Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hu komma i bakre fotstropp ?

  • ola-h

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 12:10

    John Wayne – det var en liknelse det.

    Japp, missade tyvärr Åsa. Riktningen såg skum ut på Onsalamätaren , men den verkar ha kukat ur. Har börjat packa inför torsdagen avfärd till Guincho istället. Ser fint ut för fredagen, riktigt fint vågmässigt. Det är förresten den gamla Åsa-seglaren/surfaren Jonas som gifter sig i Portugal.

  • lars_k

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 12:20

    Japp. Riktningen låg lite på gränsen, nära rak V, men det rullade in rätt fint ändå!
    Guincho i helgen ser bra ut på Windgurun. Vissa klagar över missat surf när de tvingas åka på bröllop, andra inte. 😉

  • jakethewake

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 12:22

    Jag är ingen vetenskapsman inom området, men efter mycket tragglande får jag numera in bakfoten utan problem. För mig funkar det om jag precis innan jag skall sätta in bakfoten tittar ner på fotstroppen och min (fortfarande lösa) bakfot. På det sättet så “vet” foten vart den ska utan att jag behöver titta ner på brädan under själva momentet, utan jag kan koncentrera mig på seglingen.

    Jag är endast bekant med problemet på freeridebrädor, där stropparna sitter långt ut på kanten och långt bak. Min erfarenhet är att det inte funkar med för mycket tryck på bakfoten innan man kommit upp rejält i planing, och då känns det mer naturligt att sätta i framfoten först.

  • sunken

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 12:28

    Är det bara jag som känner att jag vill stoppa in framfoten först i ena riktningen och bakfoten först i andra?
    För mig, som är högerfotad, så känns det enklare med bakfoten först när jag har vinden från babord/vänster och tvärtom på andra hållet. Det vill säga den första rörelsen jag ska göra gör jag helst med högerfoten.
    Men så är jag också i “fostropps-isättnings-stadiet” för tillfället.

  • ola-h

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 13:47
    sunken wrote:
    Är det bara jag som känner att jag vill stoppa in framfoten först i ena riktningen och bakfoten först i andra?
    För mig, som är högerfotad, så känns det enklare med bakfoten först när jag har vinden från babord/vänster och tvärtom på andra hållet. Det vill säga den första rörelsen jag ska göra gör jag helst med högerfoten.
    Men så är jag också i “fostropps-isättnings-stadiet” för tillfället.

    Hmm i Lars K:s Wayne/Lanefeldt-terminologi blir det där en intressant korsning. En tuff cowboy som kör dragshow som transa ibland, eller?

  • surfmats

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 18:16

    Intressant läsning. Det verkar finnas en massa bra varianter. Så här gör jag:
    1. Står på brädan och har hyfsat drag i seglet
    2. Krokar i
    3. Kör ikrokad och faller av något
    4. När jag känner att brädan kommer upp i planing, i med framfoten
    5. I med bakfoten så snart det går (bakfoten kan vara lite knepig vid hård vind och choppiga förhållanden)

    Funkar bra tycker jag. Om jag kliver i stropparna innan jag har planingsfart så sjunker aktern igenom och bromsar.

  • ola-h

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 19:14

    I förhållande till surfmats så sätter jag i framfoten mycket tidigare. Förutom när det är ren guppasegling, långt, långt under planingsvind så har jag alltid framfoten i förutom i någon runthoppningsmanöver. Däremot seglar jag väldigt ofta utan att ha bakfoten i om det är marginalförhållanden. Detta är dock på förhållandevis små brädor (men iofs gör jag likadant på min Aero 117). När jag någon enstaka gång försöker få upp brädan i planing utan att sätta i framfoten så går det märkbart segare. För mig är det som om hela brädans balanspunkt ligger i framstroppen och utan att ha kontakt det får jag inte till finliret lika bra. Säkert en vanesak dock.

  • Oregistrerad

    Gäst
    28 augusti, 2006 vid 20:03

    Puta med röven.

  • bronken

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 21:34

    Sunken, jag kor som dig, fast jag ar vansterfotad.

    Nar jag har vinden in fran stybord (hoger handen fram pa bomen) sa stoppar jag i vanster fot (bakfoten) forst. Nar jag seglar at anda hollet/ babords bog sa stoppar jag fortfarande vanster fot forst (nu framfoten) jag seglar med breda formula liknande brador och jag tror att det ar sa man har lite koll pa kastfallet, nar man har bakfoten i forst sa kanns det som man har lite extra koll pa laget och kan holla emot, jag seglar mycket dar det ar byigt pa plattvatten.

    Nu blir det till att prova lite andra satt nasta gang man drar ut? Undrar varfor man foredrar framre pa ena hollet och bakre at andra?

    Uffe
    USWE 22

  • styret

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 07:00

    jag håller med ola. i med framfoten typ direkt. så är det bara att falla av och pumpa med bakhanden (ikrokad) så planar man direkt och sparar hela kroppen nått enormt.

    bakfoten är det sällan jag har helt i om jag inte ska försöka mej på nått som ska se ut som ett trick. Eller så klart på väg ut genom vågor i planing….

    men det är ju freestyle och vågbrädor.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hu komma i bakre fotstropp ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.