Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur börjar man med formula !?

Taggad: 

  • Hur börjar man med formula !?

    Publicerad av bjornen på 10 november, 2006 vid 17:14

    Kanske en dum fråga men det ser så jä…la härligt ut att plana i så lätta vindar. Jag är duktigt sugen på att börja segla formula (förmodligen inte tävla) nu undrar jag hur man börjar. Jag vill inte skaffa prylar när jag inte vet hur det känns och jag har inga polare som seglar. Går det att hyra någonstans runt Stockholm ? Tacksam för tips //Björn

    stang svarade 17 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • bjarke

    Medlem
    10 november, 2006 vid 17:34

    Köp prylar. Det är inte så svårt at segla; typ som at segla vanligt freeride. Det är först när du börjar träna höjd etc. at du måste väre toköverriggad etc. At enbart cruise och vänja sig vid formula är inte alls svårt/tungt om du seglar hyfsat på en stor freeride t.ex.

  • imported_macts

    Medlem
    10 november, 2006 vid 18:09
    Bjornen wrote:
    Kanske en dum fråga men det ser så jä…la härligt ut att plana i så lätta vindar. Jag är duktigt sugen på att börja segla formula (förmodligen inte tävla) nu undrar jag hur man börjar. Jag vill inte skaffa prylar när jag inte vet hur det känns och jag har inga polare som seglar. Går det att hyra någonstans runt Stockholm ? Tacksam för tips //Björn

    Att hitta formulapolare i Sthlm lär inte bli svårt, är ett stort gäng som seglar där. Tycker att du ska läsa Jimmys (SWE-1) formulaguide, köpa ett beggat kitt med typ en 11,0:a och sätta igång. Jag kör själv bara på amatörhobbynivå, men tycker att det är kanonskoj. Handla på!

  • bjornen

    Medlem
    11 november, 2006 vid 10:22

    Om man köper beggat finns det någon årgång eller speciellt märke som ni rekomenderar = mycket bräda för pengarna.
    Är det något speciellt man ska tänka på när man köper beggad rigg.

    //Björn

  • imported_macts

    Medlem
    11 november, 2006 vid 12:28
    Bjornen wrote:
    Om man köper beggat finns det någon årgång eller speciellt märke som ni rekomenderar = mycket bräda för pengarna.
    Är det något speciellt man ska tänka på när man köper beggad rigg.

    //Björn

    Är en glad amatör, men ger mig in och svarar ur det perspektivet:

    Starboard 147, 158, 159, 160 är alla bra brädor.
    Fanatic 02-03-04 är bra, den från 04 tom mycket bra. 05 och 06 från Fanatic har vär fått “sådär” kritik, även om jag inte tror att det spelar nån större roll om man inte tävlar på hög nationell nivå.
    F2 från 04 och framåt är också bra även Lorch från ungefär samma tidsepok.
    Sen tror jag även att Exocet har gjort bra brädor.

    Angående segel så tror jag att om du köper av ett av om stora märkena (NP, Gaastra, North och MauiSails) så får du bra grejjor, även Windwing och numera Hansen verkar vara bra saker. Finns säkert andra bra märken också Om möjligt, köp med rekommenderad mast då det kan vara ganska kritiskt på de stora seglen.
    En sak med segel, kolla skicket. En del stora segel som har några år på nacken har gått många seglingstimmar och kan vara slitna, man får ju lätt många timmar på vattnet med Formula.

    Själv kör jag på Fanatic 03 och NP RS5 11,6 och tycker att denna kombination funkar kanon för mitt nöjesbehov.
    Lycka till, formula är skoj!

  • stang

    Medlem
    11 november, 2006 vid 23:06

    Jag kör precis som MacTS på hobby nivå och tycker det är hur kul som helst, man får oändligt mycket mer seglings timmar med ett formula kitt i garderoben 🙂

    Min rekomendation blir nog vad som helst från 03 eller nyare. Om du bara vill ha ett segel så skall du köpa ett som är ca 11Kvm.

    Funderar du på fler riggar så tyckte jag det var nice att ha en 9.8 i början. Men nu när jag vant mig vid prylarna så har inte denna använts alls i år. Istället så är det 11.0 och 12.5 som gäller!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur börjar man med formula !?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.