Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur förstärker man kolbommar som är på väg att spricka?

  • Hur förstärker man kolbommar som är på väg att spricka?

    Publicerad av surfordie på 24 april, 2001 vid 21:48

    hallo…
    har en fiberspar jättebom som är på g att lämna denna jord, MEN jag vill gärna hålla den vid liv så länge som möjligt. Sprickorna är vid mastfästet och jag har sett hur en del lindar nån kolväv runt rören precis intill fästet för att förstärka.

    Hur gör ni? Berätta så slipper jag köpa en ny (ekonomiskt omöjligt!)
    ekaj

    swe-16 svarade 23 år sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 april, 2001 vid 06:43

    jake! Kolla med Pat, hans granne var tydligen en hejare på att laga med kolfiber! Han lagade min bom som Pat lånade ett tag..

    UDO//

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 april, 2001 vid 11:02

    klip remsa av kol samma vikt på epoxin som väven linda runt “området”
    därefter linda med bygg tejp “lagom hårt” eller om man kan och vill använda
    vacum sug då blir allt lite krångligare.. lycka till easy….

  • swe-16

    Medlem
    25 april, 2001 vid 15:06

    Hej!

    Själv lindar jag glasfiberväv runt bommnocken för att ha en “seg” lösning. Att linda kolväv kanske fungerar också men den är ju lika spröd som övrigt mtrl..dvs en kall dag med mycket pumpning…vad vet jag…jag kanske är ute och cyklar här, men alla jag känner har lindat glasfiber och inte kolväv.

    Steg 1:
    Skaffa ett nytt bomhuvud och sätt fast det enl medföljande instruktion. Att förstärka ett redan sprucket kanske fungerar, men jag skulle nog skaffa ett nytt eftersom det är lite jobb med att förstärka det hela som du ser nedan.

    Steg 2:
    Ta bort bombeslaget och skär bort ca 5cm in på bomgummit in på varje sida. Slipa försiktigt hela området så att du får en matt yta utan att för den skull slipa dig ner i den dyra kolen och göra bommen svagare. Se till att få bort allt bomgummi

    Steg 3:
    Ta fram din nyinförskaffade glasfiberremsa (ca 5-6 cm bred, finns på OK-mackar tillsammans med Epoxiplast och härdare) Och linda den så att varje nytt varv täcker halva av det föregående. Om man med handen “vrider” fast väven i efterhand så får man en perfekt passning i alla vinklar och vrår. Jag brukar sätta fast väven i början och slutet med eltejp för att hålla den fixerad.

    Steg 4:
    Häll på epoxi och vät hela ytan så att man “ser igenom” väven. Linda sedan 1-1,5 cm bred eltejp för att formligen pressa ut överbliven epoxi och var noga med att täcka hela ytan för att undvika tidsödande sliparbete i efterhand.

    Steg 5:
    Låt härda i ca 24 h. Skär sedan bort överflödig väv och kontrollera att du inte missat att pressa ut epoxi. Slipa bort denna epoxi i så fall. Annars kan du få problem att sätta på bominfästningen sedan.

    Steg 6:
    Upprepa steg 3-5 i så många lager som du vill ha (vanligast 2-4 lager) Personligen gör jag denna procedur 4 gånger dvs 4 lager väv, dvs 4 dygns procedur(phu!), där jag börjar lindningen från vartannat håll varje gång för att få glasfibrerna att rikta sig olika. Man kan säkert lägga på alla lager på en och samma gång. Personligen tycker jag dock att det är svårt att väta igenom väven då och att få det hela jämnt och fint.

    Steg 7:
    Ett av de mest tidsödande men ändock viktigaste stegen. För att inte krossa bomröret när du sätter tillbaka bominfästningen måste du se till att ta bort material så att man inte krossar bomröret när man “våldar på” beslaget(på NP och Fiberspar-bommar bör man slipa bort det gummi som sitter mellan infästning och bomrör motsvarande den vävtjocklek man laminerat fast)

    Steg 8:
    Sätt fast bominfästningen och ut och pumpa dig blå i 3-4 m/s….det håller…jag lovar.

    mvh

    Per 100 kg +

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur förstärker man kolbommar som är på väg att spricka?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.