i fart och seglet bara blir tungt, instabilt och obalanserat. Jag skulle nästan hävda inget blir bättre och allt blir sämre med mycket buk i ett vågsegel. Dessutom tycker jag att ett (för) bukigt segel bara känns knas att pumpa med, vilket man ju vill kunna göra i lättare vind.

    Faktum är att jag tycker att alla de moderna vågsegel jag ägt, lånat eller testat (Simmer Crossover, Icon och Iron, Gaastra Manic, Poison och IQ, North ICE, Naish Boxer) funkar bäst i med ett trim som gör att de känns så balanserade som möjligt. Inget av dessa segel har mått bra av för lite uthal, några (som Simmer Icon) går dock att köra med relativt lite nedhal. Inget av dessa segel har jag någonsin riggat så att det “viker sig över bommen”. Visst, lite touch, men absolut inte så att det påverkat prestanda.

    Det jag gör för lite mer lättvindsprestanda är nästan alltid att släppa lite (typ 1 cm) på uthalet. Nedhalet har jag nästan alltid bara två lägen på – ett “standard”, som redan det är ganska plant, och “mycket vind” då jag drar mer nedhal när det krävs mer segel för att ta sig ut, men egentligen är en storlek mindre på utsidan. Mitt 4.7 har ofta en förmåga att bli riggat så…

    Jo, en sak till. På sistone har jag blivit mer petig med lattspänningen. På lattorna över och under bommen är det fasen riktigt viktigt att det lattorna är ordentligt spända. Jag kan tänka mig att detta är extra petigt på ett fyrlattat segel som Bolt, men det vet såklart Jesper och Ola väldans mycket mer om. På mina Manic har detta varit en grej som gjort att jag kunna rigga seglet mer neutralt, men ändå fått hyggligt bottendrag. På exempelvis Naish Boxer är det än viktigare och gör tydlig skillnad på hur seglet presterar.

    Till sist – jag vet inte vad du väger, men känner igen det du upplever från lite tyngre seglare som kört för mjuka master i större segel. Exakt det du beskriver, att “i vindbyar viker sig seglet över bommen och seglet får en profil som gör att all kraft släpps ut” tycker jag är ett tydligt tecken på att din mast är för mjuk. Skall man få ett segel över typ 5.3/5.4 att prestera bra med 400 mast så tror jag att rätt mast är väldigt viktigt.

  • bohm

    Medlem
    21 november, 2010 vid 17:45

    Jag flyttar till sydney om ca en vecka, annars hade jag nog åkt upp till O’hana och provriggat.

    Jag har kollat på HSM’s lista på återförsäljare och där kan man se att windshack.com i Perth är distributör, men på deras hemsida finns ingen info om HSM.

    Jag är rädd för att det kommer bli svårt att hitta en hotrod-mast i Oz. Någon som vet?

    Tyvärr kan jag inte ta med nån mast i min packning för den är för den är för lång för min segelbag. annars hade jag kanske köpt en här.

  • oaxen

    Medlem
    21 november, 2010 vid 19:23

    Hej mr Bohm!

    Ett litet tips: ta med ett “fishing rod/fiskespö” i kolfiber. Flygbolagen brukar ha generösa villkor av någon anledning. Måtten ligger helt inom ramen för andra… “spön”(eng. rod).

    Hot Rod = heta fiskespön! : )

  • canoya

    Medlem
    21 november, 2010 vid 21:26

    bohm, du har PM!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.