Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur är Freestyle-Wave brädor?

  • Hur är Freestyle-Wave brädor?

    Publicerad av the_novice på 6 augusti, 2003 vid 13:54

    Det verkar komma en hel del varianter på Freestyle-Wave/Freemove brädor tex JP (FSW) och F2 (Style) mfl. Har förstått att dom planar lättare och är snabbare än vågbrädor men kanske inte är ngt vidare att rida med. Låter ändå som det kan vara ngt för svenska förhållanden, är det någon som har ngn erfarenhet av dessa?

    the_novice svarade 20 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2003 vid 14:25

    de passar nog utmärkt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2003 vid 14:45

    har fått för mig att vissa moderna freestyle kan
    få freerides att skämmas i speed, en riktig slalom
    slår de nog inte.
    Speed verkar vara viktigt och acceleration,
    carving verkar ju inte existera i freestyle,
    bara en massa nossurfning och hopp.

    Tror freestylen först konstruerardes som plattvatten
    vågis, dvs för att göra carving 360 och andra fotstyrnings manövrar , men det verkar inte finnas i newschool.

    Såg freestylefilm från sotaventotävlingen och
    man kan ju knappast säga att de seglade långsamt,
    dock lite lustigt många toppseglare seglade med
    slalomspett fena.

    Förövrigt blev jag med min courseracer och cambersegel
    nästan slagen i speed av en freestylebräda med vågsegel,
    lite pinsamt.

  • sirjohnirie

    Medlem
    6 augusti, 2003 vid 16:34

    Jag kör på f2 style 255cm-93l och är fruktansvärt nöjd. Har seglat från klitmöllers 2-3,5m vågor i full must till plattvatten och 6.2segel. Funkar utmärkt att rida vågor med och är snabb lättplanad med kalaspop i svenska halvchoppiga sötvattensförhållanden. Högst rekomendabel!!
    Sen att den e jävligt snygg oxå gör ju inget wink.gif

    Kika in: http://www.f2-surf.com/2003/BOARDS/style/style.html

    mvh/

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 07:01

    Kan bara hålla med SirJohn, Stylen är grym. Kör själv på en Style M -02 med segelstorlek 6,8-4,2. Perfekt enda bräda för svenska vatten. Läs även inlägget under favoriter.

  • ola-h

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 14:43

    Jag har provat en och annan freestylewave förut och har nu en Starboard Trance 84 (som jag dock bara gett en rejäl genomkörare). Rent generellt kan man dock säga att föresatsen att verkligen kombinera en vågbräda med en freestylebräda är svår. Det är verkligen inte många egenskaper dessa brädtyper har gemensamt. Det gör dock inte att freestylevågisarna på marknaden är dåliga. I allmänhet tror jag att man skall se dem som en viss typ av vågbräda (snarare än en viss typ av freestyle). Oftast är de lite bredare, har en lite rakare rocker mitt på och fram, har kanaler i fören och lite fetare kanter. Typiskt ger det tidigare (och enklare) planing, kanske lite högre toppfart och bättre “pop” (hoppegenskaper på plattvatten) samt bättre höjdtagning relativt en lika stor vågis. I övrigt kan egenskaperna skilja sig och liksom olika märkens vågbrädor har olika karaktär gäller detta även freestylevågisarna. På Trancen, t.ex, kan man väldigt tydligt spåra släktskapet med Starboards vågbrädor. Det är samma typ av lugna gång i vattnet. I långa svängar funkar den ungefär som en vågis. I korta är den dock trögare (jag kan ge en mer exakt beskrivning av hur detta påverkar vågridning om du vill).

    Jag tro nog att en freestylevågis är ett lysande alternativ för väldigt många sverigeseglare. För segelstorlekar från ca 4.7 och uppåt kan man kan nog säga att man får vara väldigt intresserad av frontside vågridning för att en vågbräda skall vara ett bättre alternativ.

  • the_novice

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 19:09

    Tack för all information och vettiga synpunkter, det verkar helt klart vara ngt för mig.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur är Freestyle-Wave brädor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.