Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur funkar det (inte) på Arlanda egentligen?

  • Hur funkar det (inte) på Arlanda egentligen?

    Publicerad av tranan på 2 november, 2009 vid 19:25

    DÅ från ingenstans kom en flygvärdeninna och knackde på axlen, Anders Björkqvist? Jaa? Ska bara meddela att ditt bagage blev kvar i Stockholm, det kommer nog fram imorgon

    .

    anderbqs trista Arlandadebakel är knappast den enda liknande historien. I somras skulle jag och en kompis flyga till Frankrike med vågsurfingbrädor. Vi var inte sena och lämnade in brädorna som specialbagage. Vi fick dock lämnade in dem i en hiss istället för det vanliga stället. En tämligen trött man i uniform öppnade, taggade brädorna och gav mig en blick som nästan sa att jag, min förbenade surfstropp, inte skulle förvänta mig att inte se den så snart.

    Till Bordeaux kom vi men inga brädor som anlände tre dagar senare. De hade blivit kvar på Arlanda. Jag undrade om inte personalen helt enkelt struntade i att försöka få in brädorna i planet i tid – på pin kiv.

    Jag kan förstås ha fel, det vore intressant att veta om det finns fler liknande historier?

    andersbq svarade 14 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    2 november, 2009 vid 19:38

    Arlanda är, tyvärr, en helt värdelös flygplats. Den “nya” incheckningen för SAS är nog den sämsta i Europa.

    Sist jag flög med surfprylar så var det inget annat än ett spektakel. Olika bud från samtliga personer jag frågade om vad som gällde. Helt makalöst.

    Undvik, så långt ni kan, boardbags över 250 cm. De går inte in i “scannern”, å då blir det hiss å då kan det bli hursomhelst….

  • sebbe87

    Medlem
    2 november, 2009 vid 20:10

    När jag var till Cape Verde för 2 år sedan, då var det inga problem. När vi flög hem och skulle hämta bagaget så fick jag surfprylarna först, och vi fick vänta över en timmer på det andra.

  • macedu

    Medlem
    2 november, 2009 vid 20:49
    dr Masse;586435 wrote:
    Arlanda är, tyvärr, en helt värdelös flygplats. Den “nya” incheckningen för SAS är nog den sämsta i Europa.

    Sist jag flög med surfprylar så var det inget annat än ett spektakel. Olika bud från samtliga personer jag frågade om vad som gällde. Helt makalöst.

    Undvik, så långt ni kan, boardbags över 250 cm. De går inte in i “scannern”, å då blir det hiss å då kan det bli hursomhelst….

    urrrrk……detta bådar inte gott…….

  • poppo

    Medlem
    3 november, 2009 vid 07:07

    det är bara inse att det alltid är lotto, men att det i de flesta fall löser sig. vissa bolag och flygplatser är ju dock dokumenterat bedrövliga.

  • dr-masse

    Medlem
    3 november, 2009 vid 15:59
    MacEdu;586450 wrote:
    urrrrk……detta bådar inte gott…….

    Hmmm, kanske tog i lite där… :crazy:

    Några lite mer handfasta tips:

    1. Se till att ha betalat för utrustningen innan du checkar in. Ha kvitto med dig till incheckningen. Betalning, om du inte kunnat lösa det direkt när du köpte resan vilket är bäst, sker vid info disk runt hörnet till gamla utrikesterminalen (om du flyger med SAS eller Luftwaffe i alla fall).
    2. Inget paket över 32 kilo!!!
    3. Gå till kön till incheckningen, få kontakt med någon personal. Förklara att det nätta lilla paket du har på två-å-enhalvmeter å 30 kilo inte är så lämpligt att ta med i kön till själva incheckningen bland alla andra passagerare och med dina barn å fru…(gissa vad jag fick göra?)
    4. Vissa upp kvitto vid incheckning, nu får du gå till “Specialbagage” en bit bort och, just det, köa igen. Viktigt som satan att du har någon speciallapp med dig från normala incheckningen (tror du att jag fick reda på det?), annars får du gå tillbaka igen…
    5. In med grejorna, hoppas att de får plats i “vanliga” scannern och att grabben, vilket det nästan alltid är, som jobbar där har koll och vet hur han skall sköta maskinen. Jag flög med en dubbelbag på 250 för lite över ett år sedan och det var verkligen på marginalen att det gick.

    Jag delar numera upp det i en boardbag och en segelbag, vilket jag checkar in som “1 utrustning” (vilket det ju faktiskt är) och det har gått bra. Kan dessutom bli billigare eftersom det emellanåt har blivit “1 surfbräda” och en “sportbag”… :tongue:

    Lycka till! Och gör inte som jag och se ut som ett åskmoln när du inser att du måste gå tillbaka till incheckningen för tredje gången, inte mycket som gick bättre för det, vare sig mot personal eller, ähum, familj…

    Det som inte funkade alls när jag skulle checka in, och tänkte att “nu skall jag minsann fråga å va noga när jag reser med familjen + surfprylarna så det inte strular i onödan…”, var att samtliga fem personer (automatincheckning, informationen där jag betalade, personal vid kö till incheckningen, incheckningsdiskquinnan samt scannerschubben) gav fem olika besked om hur jag skulle göra…

  • macedu

    Medlem
    3 november, 2009 vid 21:04

    hehe…. nej helt oki, mest oroad för att det inte kommer fram och man står och studsar på arrival…..det har ju hänt med allt annat bagage liksom….
    Men jag kommer att dega och ringa in VAD jag skall ha med, samt att fråga två gånger om just det du beskriver om ETT paket….dvs jag har en boardbag väl vaderad plus en pat love som jag tänkte ha resten i, bommar, segel, master och våtdräkt fenor etc…. och inte överskrida 30kg med båda paketen…. så du säger att 2 kollin räknas som en surfutrustning……

    Bra med vägledning kopplat till de förberedande samtalen i koppling till att boka resan…. sen var det ngn som sa att OM det är två paket som räknas som ett så MÅSTE jag få 2 kvitton…. Och jag kommer betala tur och retur och säkra två paket….skall fota skiten när jag lämnar det 🙂

    Mama mia…..

    Tack igen…. men ändå (miniurrk) och som du säger…. frugan etc vill ju inte springa runt med mig…… det skall ju shoppas för fan…. :-), mao LÄMNA Platinumkortet omedelbart……på morgonen för resan….hihi

    /mac

  • styret

    Medlem
    4 november, 2009 vid 12:48

    fråga inte, bara säj att det är en utrustning och inget annat.
    Kan det krånglas så görs det är min erfarenhet av svenska flygplatser och bokningar.

  • dr-masse

    Medlem
    4 november, 2009 vid 12:58

    Ja, det håller jag helt med om! “Japp, det är en vindsurfingutrustning. Jag har delat upp den i två kollin för att det skall vara enklare att hantera för er personal”.

    Och svara INTE “delvis” på frågan om du har betalat… vissa andra gjorde det en gång på utresa till Irland och fick leva länge med det svaret…

  • macedu

    Medlem
    4 november, 2009 vid 15:16
    dr Masse;586734 wrote:
    Ja, det håller jag helt med om! “Japp, det är en vindsurfingutrustning. Jag har delat upp den i två kollin för att det skall vara enklare att hantera för er personal”.

    Och svara INTE “delvis” på frågan om du har betalat… vissa andra gjorde det en gång på utresa till Irland och fick leva länge med det svaret…

    Taget!!

  • ola-h

    Medlem
    4 november, 2009 vid 15:55

    Jag tycker det känns som en onödig risk att dela upp det på två kollin. Skaffa en bra bag där allt går ned istället. Från Maui är t ex Delta stenhårda och man betalat för varje kolli, minst $160.

    Enda problemet med ett kolli är att man får se till att hålla isär mast och bom, så de inte gör skador i brädan.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 november, 2009 vid 16:22

    Eller om bolaget vägrar röra nånting som väger mer än 32 kilo.

  • macedu

    Medlem
    4 november, 2009 vid 16:31
    Ola H.;586770 wrote:
    Jag tycker det känns som en onödig risk att dela upp det på två kollin. Skaffa en bra bag där allt går ned istället. Från Maui är t ex Delta stenhårda och man betalat för varje kolli, minst $160.

    Enda problemet med ett kolli är att man får se till att hålla isär mast och bom, så de inte gör skador i brädan.

    Hmm… ja jag har kikat på lite olika varianter…har en PAT LOVE 250 där den “säjfa” (läs vindsäkra) brädan skall med i 250 och 69 och 130l. Räknar kallt med att hyra en mindre på plats om så är fallet. Segel och bommar vill man ju ha sitt eget.
    SÅ tanken är att ha 460 och 400mast då det täcker min range. Seglen får (urrrk 3 segel är ju skit med tanke på att man vill segla hela tiden…). bla bla bla
    2 master, 3 segel, 1 bom och en bräda (fast jag vill ha 1 segel till och en bom)…..
    Sen fattar jag att jag måste hålla mig till under 32 kg. ALternativet är väl att tjejen har en sk sportutrustning med segel och master plus fenor och våtdräkte etc…. dvs 1 kolli. Sen kör jag in Patloven med brädan och en bom…….

    Ah fan…. Eller hitta en stor bag för ETT kitt och sen får tjejen ta NP mastochsegelbag som en sportutrustning….

    Några rekomenderade bagar……. dvs ALLT i ett…

    /mac

  • dr-masse

    Medlem
    4 november, 2009 vid 16:32
    Ola H.;586770 wrote:
    Jag tycker det känns som en onödig risk att dela upp det på två kollin. Skaffa en bra bag där allt går ned istället. Från Maui är t ex Delta stenhårda och man betalat för varje kolli, minst $160.

    Enda problemet med ett kolli är att man får se till att hålla isär mast och bom, så de inte gör skador i brädan.

    Kolla med bolaget du åker med innan. Jag har lusläst reglerna för Lufthansa och SAS, där står det ingenstans att det måste vara ett kolli för en vindsurfingutrustning. Dock – jag har ju åkt med familjen, och vi har haft “rätt” antal väskor med oss…

    Kan dock helt klart tänka mig att om man flyger längre (Maui, snyft!, eller Australien) så är två kollin knepigare. Inom Europa har det funkat hur bra som helst för min del, i alla fall.

  • macedu

    Medlem
    4 november, 2009 vid 16:39

    Mer men fel tråd…..what ever….

    Vad väljer man som travel kit till en medhavd 130l och för hyra en 100l vågis…..7,8:an går ju bort på vågisen….

    7,8 Bic 7,8 7,8
    6,6 Simmer 6,6 5,8
    5,2 Ezzy SE 5,8 Naish Boxer 5,2

    Jag väger 95 rippade…. Önskemålet hade ju varit 4 segel……. men va faen….
    Känslan är ju att 5,2 täcker en hel del…… men att ha 5,2 och 5,8 känns ju väl overkill….. 1:a valet….väl så VIKTEN inte sticker iväg…Jag löser ovan med e av mina modifierade bommar 🙂 men 2 master blir det oavsett

    /mac

    PS Ja det var denna tråden…men notera att jag har koppling till VIKTEN på vad som skall med….hehe DS:blush:

  • stinger

    Medlem
    5 november, 2009 vid 09:07

    Om det finns en vettig uthyrning så kanske det är bättre att hyra hela kitet på plats (om man inte har tänkt sig att åka runt förstås), ofta är det väl så att man kan välja o vraka bland riggar o brädor så kanske enklare att hitta nåt som passar förhållandena på plats istället för att försöka välja rätt segelstorlekar hemma. Vad blir prisskillnaden att hyra mot att betala för att ta med egna grejer. Kanske värt att slippa strulet vid incheckning/risk att grejerna kommer tre dagar försent osv.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur funkar det (inte) på Arlanda egentligen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.