Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur har du inrett ditt andra hem?
-
Hur har du inrett ditt andra hem?
Publicerad av zehlertz på 17 mars, 2003 vid 08:58Jag vet att jag egentligen borde skriva i avdelningen surfbuss, men det känns som det diskuteras mer här:
Nu har jag äntligen köpt mig den ultimata surfbussen…var o hämtde den igår…jag bara njöt när jag körde hem den.
En lila/vit VW-buss -73:a *ni har säkert sett den i Halmstad tidigare sommrar*
Nu till min fråga: Hur har ni inredd erat andra hem? Jag har en del planer på hur jag ska göra men skulle behöva lite tips.
Den är tänkt att byggas med sovplats för två.
Kylskåp ska finnas
Kokplattor likaså.Om ni har bilder, lägg gärna upp dom här! behöver lite inspiration….
zehlertz svarade 21 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
GRATTIS!! Hoppas du får många härliga surfupplevelser med bussen!
Då jag köpte buss var det viktigt för mig att kunna ha grejorna i bussen samtidigt som jag bodde där. A&O är att kunna lasta in och ur grejorna på ett smidigt sätt. Har du grejor på taket? Kolla att du får upp och ner grejorna utan att riskera att du tappar dem eller slår dig själv pga att du trillar ner. Enkelhet är nyckeln! Har du planer på att kunna använda bussen som campingbuss? Fundera i sådana fall på hur du skulle kunna meckla ihop grejorna så att du kan ha iaf fyra personer sittandes för att käka, dricka öl, värma fingrarna etc.. Tänk på att du kommer att vilja ha med dig en massa skit du inte tidigare funderat på – solstol, fotogenlampor, skateboarden mm. Var ska du förvara det så att det inte är i vägen? Fixa ett bra lådsystem för alla tillbehör. Väskor är skit om du ska på långtrip. Bättre att ha allt i färdiga lådor – gärna nära dörren så du slipper klättra in i bilen när du riggar upp/ner.. Glöm inte att ha ordentlig ventilation. Blöta segel luktar inte gott..
Ett område som diskuterats en del är det elektriska samt värme. Finns många kunniga på konfen som har många goda idéer om smarta lösningar på detta. Ta inga risker – fixa extra batteri och kör all belysning, kyl mm på detta. Ett plus är att bygga in stöd så att du kan ha 220V-grejor om sådana förutsättningar skulle finnas. Värme är alltid ett krux. Ebersprakare, gasol, fotogen, el?? Jag är ingen expert och ska inte ge några råd, men fråga de som kan. Getwet har bra koll – lyssna på honom!
-
Tack för tipsen!
Jo jag har tänkt ha grejorna i bilen när jag sover själv *har räknat med att sova på en 70 säng.
Givetvis ska den ju fungera som campingbuss med bord o sittmöjligheter för helst 4pers.
Ska fixa ett takräcke så att jag får upp allt där då jag får med mig nån.
JAg var ute efter lite bilder men jag ska kolla med Getwet om har har lite tips.
Värmen är ju ett riktigt problem. Körde själv från Ljungby igår eftermiddag…höll på att frysa ihjäl.
Jag får se vad jag dyker över, nu ska jag först få igenom den genom besiktningen… sen blir det inredning! *så gött att ha nått att pilla med*
-
Var inne på Jula nu o tittade…dom har ju mängder m coola 12V prylar. Fast allt verkar slurpa en hel del el.
Funderade lite på solceller, men dom verkar inte ge så mkt.
Klenaste kylboxen drog 84A per dygn, sen vill man ju ha en liten cool ugn o så.Ingen som har andra tips?…måste väl drälla av inredda surfbussar?
-
Köp ett rejält elverk (2300 W)så har du löst elproblemet. Solceller är bara för miljöaktivister och tyskar
Beskrivning:
Bärbart, bensindrivet elverk. Kraftig rörram med vibrationsdämpad motor och generator. Synkron generator 220 V/50 Hz. Max effekt 2300 W kontinuerligt. 2 st 230 V uttag. Hondamotor 5 hk med oljevakt. Blyfri bensin. Tank 2,8 liter, räcker 2 timmar. Ljudnivå 76 dBA vid 7 meters avstånd. Dim 610x410x410 mm. Vikt 37 kg.PRIS: 5995 kr
Sen är det bara att koppla in en motorvärmare så är värme löst också. Glöm inte att köpa ett par hörselskydd, det kan nog behövas. Sen lär du ju inte få några grannar heller på campingplatsen, perfekt.
-
Nu äger jag tyvärr ingen buss att kajka omkring i, men trivs bra bak i min 245:a. Kan sova utsträkt med en madrass inlagd, det är det viktigaste. Jag har däremot sett både bra och dåliga lösningar på inredningsproblem, här är en grej:
Gasol till kokplattorna, och även till värmen. Ingen el-mojäng, det kommer äta upp batterikraften på en timma, och gasol är väl rätt billigt egentligen, är det inte? Smidigt är det i alla fall.
Det är inte dumt att sätta in en liten ventilationsfläkt nånstans, som kan trycka in friskluft i bilen på sommaren, och som kanske kan reverseras och dra ut fuktig segeltorksluft när det behövs. En liten fläkt drar inte mycket ström, och den behöver inte vara stor. Bara för att ge lite cirkulation.
Och sist: Stereo. Viktigt! Kör på el, inte på gasol…
Må väl. /Daniel
-
Ja d där kraftverket verkar vara lite överdrivet…
Jo ett vanligt spritkök till plattorna + värmen är nog enklast. Gäller bara att lösa kylningen av maten också.
Jo stereo måste jag ha. Jag har en magnat 12″ m steg, separat steg till 6*9 orna och steg till framsystemet.
Kanske kan jag smälla in allt det om jag skippar el till allt det andra?*fast en elkaffekokare får det nog bli*
Logga in för att svara.