Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur har ni råd?

  • Hur har ni råd?

    Publicerad av anonym-anvandare på 12 januari, 2001 vid 06:55

    Hej alla vindsurfare jag funderar bara hur ni har råd med alla grejor
    för att vara nöjesseglare idag skall man tydligen ha följande:
    <8 m/s Ny modern kort bred bräda och 2 Full race segel
    >8 m/s Liten vågbräda och 3-4 vågsegel eller liten slalom bräda med 2-3
    race segel. samt en uppsättning fenor av olika storlekar.
    Finns det ingen bräda man kan segla med mellan 5-20 m/s och säg max 3 segel.
    geggak

    rektor-bengt svarade 23 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • larry

    Medlem
    12 januari, 2001 vid 07:15

    Ta det lungt. Jag tror inte det är många nybörjare som har så mycket utrustning som du beskriver. Inte många andra surfare heller. Men man samlar på sig mer och mer allt eftersom man håller på. Ska man tävla i race bövöver man däremot vara beredd att lägga ut en och annan tusenlapp.
    Men visst önskar man att man har all den utrustning du beskriver.
    En annan sak att tänka på är att många svenska windsurfare hoppar över att köpa alla snordyra lättvindsprylar och lägger pengarna på utlandsresor där det blåser i stället.

  • dr-tabou

    Medlem
    12 januari, 2001 vid 07:59

    Hej Geggak, Jag kommer att köra med 2 brädor och 4 segel i vindar 7m/s till +20 m/s och kanske 2 fenor per bräda. Hur har man råd ? Ha en billig bil, min kostar ca 5000:-, är mer intressarad av windsurfing och prioriterar det före bil, DVD, stereo mm. Köp begagnade prylar billigt, bygg upp utrustningen över tiden. Jag har en kompis som gör just detta och han har fått tag på prylar mycket billigt. Som nybörjare seglar man inte i 20m/s.

    //Dr Tabou

  • rektor-bengt

    Medlem
    12 januari, 2001 vid 08:34

    Vaddå råd? Finns det folk som surfar som inte är ekonomiskt oberoende eller tjänar mindre än 50.000/månad?

    Jag förstår inte vad du menar med att ha råd?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 januari, 2001 vid 16:16

    Ursäkta men vad fan snackar du om? I race krävs det max3 segel och en bräda!!! Vad krävs för att tävla i freestyle och wave?? Jo helst
    2 freestyle segel 6,9 och 6,0 sen ska du gärna har tre vågsegel, minst två typ 5,0 och 4,0 eller liknande.
    Till detta behövs minst en freestylebräda och en vågbräda men helst två vågbrädor!! Så säg då inte att det är billigare att köra freestyle/wave!!

    Från en som kör båda och som är trött på snacket från freestyleseglarna att det kostar för mycket att köra race!!

  • belsebubben

    Medlem
    13 januari, 2001 vid 11:20

    om jag skulle vart du så skulle jag hålla ögonen öppna för någon som antingen slutat att surfa eller nån som läljer av en massa prylar å skaffa ett REJÄLT paketpris på grejjorna…
    ///belsebubben

  • larry

    Medlem
    13 januari, 2001 vid 16:43

    Jo det jag menar är att för att hänga med i race måste du uppgradera din bräda och dina 3 segel en gång om året, alternativt vart annat år. Dyrt tycker jag.
    Det är inte nödvändigt i wave och freestyle. En duktig kille i dessa dicipliner klarar sig med flera år gammal utrustning(världscupen borträknad).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 januari, 2001 vid 10:40

    Tjah, Jag har 1 Bic astrorock och ett northsails segel på 5.6 kvm. Jag har jävligt kul ändå.

  • voodoo

    Medlem
    15 januari, 2001 vid 14:39

    Gör som jag för att få windsurfingen betald (resor, nya grejer osv) !! ring quintiles i uppsala och anmäl er som försöksperson, bra betalt för lite besvär !! ska testa ngt dropp nästa vecka som ger 6000:- för 2 dygn..enda nackdelen är att man måste ha 3 mån. uppehåll mellan olika test , så med lite tur så hinner man med 3-4 test /år och det ger ca 20 000:- vilket är rätt bra om man ser det som extrapengar..

  • fishy

    Medlem
    15 januari, 2001 vid 17:34

    Köp en bräda typ freeride runt 105 liter, ett freeride/slalom segel runt 7.5, ett freeride/freestyle/ slalom segel runt 5.3 och ett freeride/wave/freestyle segel på 4.0. Då kan du segla i alla dessa vindstyrkor. Ok det kanske inte är optimalt men det går och det är kul trots att du inte har allt. Dyrt? Inte om du köper begangnat typ -97/98. Dessa grejor duger gott. Sedan när du fastnat för ws och börjar bli duktig kan du byta ut del för del, eller fortsätta med dina grejor.

  • tabou

    Medlem
    15 januari, 2001 vid 19:36

    Jag prioriterar hårt!

    Kostar det så smakar det – smakar det så kostar det!

    Vindsurfing är värt det!

    Jag prioriterar det före allt annat, sedan kan ju vissa saker förbättra mina chanser till bra vindurfing även om det direkt inte ser ut som så initialt.

    Ett par tips!

    Tips 1 : jobba mycket när det inte blåser och/eller är mörkt. Var ledig när det blåser. Gör detta helt klart för din arbetsgivare: Är det vindstilla är jag totalt lojal och ställer upp på all övertid – förutsatt att jag får sticka då det blåser!

    Tips 2 : avstå från allt vad vintersport heter!
    Det är billigare att åka till Barbados på en två veckorsresa än till fjällen/alperna i en vecka. Halva priset! Vad vill man då som vindsurfare i vintermörkret…?

    Tips 3 : stanna inte hemma i Sverige under semestern. Det är dyrt! Det blåser inte (eller löjligt lite)! I Marocko lever du billigare, får surfa mer och dricker mindre alkohol (vilket är positivt för mer än kassan).

    Ett sunt levene skall man dock ha!
    Snåla inte på allt! Vissa laster måste man få ha!
    Ät gott och mycket!
    Träna så seglar du fortare!

    Sedan är jag köptorsk och köper mycket nytt. Men det beror på att jag råkar ha pengarna, hade jag inte det så skulle jag göra som min kompis och hela tiden köpa förra årets prylar. Han byter lika ofta som jag (köper ibland av mig) men spenderar mycket mindre slantar. Smart.

    S..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 januari, 2001 vid 20:35

    E det därför du e så Jävla Korkad Voodoo???
    Försökskaninen Voodoo hahahaha

  • voodoo

    Medlem
    16 januari, 2001 vid 21:15

    Ngt måste man väl göra för vetenskapen..Det där med korkad får ju stå för dig. för du känner väl mig ? Annars är det ju du som står för ett inlägg som visar hur smart du är.

  • rektor-bengt

    Medlem
    17 januari, 2001 vid 14:23

    vi övriga på konfen har märkt vissa tendenser till biverkningar av testerna….

  • voodoo

    Medlem
    17 januari, 2001 vid 15:58

    jag får iallafall köra de nyaste och de bästa grejerna så det är väl värt det..

  • voodoo

    Medlem
    17 januari, 2001 vid 16:00

    Vad har du för ursäkt då? för alla dina korkade inlägg…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur har ni råd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.