Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur får jag isär masten?

  • Hur får jag isär masten?

    Publicerad av anonym-anvandare på 4 januari, 2002 vid 12:43

    Min delbara 430:a är inte längre delbar pga av sand i skarven. Jag har försökt det mesta men får inte isär masten. Är det nån som har nåt “banbrytande” tips så vore jag förevigt tacksam…

    andreas-f svarade 22 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • flintorp

    Medlem
    4 januari, 2002 vid 12:48

    Provat 5-56?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 januari, 2002 vid 13:26

    Japp! Jag har provat 5-56. Fungerade inte trots att vi var 2 pers/sektion som drog och vred.

  • adde

    Medlem
    4 januari, 2002 vid 13:29

    pröva att sätta en bom över och en bom under skarven. Vrid sedan dessa åt motsatt håll…

    har fungerat tidigare….

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 januari, 2002 vid 16:02

    Har testat det också (i kombination med 5-56).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 januari, 2002 vid 16:40

    Enklast köp ny mast !

  • s

    Medlem
    4 januari, 2002 vid 17:27

    Ett tips är att slå över skarven med en hammare. Inte hårt utan lätt så att sandkorn, vatten etc skakas runt. Hårt mot hårt skall det vara.
    Detta görs med fördel samtidigt som ni vrider masten. Var många starka gossar! Vi har varit fem på varje sida ibland.

    En kompis kopplade sin mast mellan dragkrokarna på två bilar som sedan körde – otroligt nog höll masten (något de inte räknat med) men detta är nog inte att rekommendera.

    Staffan

  • kris

    Medlem
    4 januari, 2002 vid 18:40

    Har skrivit om detta en gång förut…
    Jag hade samma problem, INGENTING fungerade. Till slut tog jag papsen till hjälp och vi lyckades med hjälp av två träd & två reptaljor.
    Använd två långa rep, lägg ca 10 halvslag på varje mastdel (använd med fördel antiglidgummi under så de ej glider). Varje repdel fästs i varsin reptalja som i sin tur sitter förankrade i varsitt träd.
    Sen är det bara att spänna taljorna medan en modig person står vid delningen och försiktigt gungar masten i en cirkelrörelse.
    Masten kommer att bågna en del innan allt lossnar med ett stort THUMP. Masten tog ingen skada av detta, jag har gjort det 2 ggr 🙂

  • hesse

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 21:25

    Testa med kokande vatten det ska funka… annars kan du knyta den i ett träd och i en bil. sedan är det bara att gasa..
    Lycka till

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 15:07

    Prøv dette: en holder masten i toppen, mens en holder den i bunnen; få masten til å svinge kraftig opp og ned. Dette knuser sandkornene, og vips kan den skilles igjen.
    Lars J/Dk

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 22:34

    Samla ihop nåra polare så att ni tillsammans har 10 bommar. Spänn sedan fast toppen i något så att den inte kan rotera och spänn fast bommarna runt masten där nere hårt. Med det momentet man får med bommar finns det inget som kan stå emot. Har funkat i 10 fall utav 10.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 22:42

    Använd gärna North bommar om tillgängligt. Dom e det sug i!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 januari, 2002 vid 16:52

    värm försiktigt med varmluftspistol under drag

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2002 vid 09:14

    Tack för alla tips! Själv tror jag mest på att binda fast ena änden i ett träd och den andra i bilens dragkrok sedan dra med ett långsamt ökande tryck tills de går isär.

  • adde

    Medlem
    17 januari, 2002 vid 11:52

    Och hur binder man fast en mast i ett träd? Jag tycker att du ska prova att fästa en bom över och en bom under skarven och sedan vrida dessa åt varsitt håll… ffa så är det ju skonsamt mot masten

    /adde

  • andreas-f

    Medlem
    17 januari, 2002 vid 13:00

    Att gunga masten är skitbra. Får isär även de mest envisa master smidigt & enkelt och det behövs inte mer än två personer. Inget strul med knyta fast i träd och bilar osv.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur får jag isär masten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.