Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur får man midjeselen att sitta bra

  • Hur får man midjeselen att sitta bra

    Publicerad av supasonic på 6 maj, 2004 vid 19:35

    Hej

    Har just fått en helgrym Neilpryde Wavepro midjesele. Har bara kört sittsele förut. Nu har jag kört ett par gånger med den och den sitter verkligen skitkass!!! Det går bra att spänna åt den på land och få den att sitta strax ovanför höfterna men så fort man kört ett tag och ffa när man varit i vattnet en gång så glider den rakt upp och sätter sig på nedre delen av bröstkorgen. Stabiliteten blir dålig, ryggen mår illa, hängselelinorna blir för långa och selen trycker ihop bröstkorgen så att det blir lite jobbigare att andas.

    nu till frågan: Skall det vara såhär? Jag är helt normalbyggd 185cm 79kg (hyfsat tränad överkropp) Finns det några tips? Är selen för stor, det är en large och jag tror inte att jag skulle få på mig en mindre?

    Går väl över till sittsele igen snart.

    frown.gif

    kate svarade 19 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • styret

    Medlem
    6 maj, 2004 vid 20:05

    jag brukade ha min sån sele där ungefär. jag upplevde inga obehag med att ha den vöer revbenen typ. men man känner ju olika. jag är nästan 18 och väger 9 kg mindre än dej och körde medium, som en jämförelse (jag vet inte vad mans ak använda den till iofs…)

  • oscar

    Medlem
    6 maj, 2004 vid 20:27

    Köp en prolimit….närå S spänn hårdare och lär dig hänga lite mer utåt istället för neråt som man ofta gör med sittsele. Misstänker även att du kör med lite låg bom? Höj till 3/4 av cutouten och tampar i 26″. Har fått segla rejält nu ett par dar. Får komma ner när det blir väst. Hörs!

  • supasonic

    Medlem
    6 maj, 2004 vid 21:32

    Tjena oskie!!!

    Tack för tipsen! Jag tror också på att hänga mer utåt. Probbs bara att få armarna att räcka. Kör 26″ fasta linor (gör du det med?). Hade bommen kanske 3/4 upp idag, skulle kunna höja mer utan att komma långt över axelhöjd så det kanske hjälper men det känns som att linorna då drar ännu mer uppåt och på så vis drar upp selen ännu mer!

    Du är alltid välkommen hit, snart vänder vinden, det är min tur nu smile.gif)) Ta med några till så kör vi surf och partaj nån helg.

    .s

  • the_novice

    Medlem
    7 maj, 2004 vid 07:57

    Det kan vara för långa linor också, då går det att vara ikrokad när man står ganksa upprätt och då dras ju selen mycket uppåt. Jag har för mig att Guy Crib har skrivit ngt om detta, linorna skall vara såpass korta att man inte kan kroka i förrän man har ordentligt tryck i seglet. Kör själv med ca 23″ linor (justerbara) och sittsele. Måtten på fasta linor varierar också väldigt mycket mellan olika fabrikat, så det kan vara bra att mäta upp dom när dom sitter monterade på bommen. Med fasta linor märka 24″ så har jag fått allt från 23″-25″ när dom är monterade, beroende på fabrikat.
    Kan helt klart rekommendera justerbara linor (metallpännnen glider inte), man kan då ha bommen där det känns bra i höjdled och justera linorna på vattnet allt efter hur mycket det blåser.

  • danneman

    Medlem
    17 juni, 2004 vid 23:09

    Har precis samma problem som du.
    Har en north sails midjesele
    har testat det mesta men det där med att hänga ut mer verkar hjälpa.
    Ska prova höja bommen också, men det e obehagligt att den liksom klämmer åt lungorna. återkommer med info..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 juni, 2004 vid 23:44

    Som allt annat tygaktigt så töjer sig materialet(spännanordningarna). Med andra ord efterdra när du legat i spat en stund.
    Midjesele innebär kortare linor och en mer upprätt segling. Jävligt bekvämt faktiskt. En mer aktiv och aggressiv seglingsstil.
    För övrigt gäller det i regel att ha ngt mindre sele än du tror. Jag är 188, 82 och jag tror min wavepro är en medium…iofs med tanke på att användas utan dräkt när jag reser.
    /David

  • s

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 16:37

    Tjenare

    Det kan bero både på materialfel och användarfel.

    Nu är du ju ny på att köra midjesele så du behöver segla in dig lite. Som någon säger så kan det ibland krävas att efterdra selen lite. Att andas in samtidigt som man drar åt funkar också, känns inte bekvämt på land men funkar på vattnet.

    Jag hade en för styv sele förrut, en DaKine Thermoform (anses vara bäst av vissa – inte av mig). Den klämde åt så jag inte kunde käka ens en halv banan utan att må illa. Dessutom tyckte jag den gled om jag inte drog åt den jättemycket. Och den var som en korsett för hela ryggen vilket gjorde att jag fick ont i nedre delen av ryggen – den enda del som kunde röra sig.

    Nu har jag en gammal sunkig Prolimit som inte ger mycket stöd alls. Mjuk, smalare, glidigare – ser det ut som! Den sitter svinbra i ryggen, glider inte, ger mig inte så mycket stöd så att HELA ryggen jobbar istället för en liten del = skonsammare. Bättre på alla sätt!
    Jag är ganska smal över midjan och har svankig rygg. Det kan ju vara en orsak för att den funkar bättre för mig.

    Så en styv och stadig sele är inte alltid det bästa.

    /Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 juni, 2004 vid 17:18

    köp en mindre sele…
    dom sitter bättre dom mindre storlekarna .. jag hade samma problem …. tongue.gif

  • baywatch

    Medlem
    21 juni, 2004 vid 19:15

    “Kan helt klart rekommendera justerbara linor (metallpännnen glider inte), man kan då ha bommen där det känns bra i höjdled och justera linorna på vattnet allt efter hur mycket det blåser.”

    Metall spännen suger, min kompis slet sönder ett spänne och bäst tycker jag de fasta linorna är. Man får helt enkelt ta reda på vilken läng man brukar ha och komma ihåg tills nästa gång man byter.

    Min wave pro sele glider upp lite när man är underriggad och står kvar i selen, brukar trycka ner den lite då. Den ska inte sitta så man inte kan andas. Jag tycker den är bra.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 juni, 2004 vid 20:33

    men alltså en midjesele ska inte kunna röra sig uppåt eller neråt när den sitter på plats … den ska sitta där man satta den .. har men en som flyttar sej, så har man helt enkelt en för stor midjesele.. den ska alltså inte flytta på sig .. jag köpte en mindre för just den saken att den flyttar sig .. för när jag skulle träna vulcano och ramlade i vatten så åkte min andra upp i revbenen och jag tappade luften .. därför köpte jag en mindre och den sitter där den ska hela tiden …

    // S-880

  • feg

    Medlem
    21 juni, 2004 vid 21:15

    Är man snål, träningssugen och hungrig kan man ju lösa det hela utan att köpa en ny sele.

    Man tränar helt enkelt upp sin lekamen med lite ryggträning på gymmet i exempelvis rodd- och latsdragmaskiner, marklyft, chins eller vad man känner för.

    Efter en månads träning finns det ingen sele på jorden som kan “glida upp” förutsatt att du från början inte var en “extra small” men köpte en “extra large”.

    Detta allternativ har även fördelen med sig att man blir starkare, vilket ju inte alltid är fel.

    /feg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juni, 2004 vid 10:27

    jo iochförsig så kan man ju göra så .. men om man inte vill vänta en månad på att midjeselen ska sitta bra .. så köper man en mindre … jag hade t.ex en Neilpryde wavepro Large ssen köpte jag en Simmer style Medium .. den sitter mycket bättre …

    //s-880

  • kate

    Medlem
    26 juli, 2004 vid 20:40

    Dra åt selen så du nästan tappar andan innan du går i. Efter en stund i tamparna kommer selen att kännas ngt större, och man kan börja andas igen… grin.gif
    Ffa kommer selen att bli lite mjukare och forma sig efter din kropp när du använt den ngra gånger. Så du har tre alternativ. Antingen håller du ut tills selen mjuknar upp lite, köper mindre (dock ingen garanti på att det blir bättre) eller så återgår du till sittselen. Det finns inget som säger att det är bättre för alla med midjesele. Alla är anatomiskt olika, och det som fungerar för vissa behöver inte fungera för alla! Man måste prova sig fram!

    Lycka till!
    mvh Kate

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur får man midjeselen att sitta bra

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.