Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing hur bra funkar en vågbräda för freeride..?

  • hur bra funkar en vågbräda för freeride..?

    Publicerad av sailortrash på 31 maj, 2014 vid 08:49

    hej

    det verkar som en hel del kitevågbrädor går att använda som “vanliga” brädor…jag antar att de jämförs med twintips.

    är det så att man kan höjda bra med en vågplanka? är de kanske tillochmed bättre i lättare vindar än en mellanstor twintip? Jag träffade en snubbe förra veckan som använda sin väl slitna vågis till en 21 m^2 foil i ca 5 m/s..han tog nog bäst höjd av alla som var ute..

    frågar för jag vill egentligen investera i en vågorienterad planka, men det skulle ju inte skada om den funkar bra i lägre vindar också

    pelle-surf svarade 9 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • pelle-surf

    Medlem
    31 maj, 2014 vid 21:45

    Det kanske var för att han körde på en 21 foil,.. eller körde dom andra oxå så stort. 5 m/s är inte lätt att hålla bra höjd i om man nu inte kör på ett lättvindsmonster.
    En vågbräda har ju bättre bärighet än en tt så det funkar nog att köra i lättvind med och går säkert att hålla höjd med om man har lite drag. Kan tänka mig att det är bra att köra utan stroppar för att kunna stå längre fram på brädan. Har tänkt att själv testa med min vågis vid tillfälle.

  • sailortrash

    Medlem
    1 juni, 2014 vid 18:07

    minsta draken den dan var 17m…flera foils ute. noterade bara att han tog ok höjd och kom långt upp i vind, längst av alla på vattnet. Jag trodde vågbrädor var för runda i railen för att gå att kanta bra med, och fenorna är ju inte direkt stora. Men han kanske var skilled helt enkelt..

  • lima-ko

    Medlem
    1 juni, 2014 vid 20:52

    Har man bra tryck i draken går det att höjda riktigt bra med vågbrädor, men inte genom att kanta brädan (som du gör med en twintip) utan istället genom att “rikta” fenorna upp i vind.

    Som Pelle är inne på har ju en vågis (men även lättvindstwintips) mycket mer volym och ger bättre bärighet, vilket i sin tur ger mer tid att få upp brädhastigheten genom att flyga draken aktivt, innan du sjunker igen.

  • sailortrash

    Medlem
    2 juni, 2014 vid 07:21

    man skulle alltså köra den som en racebräda, eller som en vindusrfingbräda där man alltid kör på fenan..?

  • lima-ko

    Medlem
    2 juni, 2014 vid 07:45

    Att köra racebräda är väldigt speciellt, svårt och inte specellt likt vågbräda även om man skulle kunna tro det (har jag fått berättat för mig).

    Jag har inte vindsurfat men kan tänka mig att det är rätt likt att köra vågbräda med kite? Alltså stå mycket på det främre benet och styr med den bakre foten jfr med twintip där en står mycket på den bakre foten och istället styr genom att kanta brädan uppåt i vind (lätt förklarat).

  • sailortrash

    Medlem
    2 juni, 2014 vid 14:22

    Ok
    Tja…trial och ärror svarar på de flesta frågor…i vindsurfing står man inte direkt på ngn fot, men man trycker på brädkanten (mkt på slalom, mindre på freestyle) varierande med båda fötterna, indirekt på fenan. Man gör det också för att få upp stora brädor i planing samtidigt som rycker i seglet. Det är inte det minsta likt twi tipåkning, verkligen helt annorlunda faktiskt (till min förvåning..)

  • pelle-surf

    Medlem
    2 juni, 2014 vid 15:14

    Annars får man leka med vad farkost man nu har.
    Polarna lekte lite med en gammal segeljolle för några veckor sen.
    https://www.youtube.com/watch?v=A4sDbf5oPbk

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing hur bra funkar en vågbräda för freeride..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.