Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur fräscha till gammal museiföremål?

  • Hur fräscha till gammal museiföremål?

    Publicerad av mes på 5 augusti, 2015 vid 13:25

    Jag har blivit med tidig 80-talare pga ett nostalgiryck. Jag vill gärna tvätta upp segel och bräda….några tips?. Seglet i varmvatten och yes eller massa kulörtvättmedel och röra röra röra i grytan?

    Brädan…hur få fräsch yta? Blir det illa med klorin följt av båtvaxning? Jag vill få fram det vita.

    Undrar om detta var helt genomtänkt…

    mes svarade 8 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • electric

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 15:31

    @mes 734869 wrote:

    Brädan…hur få fräsch yta? Blir det illa med klorin följt av båtvaxning? Jag vill få fram det vita.

    Använd samma metoder som vid underhåll av plastbåtar. Börja med typ Ajax för grovrengöring, sedan cleaner, som skummar skönt och löser upp det mesta. Sedan polish om det behövs (dock får man ta det försiktigt med att gnugga om plasten är av den där lite mjukare typen (PVC heter det väl) som var vanlig då) ty då repar det och då fastnar ny smuts där som blir vädligt svår att ta bort). Och slutligen båtvax.
    /Lars

  • electric

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 15:38

    @mes 734869 wrote:

    Seglet i varmvatten och yes eller massa kulörtvättmedel och röra röra röra i grytan?

    Seglen är typ trekantsegel i dacron gissar jag? Isf tror jag på först skölj i ljummet vatten, sedan ljummet vatten och pulvertvättmedel. Låt ligga i ett tag och så rör om mjukt. Skölj i ljummet vatten, sedan i kallt. Så har jag tvättat “vanliga” segelbåtssegel av dacron och det har funkat bra (fast med dem måste man vara försiktig så det inte uppkommer veck, men den risken ser jag knappast med gamla surfsegel).
    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 17:04

    Mes – Ha, ha, det är en fröjd bara att läsa avslutningen på Ditt inlägg. Fortsätt gärna sådär så blir det roligare här på Konfen!

  • mes

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 19:44

    Hehe…jag har ingen gammal bil att fila på så…. Brädan är nu hos mig
    En Tornado 39 divII med tre segel. Mastfot saknas men jag ska plasta in modernare grejor. Brädan behöver mycket kärlek. Måste jolla om någon kan skänka en oergonomisk bröstsele så att retrofeelingen blir komplett.

  • mes

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 19:46

    Txh
    Det är hård plast. Brädan är i princip en kanot…det finns ett stort jädra lock som man kan skruva av för att komma åt!?… ja vaddå???

  • raggarn

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 20:18
  • henryk

    Medlem
    5 augusti, 2015 vid 21:05

    Och ett gäng surfgubbar, riktiga museiföremål som matchar brädan perfekt – finns i den här tråden (Inkl undertecknad ;-))

  • mes

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 06:48

    ouch…den selen var lite väl äcklig…;) Jag ska börja renovera Tornadon i helgen. Som sagt totalt ogenomtänkt men kul. Det finns en skön FB-grupp för div2 som jag gått med i. Kul att se att de kör nostalgirace (inte i vårat moderna land dock). Ett race var “Jurassic race”. Skön blandning av nya racesegel och gamla trekantssegel. Måste få tag på ett par gamla Adidasshorts….jag hade vita med rosa ränder…hade ju passat selen…hmmm….
    som av en slump körde Final Countdown igång på radion. 80-talet kallar….

  • jester

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 11:10

    @Raggarn 734881 wrote:

    Hängsele finns här
    …. bild 4.. http://www.blocket.se/stockholm/Vindsurfing_segel_61918561.htm?ca=11&w=3

    🙂

    Kroken är monterad upp-och-ner?!!

  • maglu

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 11:54

    På ursprungsfrågan fick jag tips om att gnida in brädan i Limejuice och låta dra i några minuter, sen tvätta av. För att bli av med missfärgning på brädan. Provade en gång och funkade rätt bra.

    Har nog exkakt ett sånt där NP/Surfpartner-segel liggandes i ex-svärföräldrarnas båtbod (om de inte städat ur på 15 år sen sist jag var där förstås). Man kanske skulle leta upp det och annonsera ut det =)

  • dr-masse

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 12:12

    @Jester 734895 wrote:

    Kroken är monterad upp-och-ner?!!

    Jisses, Jester. Körde du aldrig med upp-och-ner vänd krok? Det var man ju “tvungen” att testa efter att ha sett hur några hårda grabbar i Världscupen valde det.

    (att det hade mer att göra med uselt designade krokar där hängseltampen gled ur precis hela tiden lämnar vi därhän…)

  • badjanne

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 13:25

    Hej
    Har en Alpha Phantom div 2 från 1980 i originalskick med knyddebom. Snabbare än en div 2 i låga vindar. Har lagt på extra pads och kör den som SUP oxå. Snabb och kul och trots hemmabyggd paddel kör jag om många i lätta vindar.

  • tsss

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 15:17

    div 2 på kontinenten. livstecken från 2011

    Lustigt nog såg jag en bil på Katarina Bangata i går kväll, som hade två brädor från 80-talet på taket. Det kanske sprider sig som ringar på vattnet, detta intresse…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 15:25

    Jag känner en båtbyggare som gillar två-komp från Epifanes eller deijssel. Lättarbetat och resulterar i fin finish.

    http://www.de-ijssel-coatings.se/?gclid=CL-IiYnhlMcCFYXOcgodBVsI7A

    Badjanne – Vi har testat att SUP:a med lite moderna brädor men det är gamla Järvinen som gäller. Den är smal och rätt hög så vi har kört med hela centerbordet nere för att inte vingla.

  • badjanne

    Medlem
    6 augusti, 2015 vid 17:23

    Klart vi kör infällbart centerbord

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur fräscha till gammal museiföremål?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.