Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur blir en vindprognos till

  • Hur blir en vindprognos till

    Publicerad av ____sa på 26 augusti, 2004 vid 07:31

    Det är ofta jag varit med om att en vindprognos inte stämmer (Ingen som känner igen det, va?). Igentligen tycker jag att meteorologerna gör ett så pass dåligt jobb att jag kanske kan göra det bättre själv wink.gif Foreca är i och för sig ganska duktiga, så vad gör de förutom att de är specialicerade på detta område som inte de andra gör. Jag kanske kan fråga dem och rapportera till er? Finns det någon som försökt eller kan något om detta. Det finns ju sajter där man kan få ut en hel del data som våghöjd, lufttryck och andra saker som kan ha kopplingar till vindstyrka. Vinden är ju numera en ganska stor del av sitt liv…

    ____sa svarade 19 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • silversurfarn

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 08:01

    SMHI tillämpar den så kallade t-metoden. Går till så att man slår 1T20 för vindstyrkan och 1T8 för vindriktningen. Klart!

  • sunil

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 10:47

    Svar till:


    SMHI tillämpar den så kallade t-metoden. Går till så att man slår 1T20 för vindstyrkan och 1T8 för vindriktningen. Klart!

    [/ QUOTE ] grin.gif jaa ibland kan man ju faan undra om de inte e så…

  • sponte

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 18:51

    Jag tycker alltid forecas prognos är optimistisk. Man letar efter bra surfdagar i veckan så att man kan jobba in lite tid och ta ut komp.
    Oj i morgon ska det blåsa på. Ja ja man åker till jobbet och det är ganska lugnt ute så man slår på los computoros kollar på foreca, jaha senare mot kvällen ska det bli vind. Och på kvällen blir det inget, man är hemma och kollar prognosen igen och ja nu fattar ni va… i morgon ska det blåsa osv tills någon dag då har den för morgondagen utlovad vinden uteblivit. Så har man väntat och längtat i onödan. DMI.dk brukar ha bättre koll i alla fall i malmöregionen

  • gurra1978

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 18:54

    Kan inte någon datakunnig person här på konfen göra en hemsida som tar data från alla vädersiter och gör ett medelvärde på all data. Det skulle nog ge en mycket bra prognos då vissa är för negativa och andra för positiva.

  • ian

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 21:29

    i gengäld måste du ju få förbannat mycket gjort på jobbet wink.gif

  • johanc

    Medlem
    27 augusti, 2004 vid 13:24

    Vindprognoser blir till genom en sjuhelvetes massa datainsamling, ohyggligt dyra datorer, ruggigt begåvade människor och tur….. Tyvärr är atmosfärens dynamik vad matematiker kallar ickelinjär, dvs går inte att förutsäga exakt hur man än gör…. Det finns en del kul böcker om kaosteori att läsa med en del exempel från meteorologi t.ex “fjärilseffekten”, ett begrepp från datormeteorologins barndom. Till syvende och sist har ändå prevalensprognosen dvs det blir likadant imorrn som idag, en precision på ca 60%… Det spenderas mycket svett och tårar på de resterande 40%…..

    JohanC

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 augusti, 2004 vid 15:35

    Windguru funkar tycker jag, började följa deras vindprognoser under denna sommar och de har haft bra träff säkerhet så check it out! wink.gif

  • johanc

    Medlem
    27 augusti, 2004 vid 15:55

    word….. cool.gif

  • lajn

    Medlem
    27 augusti, 2004 vid 18:20

    Sant
    Man blir alltid lika glad av att gå in på foreca, o alltid lika besviken när man märker att det blåser ungefär halva utlovade vindstyrkan… mad.gif

  • sponte

    Medlem
    27 augusti, 2004 vid 20:42

    Svar till:


    i gengäld måste du ju få förbannat mycket gjort på jobbet wink.gif

    [/ QUOTE ]

    Ehhmm.. ssscch du satte huvet i spiken eller vad det heter, man är väl berättigad till 5 minuters väderprognosinternetsurf per timme eller rast kallar visst andra det. Tror att det kanske står i någon fin arbetslagstiftning i detta land. Men med tanke på hur FEL alla mina kollegor har om vad som är bra väder så kan jag utgå från att de inte läser på detta forum… kanske..

    I morgon lördag är det i alla fall kulingvarning i göteborgsområdet, kanske man kan få lite planing med 7.5:an i fiskebäck eller torkelstorp.
    /Sponte

  • ____sa

    Medlem
    28 augusti, 2004 vid 10:45

    Du säger att Foreca:s prognos inte stämmer så ofta, det beror ju såklart på att du seglar i Göteborg och Malmö trakterna. Foreca har sitt säte i Sthlm så det är inte säkert att de satsar lika mycket tid på att förutse vädret i dina vikar. tongue.gif De går helt enkelt på lokalkänsla.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur blir en vindprognos till

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.