Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing hur fort med segel utan cambers?

  • hur fort med segel utan cambers?

    Publicerad av filipl på 31 maj, 2007 vid 10:30

    Eftersom jag själv har börjat köra med GPS, men kör med segel utan cambers, är jag intresserad av att veta hur fort Ni speedare, eller hobbyspeedare, har kört med segel utan cambers, eller med högst två cambers, på slalom/speed-brädor samt med segel utan cambers, eller med högst två cambers, på freeride/wave eller andra brädor.

    Det skulle vara kul att ha något att jämföra sig med, även om man inte satsar fullt ut (ännu?), och det ligger ju också en utmaning i att köra så fort som möjligt med grejer som inte är “helt rätt” och i annat än perfekta förhållanden.

    Filip

    bjornen svarade 16 år, 1 månad sedan 20 Medlemmar · 58 Svar
  • 58 Svar
  • fredrik-ygge

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 10:48
  • filipl

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 10:53

    Imponerande!

  • oaxen

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 10:57

    Instämmer att det var imponerande med tanke på brädan. Hade en go session för ett tag sedan där jag fick 34.9 knop på display. Tyvärr var inspelningen mystiskt avstängd så det kan ju ha varit en spik även om det nog var rätt så korrekt. Körde NS Voodoo 4.7 samt en gammal Bringdal-raket från 97/98.

  • imported_macts

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 11:06

    Är nån av jänkarna som har kört Sailworks Hucker (stavning??) i 40 knop. Misstänker att föraren ej är att betecknas som amatör då han är testseglare/utvecklare på Sailworks.

  • filipl

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 11:31

    Det var Dale Cook, som körde mer än 40 knop på The Gorge. Det finns en filmsnutt på Sailworks hemsida där han gör en del riktigt höga hopp, med Hucker seglet.

    Själv siktar jag på 30 + med ocambrade segel. När man har nått dit kan man väl förhoppningsvis säga att man inte är helt kass, om man gör det i choppigt vatten?

  • klang

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 11:46

    Min högsta notering är med no-cam, ett gammalt 5,0 NP vågsegel. Det blåste rätt bra den dagen!

    Max. GPS (display) : 33.2 knots
    Max. 2 sec. (software) : 32.7 knots
    Board : F2 Missile
    Sail : Neilpryde NR 5.0

    /Klang

  • joth

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 11:54

    Mitt snabbaste är 30.1 knop med 5.2 Sailworks Revolution -2000 och F2 Maui project 2001 vågbräda.

    28.7 knop har det blivit med Sailworks Retro 7.5 -2003 och Kinetic El nino 61 freeride.

  • filipl

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 13:48

    För min del är det hittills 27.8 knop max display med AHD Free Diamond 70 från år 2000 och ett Sailworks Retro 8.0 från år 2000 och en 44 cm freeridefena.

  • filipl

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 13:49

    Med andra ord leder jag hittills i och med att jag är den som vågat redovisa lägst toppnotering!

    Filip

  • storner

    Medlem
    1 juni, 2007 vid 09:43
    fredrik.ygge;387318 wrote:
    Svenskt “no-camber-record”:

    Snällt av dig Ygge att uppmärksamma mitt no-cam-rekord:smile: .

    Jag tycker man ser relativt många höga farter med små vågsegel på GPS-speedsurfing. Antagligen för att de används när minsta cam seglet är för stort och att det är just i dessa vindar som potentialen är störst för att segla fort. När vindhastigheten är riktigt hög kan man segla någorlunda fort med vilken “trasa” som helst, förutsatt att man har kontroll. Lite skillnad att segla 30 knop i 15 knops vind jämfört med att segla 30 knop i 40 knops vind.

    Filipl,
    Om du lyckats segla 28 knop med så stor freeride utrustning så bör du inte ha några som helst problem att nå 30 knop med lite mindre segel/fena/bräda.

    Oåxen;387318 wrote:
    Instämmer att det var imponerande med tanke på brädan:

    JP FreestyleWave är faktiskt riktigt snabb förutsatt att vattnet är tillräckligt platt. Det gäller nog många manöverbetonade brädor med lite mer tail rocker. Nose rockern (främre halvan av brädan) är dock för hög/rund och ger kontrollproblem när det är lite chop/vinden är hård/byig.

  • Oregistrerad

    Gäst
    1 juni, 2007 vid 12:28

    måste göra dig besviken störner men ta ditt “rekord” med en stor nypa salt!!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    1 juni, 2007 vid 12:46

    @Oregistrerad 387676 wrote:

    måste göra dig besviken störner men ta ditt “rekord” med en stor nypa salt!!

    På vilken grund tycker du att han skall göra det? Det var ju många repor med liknande hastighet, ett högt average också och en fil som granskats av RTK.

  • Oregistrerad

    Gäst
    1 juni, 2007 vid 13:03

    @fredrik.ygge 387682 wrote:

    På vilken grund tycker du att han skall göra det? Det var ju många repor med liknande hastighet, ett högt average också och en fil som granskats av RTK.

    När hela svenska speed eliten är på plats och INGEN är i närheten av den där störner som kör runt med ett north Dr x och vågfena så kan jag inte annat en garva! Har aldrig varit över 25 knop med våggrejer. GPS ÄR inte 100% tillförlitligt och detta e mycket bra exempel på det!

    Missförstå mig inte GPS e en JÄTTE KUL grej och ett bra tränings redskap
    men jag köper inte det där rekordet!

    Ygge! Om David White hade varit i TT den där dagen med sina speed grejer och fått stryk av störner på sin våg bräda och DR X segel med Carbon 30% mast hade du inte ifrågasatt GPS tekniken då?

    Kan oxå berätta att tomten inte finns på riktigt…..

  • joth

    Medlem
    1 juni, 2007 vid 13:10

    @Oregistrerad 387689 wrote:

    När hela svenska speed eliten är på plats och INGEN är i närheten av den där störner som kör runt med ett north Dr x och vågfena så kan jag inte annat en garva! Har aldrig varit över 25 knop med våggrejer. GPS ÄR inte 100% tillförlitligt och detta e mycket bra exempel på det!

    Missförstå mig inte GPS e en JÄTTE KUL grej och ett bra tränings redskap
    men jag köper inte det där rekordet!

    Ygge! Om David White hade varit i TT den där dagen med sina speed grejer och fått stryk av störner på sin våg bräda och DR X segel med Carbon 30% mast hade du inte ifrågasatt GPS tekniken då?

    Kan oxå berätta att tomten inte finns på riktigt…..

    hmmm, du var mig en sur gubbe… 😡

    Vi är ändå några stycken som seglat 30knop med vågprylar. Vågprylar behöver inte vara långsamma. Det beror på hur du seglar dom. Men det är klart, i vågor med hängselen i armhålan så går det inte så fort.

    Testa själv en bra dag när det är platt och mycket vind. Det finns säkert många som är villiga att låna ut en GPS bara för att få tyst på dig.

    Kan väl tilläggas att när killarna seglade tävling så stämde laserpistol och GPS väldigt bra överens.

  • filipl

    Medlem
    1 juni, 2007 vid 19:47

    Hur snabb man är hänger säkert mycket på den mentala inställningen. Om man vill vara snabb, och föreställer sig att man är det, ger det säkert åtminstone en del extra fart.

    Två tankar slog mig när jag läste den oregistrerade “arga gubbens” inlägg om Störners fart:

    1) Kanske hjälpte det Störner att köra utan press. Om man vet att man slår ur underläge, och har helt “fel” utrustning i förhållande till de som satsar seriöst även när det gäller materialet, kan man segla utan psykisk press, och det kan säkert hjälpa en hel del.

    Jag märkte själv detta under Kristi Himmelsfärdshelgen på Haga Park. Jag var inte med i tävlingen men körde för skoj skull med min egen GPS samtidigt som ett av speedheaten pågick. Jag körde på Freeride-grejer, min JP X-cite Ride 120 och mitt Sailworks Retro 8.0. Om man bara gick på Max-värdet i min display skulle jag ha kommit på plats nr 9 av 24 i det heatet, och jag var inte många knop efter vinnaren i heatet. Man kan självfallet ha invändningar mot det sättet att jämföra hastigheterna, men det visar väl ändå delvis att det går att köra fort på annat än slalom/speedprylar.

    2) När man läser om andra idrotter och elitidrottsmän (t ex Stefan Holm) så finns det väl knappast någon elitidrottsman som inte har en mental coach eller psykolog, som hjälper den tävlande med mental träning, t ex att i hypnos föreställa sig hur de vinner osv. Trots att jag har läst väldigt många artiklar om speed, så har jag aldrig stött på råd om mental träning och hur viktigt det är att föreställa sig att man seglar snabbt osv. Är detta något som seriösa speedare inte håller på med, eller gör de det?

    Filip

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing hur fort med segel utan cambers?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.