Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing hur fort åker ni??

  • brickan

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 08:24

    Som säker alla andra som kört till habo funderar man om man kan kita i fyrkantsdammen?
    Är ju fett plattvatten där när det ligger på väst.
    Vad är dammen till för?
    Någon har ju byggt den av en anledning?

  • headcase

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 08:28

    Svar till:


    vilken slags avrundning använde du när du avrundade(???) till hastigheten mellan 65-75? laugh.gif

    neee men seriöst så måste du nog vara världens snabbaste,
    iaf på din sjö… men samtidigt så har du ju verkligen foil så vettefan om det är en så stor prestation, grattis i vilket fall till din tidstagande sambo.

    och världsrekordet?
    Ca Mach 3 skulle jag gissa…

    [/ QUOTE ]

    cool.gif Sjön heter södra Dellen, vi hade kollat på kartan efter lämpliga start och stop punkter utan för många öar. när vi mätte sträckan på kartan var det ca 12km.
    Vinden var så hårt att en fick sitta på skärmen & 2 höll i mig i starten, vinden kom ner för en dalgång sen rakt ut över sjön som en vind tunnel.
    Kiten var en 5,4 offroad sen twintip skidor, hårt skara på isen med ett ca 4cm lager blött snö.
    12km på 10minuter är ca70kmt tror jag, eller har jag fel.
    Det som är säkert är att jag nästan fick panik ibland & tänkte nu dör jag, men jag höll mig tills slutet. efter sluttet var jag nära på att spy av förtryckt rädsla eller en adrenalin överdos.
    Nästa gång ta jag GPSen som jag lånat, det kommer att vara häftig att ser max hastighet. Tror så länge jag slå 100kmt då blir jag nöjd.

  • yaqup

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 08:39

    OK.

    zoolander, vad skulle jag annars ha hittat till för forum?? confused.gif

  • ylva

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 11:01

    Ta en titt på http://www.stormboarding.com/pages/2/index.htm
    Där har de utlyst en hastighetstävling. De har registrerat topphastigheter över 50 mph dvs c:a 90 km/h.

    Om du lyckades hålla över 70 km/h i medel under 10 minuter, så borde din toppnotering ligga klart högre…
    Själv tyckte jag det gick fort när jag mätte 35 km/h…
    (Fast då var det med telisskidor på ojämn snö.)

    /Ylva

  • zoolander

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 11:16

    inte du.. jag menade speedfreaken!
    sorry om jag svarade till fel man

  • luuddee

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 12:13

    ja tror snarare på ringsjön.. tror ja ska dit o sätta nytt rekord om det blåser litta o blir lite kallare.

  • cortex

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 12:56

    Tja, om du seriöst funderar på att åka riktigt, riktigt fort så kan jag rekommendera att införskaffa en sådan här när de släpps ut på marknaden:

    http://www.flysurfer.se/media/FS_Speed_10.jpg

    Den ger dig betydligt bättre ratio mellan hastighet/vindhastighet än vad offroad’en (och övriga kitesurf-kites) gör.

    /Kaj(Tech)

  • cortex

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 12:56

    Tja, om du seriöst funderar på att åka riktigt, riktigt fort så kan jag rekommendera att införskaffa en sådan här när de släpps ut på marknaden:

    http://www.flysurfer.se/media/FS_Speed_10.jpg

    Den ger dig betydligt bättre ratio mellan hastighet/vindhastighet än vad offroad’en (och alla andra kitesurf-kites på marknaden) gör.

    /Kaj(Tech)

  • headcase

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 13:09

    Den såg fint ut, hur mycket snabare? cost? när släpps den?
    Vem ska man snacka med?
    Tur att det fins något kul för oss höjdrädda kiteåkare smile.gif

  • cortex

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 15:16

    Den kommer att släppas under första halvan av 2005, troligtvis runt april. Senaste jag hörde från FS.de så gick allt enligt de nya planerna. De hade tänkt att släppa den i slutet på februari men då fick de tillgång till ny design- och test-mjukvara som gjorde att de kunde göra kiten ännu effektivare. Därför beslutade de att designa om SPEED en del. Den nya shapen och profilen är extremt effektiv = hög hastighet i förhållande till vindhastigheten.
    Hur mycket effektivare den är i förhållande till andra kites är svårt att slå fast i en enda siffra eftersom det handlar om så många olika parameterar. Vid vindtunneltest så provade man massor av olika scenarion och den gamla SPEED-protoypen låg då på ett snitt-ratio på ca fart framåt = 2 ggr vindhastigheten. Bästa uppmätta ratio, vid exakt samma förhållanden i samma vindtunnel, på en hög-AR LEI som legat bra till vid speed-tävlingar runt om i världen var ca 1.8.
    Den nya SPEED-prototypen var tydligen ännu vassare i dessa tester.

    Givetvis gäller dessa siffror bara vid exakt de förhållanden som testats, så det handlar ju mer om att se vad de nya kitesen går för i “verkligheten”. De som kört prototyperna är dock eniga om att det är den kite som man kan åka väldigt, väldigt fort med.
    Såg när Armin och Sebastian körde en gammal prototyp till Speed 13 i Tarifa i höstas… det gick duktigt fort, minst sagt.

    När det gäller priser så har vi inte fått dem ännu, men en gissning är att de hamnar i ungefär samma prisklass som P2’an. Kolla på http://www.kajtech.nu för priser på dessa.
    SPEED kommer i storlekarna 3.5, 5.0, 7.0, 10, 14 och 18 (!).

    Den finns med på en liten filmsnutt med Flysurfers 2005-utbud (en del av det iaf), kolla på:

    http://www.flysurfer.se/media/BOOT2005_PRODUKTE_eng.avi
    (Ignorera musiken bara, det var trubbel med att få till rättigheterna i tid för den musik de egentligen skulle ha med. wink.gif )

    Den du ska snacka med om du är intresserad av Speed är mig. grin.gif
    Du hittar min mailadress och telefonnummer under Contact på KajTech-sidan.

    /Kaj(Tech)

  • tobas

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 19:06

    När jag gick IKO´s insturktörskurs i december så var det en galen norrman som hade försökt att ta världsrekordet som han påstod låg på 144 km/h men han hade missat med 5 km/h crazy.gif

    Den 4-6 Mars kommer vi att anordna ett event här uppe i Åre och då har vi tänkt ha en hastighetstävling där deltagarna får köra med GPS i ca: 5 minuter högsta reggade fart vinner.
    Annat skoj planeras oxå.

    Körde själv nere på åresjön igår då några snöläggare på skoter åkte efter och klockade mig på runt 70 km/h och då kändes det inte som att det gick speciellt fort grin.gif

    May the wind and snow be with us / TOBAS

  • maccan

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 19:47

    70! på pulka!!

  • ric

    Medlem
    4 februari, 2005 vid 10:50

    Inlägg raderat av Ric

  • neven

    Medlem
    4 februari, 2005 vid 11:03

    Fast det är för vindsurf. För kite på vatten är rekordet ett antal knop mindre, men kite på land/snö har jag ingen aning om.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing hur fort åker ni??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.