Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Hur är Kap Verde?

Taggad: 

  • koste

    Medlem
    29 mars, 2009 vid 17:20

    Bra stadig vind, varmt i vattnet 25 och inte mycket uteliv. ca 30% dyrare än sverige. Har några bilder på min sida.

  • m-c

    Medlem
    29 mars, 2009 vid 17:25

    Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av Kap Verde säkerligen grymma surf men musiken från Kap Verde är ju helt sagolik!

    /M

  • s31

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 19:19

    Är det vågridning du är ute efter så lär du inte hitta något bättre ställe på den här planeten. En massa spots på liten yta, alltid cross off och sjuuuukt långa vågor. Som i sagans värld fast på riktigt.

    //Mathias

    http://downthelinejunkie.blogspot.com

  • spinout

    Medlem
    3 april, 2009 vid 11:19

    @S31 538285 wrote:

    Är det vågridning du är ute efter så lär du inte hitta något bättre ställe på den här planeten. En massa spots på liten yta, alltid cross off och sjuuuukt långa vågor. Som i sagans värld fast på riktigt.

    //Mathias

    http://downthelinejunkie.blogspot.com

    Hur galna är förhållandena, har sett en del riktigt sjuka klipp på nätet. Finns det riktigt bra ställen för mer “normala” vågseglare? Vilka perioder är bäst?

  • s31

    Medlem
    4 april, 2009 vid 20:00

    Säkraste vindperioden är december t.om. mars med betoning på januari och februari. Detsamma gäller vågorna vilket är lite unikt jämfört med många andra ställen som ju ofta har vågsäsong när vinden är kass och vice versa.

    Kitebeach, Punta Leme och Punta Sino är babords-spots. Alla andra spots är styrbord på NE-vind. Alla spots förutom Kitebeach är side-offshore.:smirk:
    Mellan Anguocentret och udden (Punta Leme) är det plattvatten.

    Kitebeach har förhållanden typ Apelviken eller Lejet. Cross-on, sandstrand och en väldig massa kiteare.

    Punta Leme är förhållandevis lätt. Fantastiska vågor vid stort vindswell (4m+)från NE. Man kan själv styra hur farligt det blir men bäst är att droppa in riktigt nära stenarna (~spottavstånd) och då kan man såklart bli uppsåpad om man missar.

    Punta Sino har jag inte seglat men det skall vara hyfsat safe.

    Caleta Funda fick jag heller aldrig seglat men det skall vara ganska säkert och en riktigt riktigt fin lång våg. Man går i vid en fin sandstarnd inne i en skyddad lagun och höjdar ut till pointbreaket ca 300m ut på en udde.

    Canoa har en låååång men ganska snäll våg och inget styggt shorebreak att oroa sig för. Ingen risk att bli uppspolad – bara spolad..:-)

    Little Hookipa är betydligt tuffare, Alibaba ännu tuffare, Punta Preta blir alltid dyrt för alla – alltid, och Curral Joul skall man nog bara glömma, i alla fall om man inte har en kompis på Vattenskoter med sig.

    //Mathias (åker tillbaks i januari eller februari 2010)

  • claes6

    Medlem
    14 april, 2009 vid 09:26

    Kom precis hem från Cap Verde, och vågperioden går mot sitt slut. Däremot blåste det fortfarande ok (6-10 m/s) varje dag. Surfade i bukten söder om Punta Preta och det var helt ok. Bättre än utanför Santa Maria i a f där man var tvungen att ge sig ut rejält långt för att hitta vind.

    Vansinnigt laidback resmål – finns i princip ingenting att göra förutom att surfa och sola.

  • andersgbg

    Medlem
    10 maj, 2009 vid 11:06

    Jag åkte runt på Kap Verde i februari 2009. På ön Sal surfades det friskt. Verkade vara riktigt fina förhållanden. Bland annat besökte jag Ponta Preta som precis haft Världscup i vindsurfing i vågor. Sjukt stora vågor. Såg mycket utrustning som spolades upp på stranden. Lyckades ta följande bilder vid mitt besök:

    http://www.dahlberg.cc/blog/2009/03/w10-windsurfing-on-cabo-verde.php

    http://www.dahlberg.cc/blog/2009/03/w11-2009-kite-surfing-on-cabo-verde.php

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Hur är Kap Verde?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.