Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur fångar man sin bräda igen?

  • Hur fångar man sin bräda igen?

    Publicerad av hampan på 1 augusti, 2012 vid 20:03

    Möjligen en konstig rubrik men jag ska försöka förklara mig..

    Jag kör nu på en strand som blir djup väldigt fort, och jag bottnar inte när jag kommer ut bit. Nybörjare som jag är händer det att jag ramlar därute och tappar brädan.
    Ibland händer det att brädan glider av fötterna och lägger sig en bit längre ut, och det är inte särskilt kul att ligga där utan bräda och bara driva.

    Det är ju skitsvårt att styra kiten så man kommer upp till brädan igen för kiten drar ju hela tiden en i vindens riktning! Så hur gör ni, är det bara att driva in till stranden och vänta på att brädan också driver in?

    t_h_s svarade 11 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • t_h_s

    Medlem
    1 augusti, 2012 vid 20:15

    Fick du inte lära dig body dragging på kursen? Det är svaret.

  • surfmc

    Medlem
    1 augusti, 2012 vid 21:48

    Ca 8.20 in i denna filmen visar de hur du kan göra för att göra en Body drag upwind, kanske inte så tydligt men lite kul film för övrigt i alla fall.

    Annars kan du söka på body drag upwind på youtube så får du lite tips om du inte fick lära dig det på din kurs.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=pm3w5eAq_9g&feature=related”]kitesurfing – learning by doing – YouTube[/ame]

    Good luck

  • acemattias

    Medlem
    2 augusti, 2012 vid 03:50

    Sätt en badring på brädan så driver den ifatt dig:laugh:
    Också lättare om du har lagom med kraft i draken (i förhållande till vinden), för lite och du får inte styrfart upp mot vinden, för mycket och du dras downwind.

  • hampan

    Medlem
    3 augusti, 2012 vid 17:52

    Fick lära mig bodydrag, men inte upwind! Ska göra lite youtube-sökningar…

  • pripps

    Medlem
    3 augusti, 2012 vid 18:10

    Du måste köra kiten med en hand och använda den andra att kryssa med !
    Typ som ett centerboard !
    /Tommy

  • t_h_s

    Medlem
    3 augusti, 2012 vid 22:28

    Du får göra lite som folklivsfanatikern Job Andersson i Mammas nya kille och “forma handen som en liten pil” under vattnet.
    Lyssna här: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=8jR33H_9N50&feature=youtube_gdata_player”]MNK Job Andersson – Forma handen som en liten pil – YouTube[/ame]

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur fångar man sin bräda igen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.