Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur är det att köra foil?

  • Hur är det att köra foil?

    Publicerad av pjoter på 31 maj, 2004 vid 18:01

    Tjenare.
    hur e det att köra en foil jämfört mot en LE kite?
    hur funkar det med en foil med slutna celler i vatten? säkerhet?
    börjar bli sugen på nåt litet till hård vind. vill ha nåt billigt som man gärna kan köra skidor och bräda med efter på vintern åsså.

    cortex svarade 19 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • rambo_johnson

    Medlem
    31 maj, 2004 vid 18:06

    foil e så där asså… crazy.gif crazy.gif crazy.gif crazy.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif confused.gif

  • nilsson

    Medlem
    31 maj, 2004 vid 18:31

    Jag gillar känslan av foilen de gånger jag kört det, men har aldrig lyckats vattenstarta en foil, men det går säkert( Beror nock på mig, ej foilen), du kan använda en Lei på land oxå inga problem, pumpa inte den så hårt bara!

  • micken

    Medlem
    31 maj, 2004 vid 18:50

    Fördelen med foil (som jag ser det med nästan ingen erfarenhet av LE) är…
    1. Lättstartad på land utan hjälp
    2. Mycket lättstartad i vattnet (om den inte får ligga för länge i vattnet)
    3. Hyfsat lättlandad utan hjälp
    4. Snabb att rigga, snabb att plocka ihop.

    Jag kör en Titan 12.5 (motsvarande en 14 LE) och som nybörjare som emellanåt tappar kiten i vattnet uppskattar jag att de extremt goda återstart egenskaperna.

    Flygegenskaper foil vs LE….. det kan kanske Kaj på Kajtech svara på?

  • cortex

    Medlem
    31 maj, 2004 vid 20:25

    He he, vi tar det väl från början:

    > hur e det att köra en foil jämfört mot en LE kite?

    Same, same but different. grin.gif
    En modern foil (typ Voodoo/Spirit och Psycho 2) kör även den mest inbitne LEI-fantast utan problem på en gång. Det som oftast blir reaktionen är att den är väldigt lättskotad och lättstyrd samt känns mycket “mjukare” i vindbyarna jämfört mot en LEI.
    Det vanligaste felet LEI-piloter gör när de får en P2/Voodoo i nävarna är att överskota dem. Dvs slita åt sig bommen alldeles för mycket. Eftersom depower-rangen är väldigt stor så stallar man då oftast kiten. I hård vind är detta inget problem eftersom man då bara får en sjuhelvetes massa kraft när man drar åt sig bommen, men i lätt vind så stallar kiten och man tappar kraft. Så precis som i alla segelsporter så är det lättvindssegling som kräver mest finkänsla.

    > hur funkar det med en foil med slutna celler i vatten? säkerhet?

    I Flysurfers fall fungerar det alldeles utmärkt. Du återstartar P2/Voodoo/Spirit betydligt snabbare och enklare än vilken LEI som helst. Exempelvis Cabrinha’s RECON är ett sätt att försöka efterlikna FS-systemet för återstart av kiten. Dock har foilarna lite lättare för att backa upp ur vattnet än vad en LEI har p.g.a att det är enklare att ändra hela profilen på en foil, för att få den att backa upp effektivt i lite vind, än på en LEI med hårda struts.
    Foilen flyter på vattnet väldigt länge efter att du kraschat den och så längde det bara blåser så kan du ha den i vattnet hur länge som helst innan du återstartar den. Du kan t.o.m simma ut med kiten i ryggsäcken och starta den på djupt vatten. Dvs du inflatar den och startar den liggandes i vattnet. Jag har testat detta med min Titan 15.5 och det fungerade fin-fint. Jävvla jobbigt att trampa vatten under tiden och att inte tappa bommen så man trasslar in sig i linorna… men det funkar. grin.gif
    Däremot är denna feature väldigt användbar om man vill starta från båt…

    Angående FS’s säkerhetssystem så är det väldans bra och hela klabbet är IKO-godkänt.

    > börjar bli sugen på nåt litet till hård vind. vill ha nåt billigt som man gärna > kan köra skidor och bräda med efter på vintern åsså

    Optimalt i hårdvind är Psycho2 7 kvm (hoppa som tusan) eller Voodoo/Spirit 7 (waveride/freeride). Alla FS-kites fungerar klockrent på vintern, speciellt Voodoo/Spirit och Psycho 2 eftersom du då kan öppna två dragkedjor i LE så att de får öppna celler. Däremot å är ju inte dessa såvärst billiga. Nytt e ju dyrt. Spirit är iofs inte svindyr på något vis… kolla på http://www.kajtech.nu om du vill ha priser.

    Å till mista’ Rambo; det var synd att det inte blåste på Öland så att jag kunde sätta en Psycho 2’a i nävarna på dig. Tror du hade uppskattat deras hoppförmåga rätt mycket. cool.gif
    Fast å andra sidan hoppar väl du högt, långt och länge med vilken ICA-kasse som helst. smirk.gif

    /Kaj(Tech)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur är det att köra foil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.