Min erfarenhet är att det kan vara både och eller antingen eller. Eh?
Ibland säljer agenten för dåligt och om huvudmannen tror att det finns andra aktörer som kan göra ett bättre jobb så kan agenten “få sparken”. Ibland är man rörande överens och skiljs åt i samförstånd, inte lika vanligt.
Ibland är det huvudmannens oprofessionella agerande som “tvingar” fram en skilsmässa.
Hur det har sett ut i de fall du referar till vet jag inte. MEN det är vanligare att det sker frekventa byten om agenten har liten omsättning.
När det gäller SP har de under en längre tid haft en dominerande ställning i surfsverige, dessutom har ju Markus varit ordentligt involverad i Simmer internationellt vilket garanterat gett märket långsiktig stabilitet. NP/JP och Rrd har väl samma ägare. Plocka på lite från Boards and More – Fanatic, Mistral – och du har en stark mix. D v s inte alla ägg i samma korg. Med en sådan klok portfölj kan man förhoppningsvis spela ut huvudmännen mot varandra när det kommer till förhandlingar om inköpsrabatter etc.
De flesta konkurrenterna har sina ägg i en eller två huvudkorgar, vilket så klart är lite mer riskabelt.
Mina iakttagelser grundar sig på 20 års empiriska studier i surf-, skid-, snowboard- samt skateboardbranschen. Både på detaljistsidan, leverantörssidan samt inom fackpressen.
MVh
Patrik