Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hu komma i bakre fotstropp ?

  • Hu komma i bakre fotstropp ?

    Publicerad av bjornen på 27 augusti, 2006 vid 17:43

    Hejsan, jag har monterat fotstropparna långt ut på brädan/kanten och när jag kommer i stropparna så är det en behagligt ställning men jag har svårt att komma i bakre stroppen. Brädan vill gå upp i vind så for jag lyfter bakre foten för att komma i. Det går bättre om jag faller av lite i vind och lyfter foten då. Jag förstår att det är ett “nybörjar” problem och jag är tacksam för tips/råd. Mvh Björn (brädan är rrd z-ride 150)

    styret svarade 17 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • woodleaflay

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 17:54

    Först och främst: Du går väl i främre först? Förutom det så är mitt tips att kroka i hängselen och sedan hänga rejält neråt i den när man går i med främre. Sedan plana igång lite ner o vind och när du har fart och kontroll hoppar du i den bakre med små “vickande” steg utåt. Jag vet inte om detta är “by the book” men det funkar för mig. Det är en vanesak. Kör hårt.

  • bjornen

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 18:05

    Kul att du undrar om jag går i främre först, jag kollade FAQ för nybörjare och där står det att man skall gå i bakre först. Jag har allltid kört med främre först men man kanske har lärt sig fel !? Kanske värt att prova med bakre först.

  • jps

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 18:37

    Bakre först är nog ganska ovanligt. Skulle inte funka för min del i alla fall.

    Jag har det här med komma i stropparna på ett vettigt sätt i ganska färskt minne. Fall av och få bort vikten på framfoten. I med den. Smyg ned foten mot bakre stroppen och pillra dit den utan att störa trimmet mer än nödvändigt.

    För min del så både lovar och vinglar hit och dit men det är bara att träna så blir det bättre. Lite som att cykla. Först helt omöjligt sedan fattar man inte varför det var så svårt. Känns mest som en mental grej.

  • bjornen

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 18:46

    Tack för tipsen. Jag verkar vara inne på rätt spår. Jag får helt enkelt bara “nöta på”

  • Knatte

    Gäst
    27 augusti, 2006 vid 19:09
    Bjornen wrote:
    Hejsan, jag har monterat fotstropparna långt ut på brädan/kanten och när jag kommer i stropparna så är det en behagligt ställning men jag har svårt att komma i bakre stroppen. Brädan vill gå upp i vind så for jag lyfter bakre foten för att komma i. Det går bättre om jag faller av lite i vind och lyfter foten då. Jag förstår att det är ett “nybörjar” problem och jag är tacksam för tips/råd. Mvh Björn (brädan är rrd z-ride 150)

    Montera stropparna lite längre in, så får du lättare att komma i. Då belastar du inte kanten lika mycket och allt blir lättare. Stroppar längst ut är överkurs och detta vill du ha när du är duktig och kör överrigad/höjdar max mm.

  • bjornen

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 19:23

    Anledningen till att jag monterade stropparna långt ut var för att däcket på brädan välver sig behagligare för foten. Det känns som om fotlederna blir väldigt sträckta när man hänger ut om man har stropparna monterade längre in. (som en ballerina:grin: )men jag kanske får ta det.

  • herodude

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 21:49

    mm det är rätt svårt i början det jag kan rekommendera för att få känsla för det är att när du vattenstartar gärna när du är överriggad att krypa i med fötterna när du ligger i vattnet så du startar i stropparna och tänk på att ha så lite vikt som möjligt på fötterna och den vikten du har ska du försöka ha så långt fram och mot mitten av brädan, det här gäller inte bara när du startar i stropparna utan även när du går i stropparna….

  • oscar

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 08:12

    Ett problem kan vara om du har hängseletamparna för långt fram på bommen. Du kommer då dras uppåt/ framåt och det blir svårt att komma i. När du står på land med seglet i händerna med lite lagom drag från vinden så ska tamparna sitta mitt emellan händerna eller lite längre mot bakhanden. Värt att testa!

  • ola-h

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 09:39

    För det första så säller jag mig till dem som menar att (förutom _möjligen_ på absoluta nybörjarstadiet) är det mycket bättre att gå i med framfoten först.

    När det sedan gäller bakfoten på en bräda med stropen långt ut så är det helt enkelt lite trickigt. Som vanligt när det gäller den här typen av “fotmanövrar” är det oftast effektivare att göra det hela väldigt snabbt. Givetvis kan det vara svårt i början, men det är ändå något att sikta på. För att öva balansen kan det vara en bra ide att ta ut och sätti i foten ltie då och då när man är ute och kör med bra balans. Så länge man inte kör tokfort bör man kunna göra detta med bibehållen balans.

    Ett annat tips är att flytta i bakfoten i princip samtidigt som man liksom pumpar till med riggen (faller av något och sedan drar till). Det här kan komme naturligt efter en jipp t ex. Det är egentligen ingen helt naturlig rörelse, eftersom kroppen för in överbrädan samtidigt som man måste fytta foten utåt, men fördelen är liksom att man först “svänger” lite ner i vind just innan man kanske råkar belasta vindkanten mer. Det ger lite större marginaler

  • blabussen

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 10:14

    Om man lär sig med bakre fotstroppen tror jag man sparar in en hel del på kastfallen.. Jag sätter i foten i bakre stroppen redan innan jag börjat plana, det blir en slags vighetsövning att stå med en fot framme vid masten och den andra i bakre stroppen 🙂

    När du har foten i bakre stroppen och vill börja plana så leta rätt på en vindby och fall av såpass att brädan börjar plana, sedan är det bara att sätta i främre foten och koppla in hängselen. Innan du börjar plana ha mesta dels av vikten på främre foten, stå på tå med bakre foten i stroppen.

    Bakre foten är det enda rätta.. mycket bättre kontrol, om man är tillräckligt vig.

    bakre foten i stropp -> fall av -> börja plana -> koppla i hängsele -> främre foten i stropp

    blåser det bra kan du koppla i hängselen redan efter (eller före) du satt i bakre foten i stroppen..

  • ola-h

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 10:22
    blåbussen wrote:
    Om man lär sig med bakre fotstroppen tror jag man sparar in en hel del på kastfallen.. Jag sätter i foten i bakre stroppen redan innan jag börjat plana, det blir en slags vighetsövning att stå med en fot framme vid masten och den andra i bakre stroppen 🙂

    Det där med kastfallen är nog enda fördelen, och risken är att man snarare tränar in att “hålla emot” istället för att ha balans. Jag sätter själv också in foten långt innna jag börjar plana – fast framfoten då. Fördelen med att ha framfoten i är att du har betydligt större rörlighet att spela med i och med att kroppen inte är “låst i en slags spagatställning”. Dessutom kan du variera din tyngdpunkt mycket bättre över brädans längsled.

  • lars_k

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 10:33

    Jag kör alltid bakstroppen i först. Men jag har långa ben så jag kan stå riktigt brett och lägga all vikt på framfoten framme vid mastfoten innan planing eller på väg ut genom stora bryt. Bakfoten i ger stor säkerhet på väg ut genom vågor. Tycker jag! 😉

  • blabussen

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 10:34

    Balansen funkar fint för mig.. kan stå med foten i bakstroppen o hängselen i och åka utan planing genom bryt o vitvatten utan problem..

    enda nackdelen som jag märkt är att det går hål i grenen på våtdräkten.

  • ola-h

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 11:01

    Smaken är tydligen som baken – delad. (Extra delad om man kör bakfotstekniken med påföljande spagaterande bensärning, kanske…).

  • lars_k

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 11:27

    Hellre sära som John-Wayne än knipa ihop som Lanefält.
    Missade du Åsa idag Ola? Var rätt hyffsat! 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hu komma i bakre fotstropp ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.