Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur fixa trasig metallgrej?

• Hur fixa trasig metallgrej?

Publicerad av sajmon på 23 juli, 2006 vid 13:58

Pinnen på mastfoten har gått sönder. Nu sitter den avbrutna saken kvar i “klick”pinnesaken. Kan man få ut den trasiga biten och sedan köpa ny sådan eller måste man köpa en helt ny fot?

..Jag väger 75kg.

oaxen svarade 18 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • ola_p

Medlem
    23 juli, 2006 vid 14:00

Hur gammal är mastfoten? Jag hade nog reklamerat det där…

Du borde kunna plocka isär mastfoten och sätta en ny bult inifrån, tror jag. Inte helt säker på hur dom där är konstruerade.

• sajmon

Medlem
    23 juli, 2006 vid 14:08

Den är ju från -03 så det är väl kört med reklamation.

Ja en ny bult är precis vad jag vill ha. Men den ser ju inte direkt standard så den kanske är svår att få tag på. Kanske någon surfshop har något.
    Annars blir de väl till att göra en själv :/

• the_novice

Medlem
    23 juli, 2006 vid 14:14

Ser ut som en Local Spirit fot, det är mycket bekymmer med dem. Om inte pinnen går av så gängar den upp sig, och skulle den ändå hålla så går skruvarna genom gummi-jointen av…
    Köp hellre en ny fot av annat märke som har helsvarvad pinne.

• emil_h

Medlem
    23 juli, 2006 vid 14:16

Köp en ny NP-fot!

• mrfreeride

Medlem
    23 juli, 2006 vid 14:18

Ja, eller ännu hellre en Chinook, jag har varit ute för liknande sak med NP. Kolla denna tråd, http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=36839&highlight=chinook

• adde

Medlem
    23 juli, 2006 vid 14:30

Chinook är helt klart bästa valet för pinfötter. 495:- på http://www.surfbutiken.nu (sthlm) eller http://www.fahlensurf.se (varberg)

Chinook-extension2-large-large.jpg

• el_duderino

Medlem
    23 juli, 2006 vid 15:27

Det där händer förr eller senare med de flesta mastfötter, Local Spirit eller ej!
    Det är bara köpa en ny, kan varmt rekommendera Chinooks variant som syns på bilden ovan. Temat helgjutet verkar vara helgjutet!!! 😉

• sajmon

Medlem
    23 juli, 2006 vid 16:34

Det stämmer nog att det var local spirit. Snurrade upp sig gjorde den ända tills jag slog till gängorna med en hammare. Kan vara därför det är helt omöjligt att få ut skiten..hehe!
    Majoriteten tycker chinook, men jag har nog någon budgetfot liggandes så jag kör sönder den med innan det blir något nytt.
    Tack o hej!

• adde

Medlem
    23 juli, 2006 vid 16:51
    Frusciante wrote:
    Det stämmer nog att det var local spirit. Snurrade upp sig gjorde den ända tills jag slog till gängorna med en hammare. Kan vara därför det är helt omöjligt att få ut skiten..hehe!
    Majoriteten tycker chinook, men jag har nog någon budgetfot liggandes så jag kör sönder den med innan det blir något nytt.
    Tack o hej!

Alltså en mastfot som pajar är inte kul… kan kosta dig, riggen, brädan eller nått annats som är dig kärt (livet tex). I bästa fall slår du bara hål i däcket.

Har du en mastfot som du TROR kan gå sönder, byt den! Eller byt iaf jointen (om det är den som är dålig).

Har för övrigt en pinne om du vill ha.

• hellgren

Medlem
    23 juli, 2006 vid 18:57

Jag hade en exakt lika dan mastfot där bulten böjde sig 90 grader. Local spirit fötterna är inge bra. Köp en annan ny.

/Hellgren

• sajmon

Medlem
    23 juli, 2006 vid 19:30

Ok! Jag antar att jag får göra en investering som kan rädda min övriga utrustning. Tack för råd!

• alexullared

Medlem
    24 juli, 2006 vid 09:23

har en likadan mastfot. den gjorde precis likadant som din vid midsommar på haga park i år. Men gick bra att köpa nya delar om man ville. hade de i shoppen där och antar att surfers paradise i varberg har det också iaf. köpte ny bult och ny pinne. bara att lossa gummit och skruva dit det. kostade typ 75 spänn eller nåt för det tror jag. så kanske bättre o köpa ny.

men när jag seglade första gången så gängade pinnen lös sig för att jag skruvat dit för löst, men tog verkligen i mycket. men tog lite loctite på bulten och drog åt o sen har det inte varit några problem.

verkar gå sönder rätt lätt dom där mastfötterna!

• oaxen

Medlem
    27 juli, 2006 vid 19:19

Hej!

Kan bara hålla med om att Chinooks helgjutna lösning ser just helgjuten ut.

MEN, om du nu vill ha en reservmastfot så gör du enligt följande:
    1. Borra ett hål, ca 4 – 4.5 mm, i mitten av den avbrutna gängade tappen i pinnen. Körna först och börja med små borr.

2. M h a en sk “svinapitt” kan du nu gänga loss gängtappen. Gör detta direkt efter borrningen så att du kan dra nytta av värmen som gör att ev loctite släpper. “Svinapitten” är vänstergängad så när friktionen/motsåndet blir tillräckligt börjar den gänga loss.

3. Köp en ny “bult”. Skruva ihop med riktigt fast Loctite.

Mvh

Patrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur fixa trasig metallgrej?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.