Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Hur bygger man en sån här ?

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2008 vid 10:51

    Varför inte bygga en som liknar Pirates variant: http://www.blackbeard.se/html/iceboard.html . Den har ju faktiskt fått bra kritik av de som testat den här på forumet! För min del hoppas jag att det blir bra med is och vind i år så jag kan testa min bräda:-)

  • mx-iggesund

    Medlem
    9 november, 2008 vid 15:25

    @kinetic 514609 wrote:

    Varför inte bygga en som liknar Pirates variant: http://www.blackbeard.se/html/iceboard.html . Den har ju faktiskt fått bra kritik av de som testat den här på forumet! För min del hoppas jag att det blir bra med is och vind i år så jag kan testa min bräda:-)

    Jag har faktiskt gjort en sån åxå, av en monoski.

    Inte alls tokig, men på ren is fungerade den ovan bättre.

    Snö blev det inte så mycket förra vintern, så den blev testad ordentligt.

    /Magnus

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2008 vid 20:57

    Ok! Hade du “fena” med? Man har olika djupa fenor till brädan beroende på hur mycket snö det är, den klarar upp till ca 20cm snö sen blir det lite jobbigt för fenan o greppa tag i isen eftersom den inte når ner riktigt, man liksom “flyter” på snön *haha*

  • mx-iggesund

    Medlem
    10 november, 2008 vid 05:20

    @kinetic 514712 wrote:

    Ok! Hade du “fena” med? Man har olika djupa fenor till brädan beroende på hur mycket snö det är, den klarar upp till ca 20cm snö sen blir det lite jobbigt för fenan o greppa tag i isen eftersom den inte når ner riktigt, man liksom “flyter” på snön *haha*

    Efterdom det inte var nån snö, liknade fenan mer en med (det var en v-slipad med).

    Det fungerade bra, men helt klart glider 4 medar bättre på is än en skida 😉

    /Magnus

  • kinetic

    Medlem
    10 november, 2008 vid 16:43

    Ja men risken med 4 medar är att man KAN fastna i sprickor mm…Jag har för mig att man “klockat” Pirate-brädan uppemot 80km/h timmen på GPS, o då blåste det inte speciellt mycket (gissar runt 10-12m/s i byarna)….Så över 100km/h är nog fullt möjligt, gäller bara att ha ordenligt med skydd om man klotar…

  • mx-iggesund

    Medlem
    10 november, 2008 vid 19:05

    @kinetic 514831 wrote:

    Ja men risken med 4 medar är att man KAN fastna i sprickor mm…Jag har för mig att man “klockat” Pirate-brädan uppemot 80km/h timmen på GPS, o då blåste det inte speciellt mycket (gissar runt 10-12m/s i byarna)….Så över 100km/h är nog fullt möjligt, gäller bara att ha ordenligt med skydd om man klotar…

    Jag har nog varit uppe i dom farterna åxå, fast med riktigt usel teknik.
    Gjorde en tremedad bräda förra vintern, som fungerade rätt bra.

    Lite vinglig, men det vart rätt bra grepp med meden under bakre foten.

    Men för höga hastigheter i lite vind krävs antagligen flera långa medar, precis som isjakterna har.

    Dom kör ju med 7m2 segel, men nu har jag ett 8.3 😀

    Skulle vara kul att testa med en GPS.
    Farsan åkte bakom med fyrhjuling en gång i vintras, men då blåste det knappt, fast jag kom ändå upp i drygt 50.

    Rapporter kommer när isen eller snön lagt sig.

    /Magnus

  • kinetic

    Medlem
    11 november, 2008 vid 00:59

    Jag kommer köra med ett fullcambrat NP MkIV 7.3, har testat en gång när det blåste typ noll…Nånting säger mig att 7.3 kan tänkas bli “för stort” men vi får se…Har ju även fullcambrade 6.5 resp 5.7 att ta till…Får hoppas på is i första hand o inte för mycket snö, GPS har jag redan:-)

  • jps

    Medlem
    11 november, 2008 vid 06:44

    Tänk bara på att du behöver betydligt mindre segel än vad du normalt använder vid samma vind när du kör på ofruset vatten…

    7.3 låter stort. Men fort går det nog 😉

  • tomas-borgenhard

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 21:57

    Var ute igår på en delvis knölig is söder om Mariestad,ca37 km/t . Hade isen varit slät hade det nog varit 45eller mer. Bräda med skate tracs och medar av typ vinkejärn .

  • nisse_surf

    Medlem
    13 april, 2009 vid 08:32

    aha fräzigt:P

  • tomas-borgenhard

    Medlem
    20 oktober, 2009 vid 19:42
    nisse_surf;540265 wrote:
    aha fräzigt:P

    Är du fortfarande intresserad av info om detta så kan ja skicka över lite bilder och beskrivning //Tomas

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Hur bygger man en sån här ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.