Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HSM Superfreak Ultralight

  • HSM Superfreak Ultralight

    Publicerad av cosmosurfer på 24 februari, 2013 vid 18:41

    Någon som har detta segel, eller som vet något om det? Står att det både passar vågor och freeride, kan det verkligen stämma? Och vilken slags mast passar till ett HSM-segel? Tänkte att ett så lätt segel skulle passa mig som väger 62 kg. Vad tror ni?

    doc svarade 11 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • mag

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 19:56

    Jag väger nästan lika lite och har ett 5,5 HSM SF UL. Funkar hur bra som helst, lätt och smidigt. Har inte kört feta vågor med det men det är ett skönt, extra lätt segel som hanteras smidigt. Kör med 430 HotRod mast. I större storlekar kan jag rekommendera det, men på Maui kör de även med mindre storlekar i riktiga vågor. Så det funka uppenbarligen även där.
    /Magnus

  • cosmosurfer

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 20:19

    Tack Mag! Det var ju bra att få veta. Är HotRot flex topp eller ngt annat?

  • doc

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 00:18

    Så där extremt lätt är ju inte SF UL men det känns lätt i handen, vilket är viktigare.
    Masten är CC med en liten släng av flextop, enligt kartan ungefär som Simmer.
    [img]http://www.ohana.se/pub_images/original/mastkarta_5480.JPG[/img]

  • cosmosurfer

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 05:33

    Jaså inte extremt lätt, då är ju ordet Ultralight lite falsk marknadsföring, eller menar de hur det känns på vattnet kanske? Super med den tabellen. Tack!

  • oaxen

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 08:19

    UL är ultralätt jämfört med ett vanligt SF. Dessutom känns det betydligt lättare när man seglar med det.

  • dr-masse

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 08:30

    Få segel verkar vara en så tydlig vattendelare vad gäller uppfattning om segel som HSM Superfreak.

    Det verkar som om man antingen älskar det eller inte alls begriper sig på det. I en granntråd här på Surfzone skriver Ola H. att ‘try before you buy’ eller att börja med en storlek och se hur man gillar det.

    Ett enastående hårdvindssegel verkar det onekligen vara och ett uppskattat ‘vindSUP’ segel för att det är så mjukt och följsamt. Närmast överlägsna möjligheter till skön grafik ger det oavsett.

    Är du ute efter låg vikt så är ju HSM eget Firelight lättare, och det finns fler segel som är lättare än ett SF UL (Severne S1, 5 Oceans, Maui Sails Ghost XT etc.) i motsvarande storlek.

    Och bara för att ett segel har låg vikt så betyder det inte nödvändigtvis att det känns lätt i händerna när man seglar med det. Exempelvis var mina Gaastra Manic inte några särskilt lätta segel, men tack vare sin väldigt neutrala känsla och fina balans upplevde jag de som väldigt lätta på vattnet.

  • doc

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 09:32

    @cosmosurfer 707333 wrote:

    Jaså inte extremt lätt, då är ju ordet Ultralight lite falsk marknadsföring, eller menar de hur det känns på vattnet kanske? Super med den tabellen. Tack!

    Alltså, om man jämför med ett gammalt “bulletproof” Fire på nästan 5kg så är det ju lätt, men Firelight är väl närmare halvkilot lättare än SF UL i samma storlek. Så även mina 5-Oceans men det är ju inte samma typ av segel. Och till syvende og sidst är det ju viktigare hur seglet känns i händerna och hur det beter sig på vågen än vad som står på vågen (höh). I skandinaviska byiga vindar finns det nog inget som kan konkurrera med SF vad gäller hur länge man kan köra utan att bli trött. Seglet gör allt jobb åt dig istället för att rycka och slita i armarna. Men med väldokumeterad fiskbullestatus – älska eller hata…
    Jag kommer nog att utöka min garderob med ett UL eller två också kring 4.7-5 kvadrat eller så.

  • cosmosurfer

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 12:40

    Ok! Men är det ett vågsegel eller ett freeridesegel?

  • dr-masse

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 13:34

    Vågsegel som funkar för freeride. Men det gör ju nästan alla vågsegel. :santa:

  • oaxen

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 19:18

    Bästa vågsegel jag haft!

  • cosmosurfer

    Medlem
    26 februari, 2013 vid 08:10

    Tack för alla svar, nu vet jag lite mer!

  • mag

    Medlem
    26 februari, 2013 vid 09:16

    Jag tycker alla SF känns lätta att köra. Har inte vägt dem utan beskriver känslan. Och för mig som är lätt sparar de kraft så jag kan segla längre utan att bli trött. Byig svensk vind here I come, Och de är grymt hållbara dessutom!!

  • doc

    Medlem
    27 februari, 2013 vid 22:37

    Exakt!
    Min 3.7 SF classic är det tyngsta seglet i min garderob, men kanske det som är lättast att segla med och det är ju det som räknas, särskilt i byiga förhållanden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HSM Superfreak Ultralight

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.