Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur funkar det med importörer/generalagenter för windsurfingprylar?

  • Hur funkar det med importörer/generalagenter för windsurfingprylar?

    Publicerad av Knatte på 10 augusti, 2006 vid 15:54

    Jag har funderat lite på hur det fungerar med importörer/generalagenter för surfprylar? Det byts ju rätt friskt bland dessa:smile:

    Jag tänker på Starboard, F2, Severne mm. som har bytt imortörer nyligen. Är det frivilligt att en importör ger upp sin agentur eller ligger det tvång bakom ??

    Kanske en svår fråga att svara på ? Men det är ju bara märkerna som SP tar in i sverige, som har haft en stabil importtörsbild..:smirk:
    Någon som har koll på detta fenomen och kan förklara detta?

    oaxen svarade 17 år, 8 månader sedan 1 Medlem · 1 Svar
  • 1 Svar
  • oaxen

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 16:25

    Min erfarenhet är att det kan vara både och eller antingen eller. Eh?

    Ibland säljer agenten för dåligt och om huvudmannen tror att det finns andra aktörer som kan göra ett bättre jobb så kan agenten “få sparken”. Ibland är man rörande överens och skiljs åt i samförstånd, inte lika vanligt.
    Ibland är det huvudmannens oprofessionella agerande som “tvingar” fram en skilsmässa.

    Hur det har sett ut i de fall du referar till vet jag inte. MEN det är vanligare att det sker frekventa byten om agenten har liten omsättning.

    När det gäller SP har de under en längre tid haft en dominerande ställning i surfsverige, dessutom har ju Markus varit ordentligt involverad i Simmer internationellt vilket garanterat gett märket långsiktig stabilitet. NP/JP och Rrd har väl samma ägare. Plocka på lite från Boards and More – Fanatic, Mistral – och du har en stark mix. D v s inte alla ägg i samma korg. Med en sådan klok portfölj kan man förhoppningsvis spela ut huvudmännen mot varandra när det kommer till förhandlingar om inköpsrabatter etc.

    De flesta konkurrenterna har sina ägg i en eller två huvudkorgar, vilket så klart är lite mer riskabelt.

    Mina iakttagelser grundar sig på 20 års empiriska studier i surf-, skid-, snowboard- samt skateboardbranschen. Både på detaljistsidan, leverantörssidan samt inom fackpressen.

    MVh

    Patrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur funkar det med importörer/generalagenter för windsurfingprylar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.