Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter hur gör man en ollie?

  • zoolander

    Medlem
    30 september, 2003 vid 12:00

    kolla tony hawks pro skater 4 där kan dom göra ollie!

  • styret

    Medlem
    30 september, 2003 vid 18:57

    fan hjälp killen om du kan, ge fan i att svara annars.
    jag förmodar att du menar skateboard.

    testa dom första gångerna stillastående men gå snabbt på att träna rullande i låg hastighet.

    jag brukar ha bakre foten så att jag ahr hela främre trampdynan på kicken, men så långt bak det går iallafall, och sen främre foten cirka 5 centimeter bakom främre trucken, men det är personligt.

    sen släpper du på framfotstrycket/ökar bakfotstrycket så att nosenåker upp snabbt. En milisekund efter att du har tryckt ner baken så drar du din främre fot uppåt/framåt över brädan med yttersidan av foten mot griptapen, vilket gör att brädan lyfts uppåt och framåt. Dra upp bakbennet och du har gort din första ollie. sen är det bara att nöta och nu ska du börja tänka på att hoppa samtidigt som brädan lyfter så du kommer högre.

    När du testar i fart, tänk på att vara över brädan hela tiden, så det blir ett hopp framåt. Annars kommer brädan fortsätta och du stå kvar och då slår du din lilla svanskota och armar du tar emot med.

    LYCKA TILL.

  • zoolander

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 05:52

    jewlavaffan.. bättre med instruktionsvideo!

  • sj0gren

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 08:49

    det är inte så svårt

  • wipeout

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 15:13

    Det går ju inte att förklara utan en mindre uppsats. Be någon visa istället. Eller ladda hem ett klipp som du kan köra i slow motion.

  • adde

    Medlem
    8 oktober, 2003 vid 07:44

    Jag har inte skatat på 10-12 år men kan fortfarande olla (dvs göra ollie) 20-30 cm. Konstigt nog sitter även kickflippen helt okej. De få gånger jag springer på någon med en bräda är det kul att testa om det sitter kvar i ryggmärgen…
    På den tiden det begavsig var mitt rekord 52 cm över, och 56 cm upp.

    Hur går man då? Jo det handlar om att snabbt kicka ner tailen för att få till “poppet”. Testa att stå bredvid brädan och slå ned tailen snabbt så brädan poppar upp. Gör du rätt så kommer brädan flyga upp 10-20 cm, med nosen uppåt. Poängen är att det skall gå fort, går det för sakta kommer bakfoten att bromsa poppet.

    Nästa steg är att stå på bräda, låt framfoten vara på eller lite bakom främre trucken och bakfoten skall vara långt bak på tailen och bara främre trampdynan skall vara mot brädan.
    Hoppa upp med framfoten samtidigt som du poppar ner tailen för att få upp brädan. Med framfoten kontrollerar du brädan genom att föra den uppåt/framåt, samtidigt som du hoppar upp även med bakbenet.

    gör det igen, och igen, och igen….

    /adde

  • leftcoaster

    Medlem
    11 oktober, 2003 vid 06:54

    det är fan lite märkligt hur vissa saker sätter sig ja…har inte skatat på 5 år men sätter också fortfarande både kickflip och hellflip…(givetvis inte alltid wink.gif

  • x3m

    Medlem
    18 oktober, 2003 vid 22:34

    Jag tror att alla har en egen ollie stil, en del vill ha fötterna långt isär andra vill stå på tå. Det finns lika många sätt som det finns sk8tare. Om du tar fram din bräda och står och tränar så kommer du snart på hur man ska göra. Men jag kommer ihåg att det var jäkligt ibörjan när manskulle lära sej tongue.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter hur gör man en ollie?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.