Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur brett mellan fötterna?

  • Hur brett mellan fötterna?

    Publicerad av johan-h på 29 april, 2011 vid 11:32

    Jag har åkt ca 1 år och har inte tidigare reflekterat över hur brett mellan fötterna jag har på brädan. Men senast jag åkte började jag känna efter hur spänd jag är i mina knän, troligen p.g.a att jag står för brett mellan fötterna och får stå en aning kobent (eller böja mer på knäna men då blir jag trött i benen).

    Har justerat stropparna in ett par centimeter från varje sida men ännu inte testat hur det känns… finns det någon bra tumregel för att få det bra? Jag läste ett wakeboardtips om att hoppa upp och landa med fötterna bredvid varandra o därefter använda den bredden, är det applicerbart även för kitebrädor?

    johan-h svarade 12 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • tobbelindholm

    Medlem
    29 april, 2011 vid 18:36

    ta lite sats och glid så fort och långt du kan på hallgolvet , där du står med fötterna när du stannar har du din bästa balans.

  • kokko

    Medlem
    18 maj, 2011 vid 18:31

    hahah, ta fart bara ! Det var fan det skönaste jävla svaret 🙂
    Men det är alltid en konst att hitta sin stance, prova dig fram..
    Har haft liknande med mina knän efter en väldigt bred stance i snowboarden.. men jag flyttade ihop bindningarna ett par skruvhål och flyttade in ducken till +15/-15.. kan vara ett litet tips att inte ha den bakre foten för vinklad utåt.. för jag vill iaf gärna vrida in bakre knät mot värdriktningen och har lärt mig att knät tar duktigt med stryk i längden om det blir för långt att vrida imellan där 🙂 Hoppas du hittar hem , lycka till ! 😀

  • smellslikeroses

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 20:20

    Hur justerar man stropparna? Tror det är för långt mellan mina…

  • johan-h

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 22:26

    Var ett tag sen men tack för tipsen. Flyttade in stropparna samt ökade vinkeln en pinne på varje fot….inga mer knäproblem!

    smellslikeroses > På min bräda finns 3 lägen per pad/strop att välja på, alltså 6 hål per pad/strop. Skruva upp och flytta in dem mot mitten av brädan. Se till att skölja av sand och skräp så du inte får in det i gängorna…

    Skruvarna är eventuellt gömda under lite tyg/neopren/gummi så du kan få lite lite.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur brett mellan fötterna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.