Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur fixa krossad deformerad nos?

  • hur fixa krossad deformerad nos?

    Publicerad av surfarsmurfen på 14 augusti, 2006 vid 07:04

    Hej, i helgen njöt jag i vindar runt 10 m/s på min nyinköpta men begagnade Fanatic tripple X. I ett kastfall krossades nosen. Nosen har en skålform efter masten och plasten har spruckit längst fram, det finns också en öppen spricka under nosen och en annan som letar sig tillbaka ca: 1 dm på ovansidan.

    Innan jag lämnade mitt landställe så skruvade jag ur luftskruven ( detta är vad jag hört att man skulle göra)

    Jag har kollat lite på Board lady men jag blir inte riktigt klok på vad jag ska göra..

    Mina frågor är följande; räcker det med att skruva ur luftskruven och låta brädan ligga för att torka ur? (jag antar att den tagit in lite vatten i nosen)

    Måste hela nosen byggas om?, måste jag ha en vakuumpump etc..

    Kan jag reparera skadan själv?
    (jag har ingen tidigare erfarenhet av att reparera brädor)

    oscar svarade 17 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • manno

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 07:21

    öhh vafan hittade du 10m/s i helgen? Om du har vägarna förbi halmstad kan jag fixa den åt dig..

  • oscar

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 07:29

    Fota skadan och släng upp lite bilder här så kan du få lite hjälp.

    Men börja så här iallafall: slipa ner de översta lagren av färg och glas/kolfiber tills du kommer till det rödaktiga skummet som omsluter frigolitkärnan. Sedan är det betydligt lättare att avgöra vad som behöver göras.

  • Oregistrerad

    Gäst
    14 augusti, 2006 vid 07:59

    Skicka in brädan hos CLS-Ulf i Varberg. Han är grym på att fixa krossade brädor, du kommer inte märka att det varit en skada!

  • Oregistrerad

    Gäst
    14 augusti, 2006 vid 08:01

    Skicka in brädan till CLS-Ulf i Varberg. Han är grym på att fixa krossade brädor.

  • ola-h

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 08:16
    Oscar wrote:
    …slipa ner de översta lagren av färg och glas/kolfiber tills du kommer till det rödaktiga skummet som omsluter frigolitkärnan.

    Fast slipa inte bort onödigt mycket “frisk” fiber.

  • oscar

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 08:43
    Ola H. wrote:
    Oscar wrote:
    …slipa ner de översta lagren av färg och glas/kolfiber tills du kommer till det rödaktiga skummet som omsluter frigolitkärnan.

    Fast slipa inte bort onödigt mycket “frisk” fiber.

    Precis! Jag menar givetvis skadad fiber. Använd en kniv om det är svårt att komma åt med slipen.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 08:57
    Oscar wrote:
    Fota skadan och släng upp lite bilder här så kan du få lite hjälp.

    Men börja så här iallafall: slipa ner de översta lagren av färg och glas/kolfiber tills du kommer till det rödaktiga skummet som omsluter frigolitkärnan. Sedan är det betydligt lättare att avgöra vad som behöver göras.

    hade tyvärr inte kameran med mig, men det hade ju varit klart lättare att få feedback på lite bilder.

    Alltså, skall man inte skära ut det området som är skadat utan slipa ned det?

  • ola-h

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 09:14

    Det steg i arbetet vi diskutterar handlar mest om att undersöka hur stor skadan är och för det kan du använda en kombination av skära, pilla och slipa för att se var det finns skadad fiber. Allt som är skadat är bäst att ta bort och om skummet under fibern också är skadat kan det bli frågan om att t ex skära bort en bit av brädans nos och ersätta med hårdskum (divinycell) som man slipar till til rätt form. Är skadan mindre kan det räcka med plast, microballonger etc.

  • oscar

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 09:17

    Om du kan konstatera att hela kärna är sprucken med frigolit och allt så skulle jag lämna iväg brädan till CLS. Är det bara väven som är sprucken så är det lätt att laga själv.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur fixa krossad deformerad nos?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.