Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur får man en vettig kvalitet/Mb på filmen?

  • Hur får man en vettig kvalitet/Mb på filmen?

    Publicerad av jugglis på 27 april, 2004 vid 20:23

    Jag behöver hjälp, ämnet är lite off-topic, men torde intressera fler, så jag hoppas det får vara med en stund! Tyvärr finns ju heller ingen off-topicavdelning under w-surfavdelningen. Den andra är ju inte så välbesökt… wink.gif

    Nu har jag under 5 timmar försökt spela in en film med hyfsat god skärpa och med en ok filstorlek för min dator. Det blir inte bra hur jag än gör och jag börjar nu bli smått desperat då jag skall få ihop ett undervisningsmaterial i form av filmsnuttar. Jag har sett att det här på forumet finns de som lyckats bra med balansen storlek och kvalitet så jag hoppas att någon kan hjälpa mig att hitta lösningen på dilemmat.

    Tanken är att man skall kunna titta på filmerna på helskärm på datorn och ha god upplösning och liten ”smetighet” som man får vid för få kbit/s och upplösning.

    Teknisk data:
    Bärbar dator – 1.6 gHz, 512 i minne
    Kamera – Sony DV av god standard
    Använder Windows moviemaker

    Hitintills har jag testat med variabel bithastighet, 1.5 mbit/s, 2.1 mbit/s, alltid i största formatet (720 x 576). Datorn verkar inte orka bearbeta DV-filer längre än en dryg minut, så jag kan inte göra filmen i DV-kvalitet. Jag har testat med samma kvalitet från kameran in till projektplaneraren i datorn och då jag spar till film och jag har testat med olika varianter på dessa. Alltid mer eller mindre samma resultat.

    Resultaten jag fått är för suddiga detaljer och viss smetighet. Tittar jag på filmer här på forumet ser jag att detta går att komma ifrån, se t.ex.

    ” the_search_high_tv_Lars_K_pt01”

    För en film som på helskärm har en ok balans mellan kvalitet och storlek. Hur får man till det? Långfilmer jag fått från nätet kan ha en perfekt skärpa och inget som helst eftersläp. De är oftast då i .mpeg4 format. Hur man får till en mpeg-fil har jag ingen aning om så jag skulle vilja kunna få till det med moviemaker som jag nu äntligen börjar få att funka bra. (säg helst inte att jag måste jobba i ett annat program, även om jag säkert kan lära mig det oxå crazy.gif)

    Om någon vet hur man spelar in ljudfiler i datorn får ni gärna ge en snabbhint också om det. Nu använder jag min digitalkamera och lägger in den mono-ljudfilen av nästan ok kvalitet.

    mvh Jörgen

    anonym-anvandare svarade 20 år sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 april, 2004 vid 06:42

    hej jörgen,

    fellet är, tror jag , i första hand programmet du använder. Skaffa dig adobe premier eller pinacle studio. Din dator verka hur bra som helst. Jag ha en med lika prestande och kan göra DVDer utan problem. Med dessa riktiga redigerings program kommer du att få mycket bra filmer även i MPEG kvalite!

    ALOHA
    Arnout

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 april, 2004 vid 20:25

    Jag har nu tankat in Premiere i datorn, men min fulversion är också en felversion. Får vänta till i helgen då jag får en fin fulversion som skall funka. Märkte dock på det lilla jag kunde testa att det blir skillnad…

    mvh Jörgen

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur får man en vettig kvalitet/Mb på filmen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.