Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur få huden i händerna att hålla?

  • Hur få huden i händerna att hålla?

    Publicerad av feg på 19 maj, 2002 vid 07:06

    Tjaba
    Jag hoppades at mina problem med att huden i händerna får stryk vid segling skulle försvinna när jag lärde mig att segla med sele.
    Så fan heller, huden pajjar fortfarande…

    Jag tränar normalt ganska mycket på gym så mina händer har då ordentlig “läderhud”. När jag seglar nöts huden ner till “bäbis-len” kvalitet ock känns tajt, tunn och öm varefter den torkar och känns tajt, tunn, öm, torr och sprickig trots att jag smörjer händerna.

    Detta funkar ju nu när jag bara seglar på helgerna med “läketid” i veckorna, men vad fan kommer att ske när jag i slutet av juli drar på två veckors intensiv surfingsemester. Jag är rädd att friktionen kommer att nöta ned mina händer till benen men jag vill segla varje dag!!!

    Tips, trix och erfarenheter av er coola grabbar och tjejer??? (snälla)

    feg svarade 22 år sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2002 vid 08:14

    Låter som läge att köpa ett par tunna surfhandskar av någon variant, jag gjorde så för några år sedan i samband med en semester med 3-4 timmar surf/dag i en vecka på Rhodos, funkade helbra men normalt brukar det inte behövas för min del under hemmasäsongen.
    /Seasurf

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2002 vid 08:17

    Hej!

    Jag ser till att inte få några valkar. Orsaken till att jag brukade få sår va att efter ett par seglingar så fick jag valkar som drog med sig huden bort nästa gång jag seglade. så jag smörjer in händerna efter surfingen med försvarets hudsalva å filar bort ev valkarna dagen efter. Jag har för mig att jag läste ett inlägg här på konfen om det för nått år sen, där det var nån som skrev att roddare brukar raka bort förhårdnader med engångs hyvel för att desas händer skall hålla.. Jag tror med andra ord att man skall ha bäbishud inte läderhud wink.gif

  • joeithafish

    Medlem
    19 maj, 2002 vid 09:35

    Tejpa med tygtejp. bra mot slitaget på fingrarna. känns bättre än att ha handske på sig om det bara är fingrarna du har problem med.

  • Johan!!

    Gäst
    19 maj, 2002 vid 10:55

    Jag brukar ha samma problem i början av sesongen. Men för mig så släpper det efter ett par långa surfdagar, fråga inte varför men nånting händer med handen efter ett tag. Iallafall för mig.

    Annars så kan det hjälpa att verkligen försöka att bara segla med hängselen, mer än vanligt alltså och knappt hålla i bommen.
    Vad har du förresten för bom, jag tycker att de gamla tjockare bommarna var skönare för händerna, jag köpte en smalare bom för något år sedan och den var helt klart mycket värre för händerna.

    Handskar är obekvämt och tejpen kommer att gå upp.

    //Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 maj, 2002 vid 15:00

    Stop Wanking!

  • feg

    Medlem
    19 maj, 2002 vid 22:47

    Tack för svaren grabbar.

    Slutsatsen som jag drar, för egen del, av de svar jag fått är:
    1. Bäbishud efter segling är bra.
    2. Smörj med fetare gegga.
    3. Om valkbildning uppstår slipa.
    4. Om slipa inte räcker… hyvla insidan av handen (jag tror det gäller som svar från tjejen som sa “stop wanking” också)
    5. Sist men inte minst utan snarare mest possitivt av alla svar: Segla mera!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur få huden i händerna att hålla?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.