Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur är skälåker på rak nord?

  • Hur är skälåker på rak nord?

    Publicerad av big_jeppe på 6 juni, 2006 vid 16:23

    Igår måndag seglade jag i skälåker/gålö havsbad. Det var rakt nordlig vind. Tidigare har jag bara seglat där på NO och ONO. Jag tyckte det var väldigt byigt. Är det någon annan som har liknande erfarenhet? Var det ovanligt byigt rent allmänt igår? eller bör man undvika denna spot på rak Nordvind?

    getwet svarade 17 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anna79

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 18:02

    Seglade där idag på Nord. Det var byigt och vinden gick upp och ner hela dan. Vet dock inte om det beror på viken/läget utan snarare på opålitlig vind idag. Det var första gången vi körde där, jag är ändå riktigt nöjd med dagen, perfekt ställe för oss som vill ha långgrunt och “tryggt” 🙂
    Om man kryssar ut lite längre är det enl. uppgift stabilare vind.
    // Anna

  • marden

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 18:19

    blåste det mer på eftermidagen än förmidagen där idag ?
    när jag åkte vid 12 tiden så såg det ut som det ökade och sen har det blåst här hemma hela dan.
    dom få gånger jag har vart där har det annars mest vart byit.

  • anna79

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 18:36

    Nja, det var som sagt upp och ner hela dan. Runt ett tror jag det var som bäst men då satt jag och käkade lunch, väl ute igen dog det. Körde 6.3 och planade i byarna så du missade nog inte så mycket…..

  • big_jeppe

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 18:51
    anna79 wrote:
    Det var första gången vi körde där, jag är ändå riktigt nöjd med dagen, perfekt ställe för oss som vill ha långgrunt och “tryggt” 🙂
    Om man kryssar ut lite längre är det enl. uppgift stabilare vind.
    // Anna

    Jo, jag körde rätt så långt ut igår. När man kommit ca 200 m ut så fick man ett par sekundmeter extra jämfört med själva viken. Men det var ändå byigt, jag pendlade mellan “ingen planing” och “tokigt överiggad”.

    Jag har varit jättenöjd med den här spoten på NO. Långgrundheten gör det smidigt att försöka tricka eftersom det blir enkelt att starta igen vid fall. Om man kör höst eller vår när det är kallt känns det också tryggt. Det är svårt att driva helt åt helsike om något skulle gå sönder.
    Men igår var jag inte riktigt nöjd med dagen. Om det upprepar sig får det nog bli andra spots på nordligt. Synd bara att det är så långt till väddö 🙁

  • poopzilla

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 19:09

    Baggensfjärden är en annan spot som funkar på nord om man inte vill åka upp till Roslagen. Kan bli kul där ibland. Västligt inslag i vinden och det där roliga försvinner.

    Thomas

  • slim_jim

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 19:53

    Min erfarenhet är att det blir byigt när vinden kommer från rak nordlig riktning…

  • getwet

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 08:38
    big_jeppe wrote:
    Igår måndag seglade jag i skälåker/gålö havsbad. Det var rakt nordlig vind. Tidigare har jag bara seglat där på NO och ONO. Jag tyckte det var väldigt byigt. Är det någon annan som har liknande erfarenhet? Var det ovanligt byigt rent allmänt igår? eller bör man undvika denna spot på rak Nordvind?

    De senaste dagarna när vinden legat på N så har det varit allmänt byigt, inte bara på Skälåker. Tror nog att de flesta som intresserar sig för vinden och befunnit sig i Sthlms området iaktagit att det varit mycket byig vind. V, NV och N tenderar väldigt ofta till att bli byig i våra områden.

    Skälåker fungerar bra även på N, men det får absolut inte vrida över det allra minsta på NV. Bäst är naturligtvis NO och ONO.

    Det finns bättre vatten för N, själv föredrar jag Rangsta brygga. Blir en liten “lucka” på ca 100m innan det skjuter på men sedan är hela Himmersfjärden öppen för N, NV ännu bättre och då skjuter det på från första metern. Vet att det finns bra ställen norr om stan också men det är inte min sida liksom…….

    Bor söder om Sthlm (Södertörn, Nynäshamn) och har numera en spot för varje vindriktning i närheten av boendet. Kan det bli bättre…..mer vind och sol bara!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur är skälåker på rak nord?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.